@article{ author = {Sadeghishahpar, Ali}, title = {An introduction to Theology, Cosmology and Anthropology of Ibn-e Arabi}, abstract ={This article discusses Ibn-e Arabi's viewpoint about God, world and human. In Ibn-e Arabi's viewpoint, God has two levels of essence and attributes. His essence are beyond human knowledge. The essence of God is like hidden treasure that has appeared in levels of immutable essences (A'yān-e Sābeteh) or most holy emanation (Feyze Aqdas) and holy emanation (Feyze Moqaddas). According to the emanation theory from the creator to the creature, the world has five stages (holiness/Hazrat) that any stage in relation to superior stages is like shadow, illusion and idea. So according to this theory, the world is always in creation and annihilation. The place of human in this world is last in the genesis of phenomena and is first in the science of God. In this way, human (perfect man) that is comprising two worlds (visible and invisible world) and comprising two seas (right and creation), is the brightest mirror in reflecting divine names and attributes.}, Keywords = {Ibn-e Arabi, God, World, Human, Most holy emanation, Holy emanation.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {9-23}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {درآمدی بر خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی ابن عربی}, abstract_fa ={از نظر ابن عربی، خداوند دارای دو سطح ذات و صفات است که در مرحله­ی ذات، نشناختنی و فراتر از معرفت بشری است. ذات حق چون گنجی مخفی بوده که از طریق عشق در مراتب اعیان ثابته و یا فیض اقدس و فیض مقدس ظهور کرده است. جهان هستی برحسب نظریه­ی «تجلّی»، از حق تا خلق، دارای پنج مرتبه(حضرت) است که هر مرتبه نسبت به مراتب مافوق به عنوان سایه، خیال و مثال است. بنابراین، مطابق با این نظریه جهان هستی همواره در حال خلق و فناست. جایگاه انسان در این هستی از لحاظ مرتبه­ی پیدایش در محسوسات، آخرین و از لحاظ ارزش و پیدایش در علم خداوندی، اولین است. بدین ترتیب، انسان (انسان کامل) که جامع کونین (عالم غیب و عالم شهادت) و مجمع­البحرین (حق و خلق) است، روشن­ترین آینه­ی هستی برای بازتاباندن اسماء و صفات الهی است. این مقاله دیدگاه وحدت وجود ابن عربی را در سه عنوان کلّی خدا، جهان و انسان تبیین می­کند و ضمن کشف رابطه­ی آن­ها، نشان می­دهد که انسان محور هستی و آینه­ی تمام­نمای اسما و صفات الهی است. }, keywords_fa = {ابن عربی, خدا, جهان, انسان, فیض اقدس, فیض مقدس.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-203-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-203-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Nazari, Najmeh and Mohammadi, Elnaz}, title = {Investigating Archetypes in the Moses’ Life Story from Meybodi’s Perspective}, abstract ={A considerable part of part  of  the Holy  Quran verses devotes  to  the  prophets’  lives  and  ancient peoples  historically and far away from human’s  distortion  and reduction. In this Quranic verses  we can see  the traces of Archetypes. The life  story  of  Moses  and  his  followers (Bani-Israel)  has been mentioned in the Quran. Since the  roots of  this  story  lies in  the  civilization  of  ancient  Egypt,  archetype  is  visible  in it. This  article  reviews archetypes such as entrusting  child to  the water, trees sacredness, sacred  fire  and  scapegoat  in  the  story  of  Moses’ life  based  on the Holy Quran. In  this  study  Meybodi's  mystical  narrative  in  Kashf Al-asrar  and  his  views of the mentioned  archetypes are dealt with.}, Keywords = {Quran, Moses, Arche type, Kashf Al-asrar.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {24-40}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی کهن‌الگوها در ماجرای زندگی حضرت موسی (ع) با نگاهی به روایت میبدی}, abstract_fa ={بخش قابل توجّهی از آیات قرآن کریم به بیان سرگذشت پیامبران الهی و اقوام کهن به صورتی تاریخی و به دور از تحریف و تصرّف بشر اختصاص دارد. در این روایات قرآنی، رد پای صور ازلی یا کهن الگوها را می­توان دید. ماجرای زندگی حضرت موسی (ع) و قوم بنی اسرائیل در قرآن به تفصیل آمده است و از آن­جا که این ماجرا ریشه در فرهنگ و تمدّن کهن و باستانی مصر دارد، حضور کهن­الگوها در آن برجسته است. مقاله­ی حاضر به بررسی کهن الگوهایی نظیر سپردن فرزند به آب، تقدّس درختان، عبور از آب، تقدّس آتش و بلاگردان در ماجرای زندگی حضرت موسی (ع) بر اساس قرآن کریم می­پردازد. در این بررسی، روایت عرفانی میبدی در کشف­الاسرار و نگاه او به کهن­الگوهای مذکور نیز مورد توجّه قرار گرفته است. }, keywords_fa = {قرآن کریم, حضرت موسی (ع), کهن‌الگو, کشف-الاسرار.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-204-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-204-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Sangari, Mohammad Reza and Haji, Leyl}, title = {Gnositic Manifestation of Quranic Faces of some Prophets in Masnavi}, abstract ={Among ancient Persian literary works Molana Jalal-al-din Balkhis’ Masnavi manavi is the only major book that has been influenced most by and enjoyed inspiration language. One of those impressibilites is the use of Quranic faces, particularly the prophets whom Molana has given Gnostic nature based on his own Gnostic taste. For example, from the view of this great Gnostic, khezr (p.b.h) is an everlasting leader and auspicious who saves the lost God seekers from ignorance and leads them to the spring of the eternal life. Molana considers Saleh (p.b.h) as a forlorn lover who, perceiving the beloved being, divorces his body to join his soul to the beloved. David (p.b.u), from Molana's view, is a lover singer whose pleasant song is the same inner speech of prophets and Gnostics.}, Keywords = {Holly Quran, Gnostic manifestation, Masnavi, Quranic faces.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {41-61}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {تجلّی عارفانه‌ی چهره‌های قرآنی برخی از پیامبران در مثنوی}, abstract_fa ={در بین آثار کهن ادب پارسی، مثنوی معنوی مولوی، تنها کتاب عمده در نوع خود می­باشد که بیشترین تأثیر و بهره را از کلام وحی گرفته است. یکی از این اثرپذیری­ها، تجلّی چهره­های قرآنی خصوصاً انبیای الهی می­باشد که مولوی به تناسب ذوق عارفانه­ی خویش، به این شخصیّت­ها ماهیّتی عرفانی بخشیده است. مثلاً از نظرگاه این عارف بزرگ، خضر(ع) پیری جاودانه و مبارک قدم است که گم­گشتگان طریق حق را از تاریکی جهل، به سرچشمه­ی آب حیات رهنمون می­شود. صالح (ع) را عاشق مهجوری می­داند که با ظهور ناقه­ی دوست در کوه وجودش، بی­درنگ ناقه­ی تن را پی می­نماید تا روحش غرق وصال یار گردد؛ داوود(ع) در دیدگاه عارفانه­ی مولانا، نغمه­گر عاشقی است که آواز خوشش همان نغمه و سخن درونی اولیاء الله و عارفان حق است. }, keywords_fa = { قرآن, تجلّی عارفانه, مثنوی, چهره های قرآنی}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-205-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-205-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Alipoor, Nemat Allah}, title = {Mystical agony in Attar Neyshaboury’s works}, abstract ={The mystical agony is one of the most important issues in mytical speech, and Attar Neishaboori has stated this issue as one of the main words repeated all through his works. According to Attar, separation of spirit from its original place,i.e., Adam’s dismiss from the Heaven has been the cause and essence of this agony. Other creatures, having exploited this sort of love to some extent, have not achieved any share of this agony yet. The mystical agony is a base for the route and method, and it has also been a motivation to apply the spiritual findings. Hence, Attar encourages humans to get a full understanding of this agony. He considers this practice essential to achieve the great spiritual goals. In this article, the writer’s effort is to inform the readers of what Attar has mentioned about the characteristics of this agony and the uses and qualities of this information.        }, Keywords = {Mystical agony, Asrarname, Elahiname, Mosibatname, Mantegh- al- tair, Attar Neyshaboury.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {62-79}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {درد عارفانه در آثار عطّار نیشابوری}, abstract_fa ={درد عارفانه یکی از موضوع­های مهم در سخن عارفان است و عطّار نیشابوری این موضوع را به عنوان یکی از کلمه­های محوری درضمن آثارش بیان کرده است. از نظر عطّار، جدایی روح از جایگاه اصلی یا به عبارت دیگر هبوط آدم از بهشت، مایه و اساس این درد شده و فقط انسان از آن برخوردار است، دیگر موجودات با وجود این که از عشق تا حدودی برخوردارند، از این درد بی بهره اند. این درد اساس سیر و سلوک عرفانی و انگیزه­ای برای عمل کردن به دانسته­های معنوی است. به همین دلیل، عطّار انسان­ها را به شناختن این درد تشویق می­کند و این امر را برای رسیدن به هدف­های عالی معنوی ضرور می­داند. در این مقاله، کوشش نویسنده بر آن است که آن­چه عطّار درباره­ی ویژگی­های این درد و کیفیّت و فواید شناخت آن گفته است، به نظر خوانندگان برساند.  }, keywords_fa = {درد عارفانه, اسرارنامه, الهی‌نامه, مصیبت‌نامه, منطق‌الطّیر, عطّارنیشابوری.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-206-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-206-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {SajadiRad, Sedigheh and SajadiRad, Karim}, title = {Investigating Yung’s Persona and Shadow in Sanaii’s sonnets}, abstract ={Yung’s investigations (an Austrian psychologist) in the realm of human’s psyche and his findings about the mythes, has been used by many literary scholars. Due to his propound attention human in his social and historical network of relationships, yung, thoroughly, studied human psyche in the field of social life, historically. As a result, it influenced mythology and psychology considerably. He posited the “collective unconsciousness” and “old model criticism” hypotheses and opened new horizons as how to investigate and criticize literary texts. In the present study, Sanaii’s sonnets were investigated within two archetypes, that is, “persona and shadow” the crystallization of which has also been determined in the study.  }, Keywords = {Yung , Sanaii, old model , persona , shadow, Erfan}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {80-92}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی نقاب و سایه‌ی یونگ در غزلیّات سنایی}, abstract_fa ={کندوکاوهای یونگ، روانشناس اتریشی، در قلمرو روان آدمی و یافته های وی در زمینه­ی اساطیر، دستمایه­ی بسیاری از پژوهندگان در بررسی آثار ادبی قرار گرفته است. یونگ به خاطر توجّه عمیقی که به انسان در شبکه‌ی روابط اجتماعی و تاریخی­اش داشت، ساختار روان آدمی را در حوزه­ی حیات اجتماعی و در عرصه­ی تاریخ مورد بررسی و مطالعه­ی دقیق قرار داد و در نتیجه، بر دانش اسطوره­شناسی و روان­شناسی، تأثیر قابل ملاحظه­ای بر جای گذاشت. او با وضع نظریه­ی « ناخودآگاه جمعی » و ایجاد «نقد کهن الگویی»، افق های تازه ای از چگونگی بررسی و نقد متون ادبی را پیش چشم محققان گشود. در پژوهش حاضر، مجموعه­ی غزلیّات سنایی با این نگرش مورد بررسی قرار گرفت و در چهار چوب دو کهن الگوی «نقاب و سایه»ی یونگ ارزیابی شد و چگونگی تبلور هریک از این کهن الگو ها در  این تحقیق مشخص گردید. }, keywords_fa = { یونگ, سنایی, کهن الگو, نقاب, سایه, عرفان. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-207-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-207-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Arabi, Farsh}, title = {The Manifestation of Quran and Tradition in Sheikh Mahmoud Shabestari\'s ˝Golshane Raz˝ Some evidence of Borrowing, Quotation, and Allusion and Talmih}, abstract ={    Sa'adaddin Mahmoud Shabestari, the poet and gnostic of early 15th century (A.D), the author of the precious book ˝Golshane Raz˝, in spite of his concise work, has abundantly utilized Quranic and narrative teachings. His acquaintance with inspirational teachings as well as the impeccable ones' speech is to the extent that from which he has profited through different literary methods like, borrowing, quotation, Allusion, simile, paroemia, praising, demonstration etc.                                                                                                        Despite its undeniable shortcomings, the present article aims at clarifying instances related to the manifestation of the literature of Quran and Hadith and Islamic narratives in Shabestari's ˝Golshane Raz˝.    }, Keywords = {Manifestation, Quran, Hadith and narratives, Eghtebas, Tazmin, Talmih }, volume = {2}, Number = {5}, pages = {93-106}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {«تجلّی قرآن و حدیث » در گلشن راز شیخ محمود شبستری بررسی شواهدی از اقتباس، تضمین و تلمیح}, abstract_fa ={سعدالدّین محمود شبستری، عارف و شاعر اوایل قرن هشتم، صاحب کتاب گرانقدر گلشن راز، علی­رغم کوتاه دامنی اثرش، به وفور از مضامین و آموزه­های قرآنی و روایی، تأثیر پذیرفته است. میزان آشنایی و احاطه­ی وی بر تعالیم وحیانی و کلام معصومین و بزرگان دین تا حدّی است که از این تعلیمات، به شیوه­های مختلف ادبی ( اقتباس، تضمین، تلمیح، تشبیه، تمثیل، تحلیل، اشاره و ...) سود برده است. این مقاله، کاوش و کوششی در جهت شناساندن گوشه­هایی از تجلّی قرآن و حدیث و روایات اسلامی در گلشن راز شبستری است.