fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
7
27
online
1
fulltext
fa
تحلیلِ گفتگوی موسی و شبان در مثنوی معنوی بر مبنای تئوری منطق گفتگوییِ باختین
Moses and Shepherd Dialog in Masnavi
در نگاه نظریه پردازان دانش زبانشناسی (Linguistics) در حیطه جامعه شناختی، پیام زبانی ـ چه دانسته و چه ناخودآگاه ـ حاوی یک سری از اطلاعات شخصی در رابطه با وضعیت اجتماعی، دید اجتماعی، فرهنگ و شرایط روحی و فردی گوینده پیام است؛ در میان نظرات مطرح شده در این باره، تئوری منطق گفتگویی (= مکالمه) میخائیل باختین، جایگاه ویژهای دارد که میتواند با رویکردی علمی و متکثّر، جنبههای گوناگون زبان و «عمل زبانی» را باز نماید؛ در میان میراث کهن ادبیات ایرانی، مثنوی معنوی از جمله متنهایی ست که اگرچه ویژگی های خاصّ زمان و مکان را در شکل گیری آن می توان دخیل دانست امّا به هر روی، گستردگی مفاهیم و پیچیدگیهای خاصّ محتوا و شکل این اثر، آن را به متنی فرازمانی مبدّل ساخته که می تواند از مناظر گوناگون، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد؛ داستان موسی و شبان در مثنوی بنا به ساخت، محتوا و ماهیّت خاصّ خود از جمله سرودههای مولاناست که می تواند با تحلیلی مُدرن، برمبنای تئوری منطق گفتگویی باختین مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
Linguistic message from viewpoint of linguistic knowledge theorists in the field of sociology, consciously or unconsciously, contains a series of personal information in relation to social status, social perspective, culture and psychological conditions of speaker. Among the opinions expressed in this topic, Theory of Dialogic (=conversation) of Mikhail Bakhtin has a special place which can express diverse linguistic aspects of language and linguistic move by a scientific and plural approach. Among the heritage of Persian literature, Masnavi Ma’navi is one of contexts which although the factors of time and place play special role in its formation, but the breadth of concepts and special complexity of the content and also the form of this work makes it a meta-temporal work which can be analyzed from different perspectives. The story of Moses and the Shepherd in Masnavi, according to the structure, content and nature of its own is among the poems of Rumi that can be analyzed with a modern analysis, based on Bakhtin's Dialogic theory.
Masnavi Ma’navi, the story of Moses and the Shepherd, M. Bakhtin, Theory of Dialogic.
مثنوی معنوی, داستان موسی و شبان, م. باختین, تئوری منطق گفتگویی.
11
33
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-189&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/1
1395/7/10
2016/10/1
1395/7/10
Mustafa
Gorji
مصطفی
گرجی
003194753284600540
003194753284600540
Yes
Yahya
Nur al-Dini Aghdam
یحیی
نورالدینی اقدم
003194753284600541
003194753284600541
No
fa
بررسی مضامین عرفانی در مائده های زمینی آندره ژید و غزلیات حافظ
Study of the Mystical Concepts in The Terrestrial Nutrients of André Gide and Hafiz’s Ghazaliat
آندره ژید، نویسندۀ مشهور فرانسه در قرن بیستم، برای خلق مائده های زمینی، بزرگترین اثر خود، از غزلیات حافظ الهام گرفته است. مائده ها برای شرقیان و به خصوص ایرانیان اثری برجسته محسوب می شود؛ زیرا مهمّ ترین کتابی است که قدرت تأثیرِ ادبیات فارسی بر ادبیات غرب را نشان می دهد. در مقاله توصیفی – تحلیلیِ حاضر تلاش می کنیم این ﺗﺃﺛﻴﺮرا نشان دهیم. این پژوهش ابتدا از علاقۀ ژید به شرق و ادبیات فارسی و شیوه و میزان آشناییِ او با غزلیات حافظ، سخن میگوید، سپس به بررسی و مطالعۀ تطبیقی مضامین مشترکِ عرفانی غزلیات و ما ئده ها می پردازد. اشارات قرآنی، توجّه به عشق الهی وجذبۀ عرفان حقیقی، طبیعت گرایی، اعتقاد به وحدت وجود، مرگ اندیشی، زیبایی دوستی، عدم وابستگی و دل بستگی، کاربرد واژگان عرفانی مشابه، شناخت خدا از راه دل و مستی معنوی از مضامین عرفانیِ مشترک اثر ژید و حافظ هستند که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته اند.
