Erfaniyat Dar Adab Farsi
فصلنامه علمی عرفانیات در ادب فارسی
عرفانیات در ادب فارسی
Literature & Humanities
http://erfaniyat.iauh.ac.ir
1
admin
2008-7195
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
2
6
online
1
fulltext
fa
خوارقِ عادات و انواع آن در تصوّف اسلامی
Types of the Extraordinary in Islamic Sufism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"> پرداختن به مسألهی خوارق عادات و بحث دربارهی انواع افعالِ ناقض عادت، یکی از مباحث رایج در میان اهل تصوّف بوده است. این موضوع در عرفان و تصوّف اسلامی به صورتِ مسألهی کرامات نمودی ویژه پیدا کرده است. در میان مساﺋل متعدّدی که در عرفان اسلامی مطرح می باشند، و در بین احوال و آثاری که آن­ها را از آن اولیا دانسته­اند، کرامات مشکل­ترین آن­هاست. پیچیدگیِ این موضوع به گونه­ای است که درصورت عدم آشنایی کامل با آن، کرامات اولیا اُموری مُستَحیل به نظر خواهند آمد؛ و به صِرفِ عقل گریز بودن این افعال، به آسانی به انکار آن­ها می­توان پرداخت. کرامت، بحثی دراز دامن به دنبال دارد و بدون پرداختن به زوایای مختلف آن، امکان دست یافتن به تصوّری روشن از این موضوع محال می­نماید. یکی از این زوایا ـ که در حکم مقدّمه­ای جهت ورود به مبحثِ کرامات به حساب می­آید ـ مسألهی انواعِ خوارق عادات است. اهل طریقت از سه دیدگاه ویژه به بررسی خوارقِ عادات پرداخته­اند و انواعی برای آن ارائه نموده­اند. این انواع ـ در ظاهر ـ یکسان و شبیه به یکدیگر به نظر می­رسند. آن­چه این اقسام را از یکدیگر متمایز می­سازد، ماهیّت و قصد اصلی از اظهار آن­هاست. موقوف بودن این تفاوت و تمایز به باطن و محتوا، سبب گردیده است تا حدّ و مرزِ میانِ برخی از این انواع ـ نسبت به یکدیگر ـ کاملاً روشن نباشد. بررسی انواع خوارق عادات و توضیح در باب هریک از این اقسام، از جمله راه­هایی است که کمک می­نماید تا حدود و ثُغور این انواع نسبت به یکدیگر مشخص شود. علاوه بر این، به نظر می­رسد قصد اصلی از طرح مسألهی انواع خوارق عادات در تصوّف اسلامی، به منظور تبیینِ هرچه بهتر و توضیحِ هرچه روشن­تر کرامات و مشخص ساختن وجوهِ تمایز آن نسبت به دیگر انواع بوده است. در این مقاله، سعی بر آن است تا به شیوه­ای منظم و سامّان یافته به معرفی انواع خوارق عادات و ترسیم خطوط کلی هر یک از این اقسام پرداخته شود. </p>
<p>To deal with the problem of knowledge of Khavaregh Adat ( violating the supernatural laws and the discussion going around violating these natural laws have been one of the current) , debates among the sufis . this matter has got it own specialty in the form of Karamat ( miracles ) in Islamic mysticism and Sufism . karamat has been one of the most complicated issues among all the other various problems appeared in Islamic mysticism and in other works related to authorities. Neglecting such an issus and having no perfect knowledge about it will make the authorities miracles converted , and it is easy to ignore these activities since they can not be solved through the minds capacity . miracle will have a long discussion behind it , and without considering all its aspects and details , it is impossible to get access into a clear picture of it . one of these aspects which is the basic requirement needed to open the discussion of miracle is the different types of khavaregh adat . these types seem to be similar and identical in appearance , but what makes them different is their nature and the purpose of mentioning them . dedication of such a difference and distinction between nature and content has made no clear boundary among som of these instances . so dealing with the term of khavaregh adat and giving description about each of these types is one of the ways which help to draw boundaries among these different types . furthermore , it seems that the main purpose of creating the issue of different types of khavaregh adat is to clarify the matter much better and to give much definition about miracles and to make distinction among its different types . in this article , an attempt has been made to discuss different forms of khavaregh adat in an orderly organized way and draw out the basic principles of each of the types .</p>
خرقِ عادت, معجزه, کرامت, معونت, مخادعت, مخرقه.
Khavareghe adat , miracle , karamat , maoonat ,mokhadeaat , mekhragheh
18
57
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=1
Ata mohammad
Radmanesh
عطا محمّد
رادمنش
1003194753284600332
1003194753284600332
Yes
Amir Hosein
Hemmati
امیرحسین
همّتی
1003194753284600333
1003194753284600333
No