دوره 4، شماره 14 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی «ادب و عرفان» 1392 )                   جلد 4 شماره 14 صفحات 84-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ardestani Rostami H R. Zorvanism in Mysticism. عرفانیات در ادب فارسی 2013; 4 (14) :63-84
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-133-fa.html
اردستانی رستمی حمیدرضا. زروان در عرفان بررسی مقوله زمان در ادبیات صوفیانه. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1392; 4 (14) :63-84

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-133-fa.html


، H_Ardestani_R@yahoo.com
چکیده:   (3420 مشاهده)

آیین زروانی از جمله کیش‌هایی است که در ایران باستان رواج داشته است. گروهی از ایرانیان با تأمل در دو مینویِ اهورامزدا و اهریمن به این باور رسیدند که این دو را باید بُنی باشد و از این روی به ایزد زُروان، به عنوان پدر دو مینو نگریستند. این اندیشه به ایرانِ اسلامی نیز رسید؛ به گونه‌ای که در عبارتِ «الوقتُ سیفٌ قاطعٌ» - که بسیار در زبان متصوفه متداول است – اهمیّتِ وقت (= زمان/ زروان) دیده می شود. در متونِ اهلِ تصوف، وقت شمشیری پنداشته شده که از لبه‌ای بُرنده (= اهریمن صفت) و از کناره ای نرم (= اهرمزد صفت) شکل گرفته است که در این تعبیر می‌توان نشانه‌هایی از دو بُعد وجودی ایزد زروان را دید. پژوهشِ حاضر در پیِ بررسی همین نکته در برخی متونِ متصوفه است.

متن کامل [PDF 150 kb]   (891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/9 | پذیرش: 1395/4/9 | انتشار: 1395/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb