%0 Journal Article %A Nosrati, Abdollah %A Arabi, Farshad %T The Inference of Gnostics and Sufism Sheiks from Poverty, relying on Ali Hojviri’s Kashf almahjoob and Aziz Alddin Nasafi’s Ensane kamel %J Erfaniyat Dar Adab Farsi %V 5 %N 17 %U http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-112-fa.html %R %D 2014 %K poverty, Gnosticism and Sufism, Hojviri, Nasafi, %X یکی از واژگان آشنای حوزه­ عرفان و تصوّف اسلامی، «فقر» است. این واژه، در ادب صوفیّه -که محصول اندیشه و تجارب متصوّفه و عرفای بزرگ ایرانی و اسلامی است- فراتر از معنای لفظی و حقیقی‌اش، در اغلب متون عرفانی، کاربردی وسیع و چندسویه یافته است؛ به این معنا که فقر از آنِ بنده است و در مقابل آن، غنا مختصّ ذات باری‌تعالی است. گاهی پرتگاه هلاکت است وآدمی را تا مرز خروج از دین پیش می‌برد و گاهی به مصداق حدیث «أالفَقرُ فَخرِی» مایه‌ نازش و قرب به حضرت حق است. ما در این مقاله می‌کوشیم تا به فراخور مجال، با تحلیل نگرش دو عارف نامی«علی هجویری» صاحب کشف‌المحجوب و«عزیز‌الدّین نسفی» مؤلّف انسان کامل، زاویه­ دید آنان را به این اصطلاح مهمّ عرفانی، بررسیم. گرچه به منظور پرورش بهینه مطلب، از باور عرفای نامی و سایر بزرگان حوزه عرفان و تصوّف اسلامی هم، بهره برده­ایم. %> http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-112-fa.pdf %P 119-141 %& 119 %! %9 Research %L A-10-1-58 %+ %G eng %@ 2008-7195 %[ 2014