دوره 3، شماره 9 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی «ادب و عرفان» 1390 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 114-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، dr_sharifian@yahoo.com
چکیده:   (3447 مشاهده)

بی گمان افکار عرفانی و صوفیانه ی حلّاج به احمد غزّالی رسیده و از او به عین القضات همدانی، و این هر سه از همیشه تا جاویدان از گردن کشان حوزه ی عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی می باشند. این مقاله به بیان اقتباس­های عین القضات از احمد غزالی در بسط و تقریر معانی و اسرار و حقایق عشق و اشتراکات آن­ دو، در این حوزه می­پردازد. در آغاز، به بیان مشترکات مبحث عشق و حالات آن، در تمهیدات با سوانح العشّاق -که تماماً در باب عشق می باشد، پرداخته و در ادامه تأثیر اندیشه­های عرفانی احمد غزّالی بر عین القضات همدانی که در تمهیدات تبلور یافته، بررسی و تحلیل شده است. سپس به نوع اقتباس­های عین القضات از غزّالی در سوانح العشّاق نیز اشاره می شود که شامل استعمال واژگان مشابه و معانی و مضامین متّحد و یکسان است.

متن کامل [PDF 158 kb]   (1056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/13 | پذیرش: 1395/4/13 | انتشار: 1395/4/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.