AU - Rostami nasab, Abbas Ali AU - Yari Dehnavi, Morad AU - Akhlaghi, Masoud TI - Rumi's epistemology and implications for moral education PT - JOURNAL ARTICLE TA - iauh-erfan JN - iauh-erfan VO - 10 VI - 41 IP - 41 4099 - http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-487-fa.html 4100 - http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-487-fa.pdf SO - iauh-erfan 41 AB  - انسان از ابتدای وجود خود، همواره موجودی کنجکاو، پرسشگر و به دنبال اهدافی بوده که او را به مقصد متعالی خویش برساند، اما اینکه مقصد چیست، کجاست و کیست خود مسئله ای مهم است و انسان را در زندگی کنجکاوتر و هدفمندتر می سازد. مولوی بر این باور است که ساختار باورهای انسان متأثر از ویژگی‌های اخلاقی او شکل می‌گیرد و آلودگی‌های اخلاقی، معرفت بشر را به انحراف می‌کشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالت‌های تربیت اخلاقی از منظر معرفت‌شناسی مولانا است. این پژوهش به شیوه تحقیق بنیادی صورت پذیرفته است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که از دیدگاه مولانا روش‌ها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی ساختار ویژه خود را دارد به‌طوری که روش‌ها عبارت است از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، همنشینی با خوبان و نیز تزکیه و دوری از تقلید. مراحل مورد نظر وی در بردارنده توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا است و اصول شامل کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرض‌ورزی، پرهیز از تعمیم غیر مستدل و تفاوت‌های فردی در انسان است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - iauh-erfan PG - 11 PT - Research YR - 2020