AU - Yavari, Fatemeh AU - Vafaei, Abbas Ali TI - The Analysis of Archetype and Theosophical Ultraism Symbols for Golshane Raz with Approach to Jung’s Theory PT - JOURNAL ARTICLE TA - iauh-erfan JN - iauh-erfan VO - 8 VI - 31 IP - 31 4099 - http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-312-fa.html 4100 - http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-312-fa.pdf SO - iauh-erfan 31 AB  - هنر و ادب از اساسی ترین نمودارهای فرهنگ و تمدن بشری است که با لایه های عمیق ناخودآگاهی پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس نظریه یونگ کهن الگوها )آرکی تایپ ( بن مایه ها و تصاویر نمادینی هستند که در اساطیر و فرهنگ ها ،مفاهیم مشترک و مشابهی را در ناخودآگاه بشر در طول زمان به جا گذاشته اند. در گلشن راز، کهن الگو ها ریشه در ناخودآگاهی جمعی دارند. در این مثنوی کهن الگوی آفتاب، دریا)آب( ، آتش، آیینه و سفر، تأویل و تفسیر شدند. صور مثالی یونگ را در عرفان اسلامی، اعیان ثابته می نامند . اندیشه های انتزاعی و شهودی در گلشن راز از قرآن و احادیث نشئت گرفته است. تحلیل نمادهای عرفانی فرصتی بود که شاعرِعارف گنجینه معارف خود را به منصه ظهور برساند. در گلشن راز علاوه بر نقش کلیدی نمادها، سهم چشمگیر هنجارگریزی و آشنازدایی در برجسته سازی بیشتر ابیات مؤثّر است. در برخی از ابیات مثنوی نمادها جایگزین حقیقت شدند. شباهت نمادهای غربی و شرقی در مفاهیم ابهام آمیز است. عارف در این مثنوی با تأویل و تفسیر، بخشی از حقیقت را به اشاره بازگو می کند. CP - IRAN IN - Islamic Azad University of Saveh, Saveh, Iran. LG - eng PB - iauh-erfan PG - 159 PT - Research YR - 2017