%0 Journal Article %A nazari, Mah %T Sincerity in mystical insight and its relation to other positions %J Erfaniyat Dar Adab Farsi %V 11 %N 43 %U http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-552-fa.html %R %D 2020 %K sincerity, sharia, mysticism, hijab., %X اخلاص، انفراد است؛­ یعنی ­از همه­ بریدن­ و به­ خدا­ پیوستن­ و بر ­بساطِ­ محبت ­نشستن و مرغ تیزپروازِ آمال ­و علایق ­را ­پَرکندن. عارف ­نباید ­به­عبادات­ ِخویش­مغرور­ ­و متکی­ باشد؛ چون­خودبین، خدابین ­نگردد. بلکه­ عارف رستگار­­ی و تنزیه ­روح خویش­را به عنایت الهی نسبت دهد، ­نه به کوشش­خویش. اخلاص، نوری­است­ که ­در­ نهادِ عارف، ­افروخته ­می‌شود تا ­از­ شرک ­و ­­­­­اشتراک ­اعراض­کند. سالک در نخستین ­قدم، باید ­دل را­­­­­ از آلودگی­ها­ بزداید و درتمام ِ­امور ­­­ریا­­ نورزد ­­و در اعمال ­و عبادات ِخویش، ­رضایت­ وخشنودی­ خداوند را­ بجوید.­ راه حق از عبادت خدا جدا نیست و جزء خالق یگانه و رضایت او هدفی وجود ندارد. نویسنده این مقاله می‌کوشد در این پژوهش مشخص کند که آیا با عبادات می‌توان به اخلاص راه یافت؟ یا برای نیل به اخلاص به امور و معارف دیگری نیز نیاز است؟ در این میان حجاب‌هایی که سالک را از اخلاص دور می‌سازند، چیست؟ این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابخانه‌ای انجام گرفته است. هدف از این پژوهش ادراک مراتب ­و وسایطی است که درک و نیل به آن وسایط، سالک ­را به مراتب اخلاص نزدیک‌تر کند و با استمداد از آن حجاب ها وموانع را یکی پس از دیگری پس زند، تا جمال جانان بر او جلوه­گر شود. از جمله دریافت‌های مخاطبان از خوانش این پژوهش این است که مولانا اخلاص را تسلیم محض سالک، در برابر حکم بی‌چون و چرای حق تعالی می‌داند. %> http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-552-fa.pdf %P 145-174 %& 145 %! %9 Research %L A-10-1161-1 %+ Associate of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran %G eng %@ 2008-7195 %[ 2020