Erfaniyat Dar Adab Farsi
فصلنامه علمی عرفانیات در ادب فارسی
عرفانیات در ادب فارسی
Literature & Humanities
http://erfaniyat.iauh.ac.ir
1
admin
2008-7195
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
8
29
online
1
fulltext
fa
معرفت النفس از منظر عین القضات همدانی
Self-knowledge in perspective of Einolghozat
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;text-indent:14.2pt;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">معرفت به قول عین القضات آن معناست که: «هرگز تعبیری از آن متصور نشود مگر به الفاظ متشابه». از آن جا که این الفاظ برای معانی دیگر ساخته شده اند هنگامی که به سمع می رسند به ناچار معانی ظاهری آن ها درک می شود بدین دلیل الفاظی که عارف به کار می برد دامِ علمای قشری و اهل استدلال و جدل می باشد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;text-justify:kashida;text-kashida:0%;text-indent:14.2pt;direction:rtl;unicode-bidi:embed;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">در این مقاله ابتدا به پیشینه مباحث معرفتی در فلسفه یونان و تصوف اسلامی(تلقی عرفا از مقوله معرفت) و ماهیت نفس از منظر حکمای ایرانی و یونانی پرداخته شده است و سپس به تبیین و تحلیل ماهیت نفس و معرفت نفس از منظر عین القضات همدانی عناوین معرفت النفس از منظر عین القضات به ترتیب عبارت اند از: مبادی معرفت،تأکید قاضی بر وجوب تحصیل معرفت،طریق حصول معرفت، مراتب معرفت، معرفت شهودی</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">.</span></span></span></p>
<p>According to Einoil ghozat Hamedani knowledge is: “there is no sense of it but with similar words” since these words made for other meanings, when they are heared, their apparent meaning is understand inevitably for this reason the words that used by mystic are a trap for class scholarsm and argumentary and controversy scholars.<br>
This study consider the history of epistemic issues in Greek philosophy and Islamic Sufism (mystics treatment of knowledge) and nature of self in perspective of Greek and Iranian governors and then it explaine and analysis the nature of self and self-knowledge in perspective of Einolghozat Hamedani that the of self-knowledge in his perspective including of: knowledge bases, judge stressed on incumbency of gaining knowledge, ways of gaining knowledge orders of know ledge in perspective of Einalghozat, intuitive knowledge.</p>
عین القضات,معرفت, نفس,فلسفهیونانی,تصوّف اسلامی
Einolghozat, knowledge, self, Greek philosophy. Islamic Sufism.
214
189
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-208&slc_lang=fa&sid=1
Shahram
sariAslani
شهرام
ساری اصلانی
ariaslani-sh@yahoo.com
1003194753284600701
1003194753284600701
Yes
Ph.D. Candidate of Persian literature, Islamic Azad University of Hamedan, Hamedan, Iran