André Gide, famous French author in 20th century, has been inspired by Hafiz, for creating The Terrestrial Nutrients, his greatest work. The Nutrients, is an prominent work for the Orientals and specially the Iranians. Because it is the most important book which shows the power of influence of Persian Literature on occidental Literature. In this analytic – descriptive paper, efforts have been made to show this effect. The present research first talks about Gide’s interest in Orient and Persian Literature and his way and degree of acquaintance with Hafiz’s Ghazaliat, then, it deals with the comparative study of common mystical concepts of Ghazaliat and The Nutrients. The Quranic hints, attention on divine love and attraction of the real mysticism, naturalism, belief in pantheism, thinking about death, love the beauties, attached to nothing, usage of similar mystical words, cognizance of God through the heart and the spiritual drunkenness are the common mystical concepts in Gide’s work and Hafiz Ghazaliat which have been studied in this paper.
Mystical Concepts, The Terrestrial Nutrients, Ghazaliat, Hafiz, Gide.
مضامین عرفانی, مائده های زمینی, غزلیات, حافظ, ژید.
34
57
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-190&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/1
1395/7/10
Massoumeh
Zandi
معصومه
زندی
minazandi@yahoo.com
003194753284600542
003194753284600542
Yes
fa
علم کلام در تصوف و بازتاب آن در کشف المحجوب
Theology in Sufism and it's Reflection in kashfal-mahjub
علم کلام به عنوان یکی از علوم اسلامی، بازتاب گستردهای در میان صوفیه و آثار صوفیه داشته است. صوفیه به منظور حفظ جایگاه خویش در میان دیگر فرق اسلامی، اثبات موضوع علم خویش، بیان فلسفه احکام و پاسخ گویی به شبهات مخالفان نیازمند علم کلام اند؛ زیرا پاسخ گویی به شبهات مخالفان و پرسشهای مربوط به فلسفه و حکمت احکام از وظایف کلام اسلامی و متکلمان است. هجویری در اثر خویش کشف المحجوب از مناظرات و مجادلات کلامی با سایرافراد و گروه های زمان خویش سخن به میان می آورد که در این مناظرات و مجادلات، از روشهای علم کلام برای دفاع از عقاید خویش استفاده میکند. علاوه بر آن بابهایی از کتاب به شیوه آغاز کلام متکلمان نامگذاری شده است و نیز بخشهایی از کتاب اختصاص به اثبات اصول و عقاید صوفیان به روش متکلمان دارد. در این مقاله ضمن بیان تعریف جامعی از علم کلام که مباحث مربوط به تصوف را نیز در بر بگیرد به بیان دلایل و اهداف استفاده صوفیه از علم کلام و روشهای گوناگون این علم در کشف المحجوب پرداخته می شود.
Theology as one of Islamic sciences has reflected among Sufis and in works of Sofia. Sofia need to theology for the mining situation among other factions, proving theirs sciences, stating philosophy of Islamic sentences and answering to doubts of adverse. Because answering to doubts of adverse and questions about philosophy and wisdom of sentences is one of assignments of Islamic theology. Hojviri explains debates and altercations of theology with other persons and factions of his era in his work, kashfal-mahjub. He uses of methods of theology for defending his concepts in these debuts. Also he names parts of work as beginning of state of speakers. And also he allocated parts for proving concepts of Sufis in way speakers. In this article, executive defines of theology that apply subjects about Sofia is stated and Sofia's reasons and goals for using theology and ways of this science in kashfal-mahjub have been explained.
Theology, Sufism, kashfal-Mahjub.
علم کلام, تصوف, کشف المحجوب.
58
72
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-191&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
Hadi
Edalatpoor
هادی
عدالت پور
hadiedalatpoor@yahoo.com
003194753284600543
003194753284600543
Yes
fa
بررسی اسطوره هاروت و ماروت در مثنوی معنوی
The study of Harut and Marut Myth in Masnavi
پس از رحلت نبی مُکرم اسلام و گرایش برخی از علمای اهل کتاب به دین مبین اسلام و نیز رواج اسرائیلیات، داستانها و اسطورههایی از منابع یهود و یونان باستان وارد تفاسیر مسلمانان و از آنجا وارد کتب ادبی شد که از جمله این اساطیر میتوان به اسطورۀ هاروت و ماروت اشاره کرد.
نگاه قرآن کریم به این اسطوره با نگاه تفاسیر بسیار متفاوت است، از نگاه قرآنی ارسال هاروت و ماروت به زمین برای آموزش سحر به مردم و در امانماندن از ساحران صورت گرفته است ولی متون تفسیری ارسال این دو فرشته را پاسخی برای اعتراض فرشتگان به آدمیان میدانند.
مولانا در مثنوی معنوی از تمام اجزای این داستان سود جسته است، در ابیات مثنوی، تنوع برداشت از داستان هاروت و ماروت را مشاهده می کنیم و استفادۀ مولانا از این داستان چه در بیان و چه در برداشت، کاملاً تحت تأثیر قصه های موجود است نه قرآن کریم.
