1- دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران ، ali.fathhollahi@yahoo.com
 2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان 
                    
                    
                    چکیده:       (2631 مشاهده)
                    
                    
                    در سخنان صوفیان و مکتوبات عرفانی آنان همواره پرهیز از امور دنیوی، ترغیب به جوع و انزواطلبی و گریز از سیاست و اجتماع از امور مستحسن به شمار آمده است. علیرغم آشنایی امام خمینی با مبانی و فلسفۀ عرفان و امّهات متون صوفیانه و تدریس کتب عرفانی، به نظر میرسد که سلوک عرفانی ایشان متمایز از سنّتهای عرفانی متقدمین و حتی گاه در تعارض با آن است. 
     این نوشتار با روش توصیفی و تحلیل محتوا نشان میدهد که نگرش عرفانی امام خمینی، نه تنها به خمول و خلوت وی نیانجامید؛ بلکه با وامستانی از عرفان پویای شیعی و نظر بر سیرۀ اهلبیت(ع) و توکّل مجدانه، نمودِ اجتماعیِ قابل ملاحظهای را از خود نشان داده است. ایشان، حول اصلِ شیعی-عرفانی «ولایت» و با کاربستی کردن نگرش عرفانی خویش، به خلاف سنت رایج عارفان متقدم، با جمع میان فرد و جامعه و فقه و عرفان، ضمن ایجاد پیوند بین ظاهر و باطن، با ایجاد نظام حاکمیتی، بر همگرایی دین و دنیا صحّه گذاشتند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1396/12/8 | پذیرش: 1397/3/23 | انتشار: 1397/7/23