Erfaniyat Dar Adab Farsi
فصلنامه علمی عرفانیات در ادب فارسی
عرفانیات در ادب فارسی
Literature & Humanities
http://erfaniyat.iauh.ac.ir
1
admin
2008-7195
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
11
42
online
1
fulltext
fa
بررسی و تحلیل ویژگیهای زبان عرفانی در سوانحالعشاق احمد غزالی
Analysis of mystical language characteristics Savanh Ashaq Ahmad Ghazali.
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> عارف در جریان سیر و سلوک خود به اندیشهها، حقایق و تجربه­هایی دست می­یابد که چگونگی بیان آن در قالب الفاظ، به دلیل ماهیت این­گونه معارف به سادگی امکان­پذیر نیست؛ اما عرفا با به کارگیری همه ظرفیت­های زبان، دریافت­های عرفانی خود را در قالب محدود لفظ و کلام به یکدیگر انتقال دادهاند. احمد غزالی، عارف بزرگ قرن ششم هجری یکی از پیشروان تصوف اسلامی است که در آثار خود، اندیشه­ها و مواجید عرفانی را با تعابیر و تفاسیر بدیعی بیان می­کند. در این پژوهش میکوشیم سوانح العشاق را از لحاظ زبانی، تحلیل و تبیین کنیم. حاصل بررسی­ها نشان میدهد، احمد غزالی در این اثر از همه­ ظرفیت­های زبان اشارت و عبارت برای تبیین آرا و عقاید و همچنین بیان تجارب عرفانی سود جسته است؛ اما واقعیت این است که لفظ و واژه در زبان متعارف به نحو وضعی و قراردادی، جسد معناست و ما معنا را در چارچوب آن لفظ، محبوس می­کنیم و زبان اشارت، زبان شعر و نثر عرفانی، با همه کارکردهای تشبیهی، استعاری و قابلیت­های تأویل­پذیری، نمی­تواند به تنهایی قالب و حامل کاملی برای معانی متعالی به دست آمده از مکاشفات عرفانی باشد؛ بلکه فقط میتوان با استفاده از آن به معانی والای عرفانی اشاره­ای داشت. احمد غزالی از نخستین کسانی است که تحول باطنی و معنوی خواننده (و نه برداشت ذهنی خواننده) را جزئی از معنای اثر و مقدم بر آن به شمار آورده است. درحقیقت گستردگی و عظمت حقیقت عشق، به اندازه­ای است که حروف و قالب محدود کلمه­ها، توانایی توصیف و انعکاس مفاهیم وجودی آن را ندارد</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">.</span></span> </p>
<div style="text-align: justify;"> The rise of mysticism from which many meanings, mystical experiences and teachings had entered the field of language led to the formation of a specific language called mystical language. It is divided into two kinds: expression and gesture. During his journey to truth, a mystic achieves ideas, facts and experiences that could not possibly be expressed other than in simple words and this is because of the nature of this kind of education. Mystics, however, by using all the capacities of language have transferred their mystical finding in the limited forms of words to each other. The great mystic of sixth century, Ahmed Ghazali, as one of the pioneers of Islamic mysticism, provided mystical ideas and experiences through his innovative interpretations of the cult in his great books. In this study an attempt is made for reviewing his opinions about language and way of speaking and for investigating his works linguistically. The results show he benefits from all the capacities there are in gesture and expression of language to explain ideas and experiences as well as their spiritual experiences that are hard to express through words.</div>
زبان عرفانی, احمد غزالی, سوانحالعشاق.
Mystical language, Ahmad Ghazali, Savaneh Aloshaq.
93
126
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1097-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Taheri
حمید
طاهری
taher@HUM.ikiu
10031947532846001716
10031947532846001716
Yes
Imam Khomeini International University
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
Maryam
GHafouriyan
مریم
غفوریان
ghaforyanm@yahoo.com
10031947532846001717
10031947532846001717
No
Imam Khomeini International University
دانشگاه بین المللی امام خمینی