After the death of the holy prophet of Islam and the tendency of some scholars having books to Islam and Israelism,stories and legends of Ancient Greece and Jewish sources entered into the interpretations of Muslims and from there into the literary books; these myths included Harut and Marut myth.
The look of Quran to this myth is different from the most interpretations;Quran’s view is that Harut and Marut have been sent to the earth for teaching magic to people and being protected against the sorcerers, but the interpretation texts have seen the entrance of these two angles as a response of the angles to humans.
Rumi has used all the components of Masnavi story. In Masnavi literature, we are seen the diversity of understandings from Harut and Marut story. Maulana use of this story, whether in speech or in understanding, are wholly affected by existing stories, not the Quran.
Harut and Marut, Masnavi, Myth, Maulana.
هاروت و ماروت, مثنوی معنوی, اسطوره, مولوی
73
89
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-192&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
Manijeh
Zarei
منیژه
زارعی
003194753284600528
003194753284600528
Yes
Fariba
Rashidi
فریبا
رشیدی
frashidi13888990@yahoo.com
003194753284600529
003194753284600529
No
fa
مقایسه مفهوم «فنا» در اندیشههای ابوسعید ابوالخیر و سهراب سپهری
Comparison of concept of Fana in Thought of Abu Saeid Aboalkhair and Sepehri
ابوسعید ابوالخیر از عارفان مکتب خراسان است که اندیشههای این مکتب با اندیشههای هندی قرابتی فراوان دارد. سپهری نیز از شاعران بنام معاصر است که درباره شعر او، بویژه اندیشههای عرفانی اش سخنانی فراوان گفته شده است. برخی شعر او را دارای مبانی عرفان ایرانی اسلامی، برخی دارای مبانی عرفان هندی و شرقی و برخی تهی از عرفان دانستهاند.
گزینش واژگان مدخلی است بر طرز تفکر شاعران لذا پژوهنده یکی از راههای شناخت عرفان سپهری را گزینش اصطلاحات و مفاهیم عرفانی در سرودههای وی میداند، این قلم برای روشن کردن چیستی و چگونگی عرفان سپهری، از میان مفاهیم و اصطلاحاتی فراوان که در شعر او نهفته است، اصطلاح «فنا» را که به قرابت آن با نیروانا در عرفان هندی اشاره کرده اند، برگزیده و میکوشد مفهوم آن را در مقایسه با کاربرد همین اصطلاح نزد ابوسعید ابوالخیر یکی از بزرگترین عارفان اسلامی مقایسه کند و ضمن بیان همانندیها و تفاوتهای این اصطلاح در سرودههای سپهری و گفتار ابوسعید، سرچشمه عرفان سپهری را بنمایاند.
Abu Saeid Aboalkhair is a mystic of Khorasan School that Theories and thoughts in of This school are close to Eastern thoughts. Sepehri is one of the famous contemporary poets that many has been said about his poems, especially about his mystical thoughts. There are several views about his poems sush as:Iranian Islamic mystical principles, Hindi and Eastern mystical principles, or without any Mysticism.
Selecting mystical terms and concepts in Sepehri’s poems is a suitable way to analyse his mysticism. In order to lighten the nature and quality of his Mysticism, we have selected term of Fana among so mony mystical terms and concepts in his poemsWe have to express and compare them with also tried Abo saeid Abolkheir terms, one of the greatest of muslim mystics.
Mysticism, Mystical terms, Fana, Muslim mystics, Sepehri, Abu Saied Abolkhany.
عرفان, اصطلاح عرفانی, فنا, ابوسعید ابوالخیر, سپهری.
90
107
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-193&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
Mahdi
Arab Jafari
مهدی
عرب جعفری محمدآبادی
m.arabjafari@yahoo.com
003194753284600530
003194753284600530
Yes
Maryam
Shaban Zadeh
مریم
شعبانزاده
shabanzadeh_m@yahoo.com
003194753284600531
003194753284600531
No
fa
انعکاس شخصیت امام علی(ع) در شعر سیّد حمیری و مقایسه آن با سیمای انسان کامل در اشعار ناصرخسرو
The Reflection of the Personality of Imam Ali (PBUH) in the Poetry of Sayyed e Hemyari and Comparing it with the Visage of Perfect Human in the Poetry of Naser Khosro
ناصرخسرو - قصیدهسرای نامدار قرن پنجم - شاعری شیعیمذهب، دوستدار اهل بیت(ع) و معتقد به مبارزه با دشمنان آل رسول(ص) و جهل و ستم و تزویر است. این شاعر برجسته یادآور سیّد حمیری - شاعر شیعی و متعهد قرن دوم- در ادبیات عرب است. از آنجا که این دو شاعر ایرانی و عرب، شعر را نه هدف بلکه وسیلهای برای بیان اعتقادات خود میدانند و به سرودن اشعار اعتراضی و اعتقادی شهرت دارند، بر اساس سرودههایشان میتوان سیمای انسان کامل را از نگاه آنان به تصویر کشید.
