دوره 6، شماره 21 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1393 )                   جلد 6 شماره 21 صفحات 187-168 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، pazhuhandeh@yahoo.com
چکیده:   (3134 مشاهده)

یکی از مسائلی که در شیوه­شناسی شعر حافظ مورد بررسی است، گسستگی محور عمودی خیال و به زعم برخی حافظ­پژوهان نبودن توالی مفهومی میان بیت­های برخی از غزل­ها است، که از این رو حافظ از زمینه­سازان سبک هندی به شمار آمده است. در این جستار ما کوشیده­ایم تا با عنایت به جان­مایۀ شعر حافظ؛ یعنی عشق و بر پایۀ تداعی­ها و گسترش معنایی برخاسته از آن، که باعث آشفتگی و گسستگی ظاهری در پیوند بیت­ها می­شود، کانونی شدن و پیوند دوبارۀ ابیات و توالی آن­ها را روشـن نماییم. که بر این پایه افزون بر آشکار شـدن پیوند نهادینه و­ نهانی بیت­ها، نکات و معانی ظریف دیگری نیز به دست می‌آید.

واژه‌های کلیدی: عشق، متناقض‌نمایی، ناسازی، پیوند.
متن کامل [PDF 1219 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.