}, keywords_fa = {تجلّی, قرآن, حدیث و روایات, اقتباس, تضمین, تلمیح. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-208-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-208-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Hatami, Hadi}, title = {Rustam in Moulavi\'s works}, abstract ={Since the epic and Gnosis are based on common foundations, the emergence of mythological and epical elements of Shah-Name can be clearly seen in the realm of mystical literature. These elements have found their ways into the mystical literature through Sanaii's poems.  Meanwhile, Rustam, the superior hero of Shah-Name, has a particular status. He is a unique hero in the realm of Gnostic poems and gnosis, especially those of Maulana's, and Maulana's mystical interpretations of Rustam shows the significance and importance of this hero in his mind and words.  }, Keywords = {epic, gnosis, Shahname, Rustam, symbol.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {107-120}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {رستم در آثار مولانا}, abstract_fa ={در این مقاله ابتدا به کوتاهی به پیشینه‌ی ظهور عناصر اساطیری و حماسی در پهنه‌ی ادب صوفیانه و عرفانی فارسی و نیز به پیوند حماسه و عرفان اشاره می‌شود سپس نقش و جایگاه رستم پهلوان شاهنامه در ذهن و آثار مولوی کاویده می‌شود. همچنین برداشت‌های عرفانی مولوی از این عنصر اسطوره‌ای و حماسی ایران نشان داده خواهد شد.   }, keywords_fa = {حماسه, عرفان, شاهنامه, رستم, نماد.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-209-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-209-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} } @article{ author = {Saghe’i, Saee}, title = {The Conformity of Communicative Learnable Behaviors with Molana’s poetry}, abstract ={Aimed at examining communication as a learnable behaviour in Molana’s petry, this paper will provide some instances in these poems for each of the three well-known theories of learning, communicative, and social behaviors, namely, Classical Conditioning, Instrumental Learning, and Social Learning. Although the instances were found out to be numerous, for the sake of space in this paper, only two or three poems were decided on to be decoded by each theory. Furthermore, differentiation, as a necessary principle in communicative and social behaviours, was separately dealt with in Molana’s poems, relevant verse lines being mentioned when needed, and the results were classified in a diagram. Finally, I tried to answer the question as to whether it is possible to find a connection between prevailing western theories of communication in this regard and the content of Molana’s poetry.}, Keywords = {Molana, story composing, human communication, social interaction, differentiation.}, volume = {2}, Number = {5}, pages = {121-141}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {انطباق نظریّات جاذبه‌های انسانی با اشعار مولوی}, abstract_fa ={در ارتباطات انسانی، نظریّات متعدّدی درباره­ی جاذبه­های انسانی مطرح شده است که مفاهیمی همچون، نزدیکی، آشنایی، گزینش ادراکی، تشابه و تجانس از آن جمله می­باشند. از طریق مطالعه­ی موردی اشعار مولوی و تطبیق آنها با نظریّات جذب، معلوم گشت که مولانا نزدیکی را بیشتر در رابطه با خداوند در نظر گرفته و در زمینه­ی تشابه نیز معتقد به لزوم هم­جنس بودن طرف­های ارتباطی است. او همچنین وجود شباهت را در کنار تفاوت برای برقراری ارتباط و جذب لازم می داند. در رابطه با گزینش ادراکی نیز معادلی با عنوان امتیاز تمیز قائل شدن را مطرح می­نماید و در رابطه با تقابل فرهنگ­ها، اختلاف دیدگاه­ها را عامل جدایی می­داند و بارها انسانها را به اتّحاد فکری، دعوت می­کند تا توسّط این زمینه­­ی مشترک، به هم نزدیک گردند. در آخر، نموداری درختی با چهار شاخه­ی اصلی و نوزده زیر شاخه به دست آمد که موجب محسوس و مشهودتر شدن نتایج تحقیق شد. }, keywords_fa = {جذب, ارتباطات انسانی, اشعار مولوی, جاذبه‌های انسانی. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-210-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-210-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2011} }