[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 29 - ( 12-1395 ) ::
جلد 7 شماره 29 صفحات 214-189 برگشت به فهرست نسخه ها
معرفت النفس از منظر عین القضات همدانی
شهرام ساری اصلانی *
چکیده:   (42 مشاهده)

معرفت به قول عین القضات آن معناست که: «هرگز تعبیری از آن متصور نشود مگر به الفاظ متشابه». از آن جا که این الفاظ برای معانی دیگر ساخته شده اند هنگامی که به سمع می رسند به ناچار معانی ظاهری آن ها درک می شود بدین دلیل الفاظی که عارف به کار می برد دامِ علمای قشری و اهل استدلال و جدل می باشد.

در این مقاله ابتدا به پیشینه مباحث معرفتی در فلسفه یونان و تصوف اسلامی(تلقی عرفا از مقوله معرفت) و ماهیت نفس از منظر حکمای ایرانی و یونانی پرداخته شده است و سپس به تبیین و تحلیل ماهیت نفس و معرفت نفس از منظر عین القضات همدانی عناوین معرفت النفس از منظر عین القضات به ترتیب عبارت اند از: مبادی معرفت،تأکید قاضی بر وجوب تحصیل معرفت،طریق حصول معرفت، مراتب معرفت، معرفت شهودی.

واژه‌های کلیدی: عین القضات، معرفت، نفس، فلسفهیونانی، تصوّف اسلامی
متن کامل [PDF 224 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sariAslani S. Self-knowledge in perspective of Einolghozat. ادبستان. 2017; 7 (29) :214-189
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-326-fa.html
ساری اصلانی شهرام. معرفت النفس از منظر عین القضات همدانی. فصل نامه ی علمی تخصّصی زبان و ادبیّات فارسی. 1395; 7 (29) :214-189

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-326-fa.html

دوره 7، شماره 29 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی Erfaniyat Dar Adab Farsi
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 785 queries by yektaweb 3430