در شعر ناصرخسرو، صفات انسان کامل در محورهایی چون خردورزی و تفکر، آگاهیبخشی، پایبندی و توجه به علم دین و... تبیین میگردد. در شعر سید حمیری انسان کامل در سیمای حضرت علی(ع) تجلی مییابد و در محورهایی چون داشتن کرامات و امتیازات منحصر به فرد، سبقت در ایمان و توحید و عمل به فرائض دینی، تأیید از ناحیه پروردگار، داشتن علم الهی، معرفت دین، شجاعت مثالزدنی و داشتن فهم و درکی بینظیر از قرآن معرفی میگردد.
Naser Khosro, the famous fifth-century ode-teller, is an Iranian Shiite poet who loves Ahl al-Bayt (PBUH) and believes in fighting against the foes of The Prophet (PBUH), ignorance, oppression and hypocrisy. This eminent poet recalls Sayyed e Hemyari, the second-century committed Shiite poet in the Arab literature. Since these two Iranian and Arab poets consider poetry not as an end but as a tool to express their beliefs and are known to compose poems of protest and criticism, their works can depict their ideas about the visage of Perfect Human. Naser Khosro’s poetry describes the characteristics of Perfect Human as reasoning, thinking, making aware, commitment, and tendency to science and religion. In the poetry of Sayyed e Hemyari, it is the visage of Imam Ali (PBUH) which reflects Perfect Human characteristics that include possessing grandeur and exclusive privileges, overtaking in faith, monotheism and religious practices, being confirmed by God, having Divine science, having religious knowledge and exemplary courage, and having a unique understanding of Quran.
Perfect Human, Naser Khosro, Sayyed e Hemyari.
انسان کامل, ناصرخسرو, سیّد حمیری
108
131
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
Najme
nazari
نجمه
نظری
najmenazari@ymail.com
003194753284600612
003194753284600612
Yes
Morteza
Ghaemi
مرتضی
قائمی
mortezaghaemi2@gmail.com
003194753284600613
003194753284600613
No
Zahra
Tahmasebi
زهرا
طهماسبی
zahra_tahmasebi62@ yahoo.com
003194753284600614
003194753284600614
No
fa
تبلور جامعیّت فرهنگی و اندیشههای عارفانه حافظ، در شعر او
Cultural Comprehensiveness Variation and Hafez Mystical Thoughts, in his Poetry
اصولاً هر هنرمند بخشی از حافظه قومی مردم روزگار خود را منعکس میکند؛ این حافظه جمعی متشکّل از همه فراز و نشیبهای تاریخی، روحی و اعتقادی یک ملّت است و به تعبیری زنجیره ناکامیها، کامیابیها، عشقها، حسرتها آرزوها، دردها، و خلاصه، تمامی تکانههای روحی یک ملّت، در بستر تحوّلات تاریخی واجتماعی زمان میباشد مثلاً: فردوسی، مظهر حافظه قومی ایرانی در بُرهه تاریخی پیش از اسلام و حافظ، مظهر حافظه جمعی ایران در دوره اسلامی است. یعنی شعر این دو شخصیّت بزرگ، انبوهی از تجلیّات بیرونی و درونی روان ملّت ایران را در بطن خویش آینگی کرده است، پس این دو شاعر گرانقدر، از جامعیّت فرهنگی برخوردارند. حافظ غزل خیزابی و عارفانه مولانا را با غزل جویباری و عاشقانه سعدی، در هم آمیخته، چاشنی طنز را در آن ریخته و سرانجام غزل رندانه خویش را بر بلندای ادبیّات غنایی ایران و جهان خوش نشانده است.
Basically, any artist reflects some part of ethnic memory of people in his time; this collective memory is composed of all the ups and downs of history, spiritual and beliefs of a nation and in a sense chain of failures, successes, loves, yearning, desires, pains, and in short all the spiritual impulses of a nation, is in the context of historical and social changes of time. For example: Ferdowsi embodies Iran's ethnic memory in the age of pre-Islamic history and Hafez embodies the collective memory of Iran in the Islamic period. It means that poems of these two great characters clarified a lot of internal and external manifestations of mental of Iranian nation in their heart. Then these two great poets include their cultural comprehensiveness. Hafez combined, Rumi's mystical Sonnets by Saadi romantic Sonnets, he entered humor into it which placed on top of his roguish Sonnets lyrical literature of Iran and happy world.
Hafez Shirazi, Cultural Comprehensiveness, Sonnet, Humor.
حافظ شیرازی, جامعیّت فرهنگی, غزل, طنز
132
152
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-195&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
Najmiyyeh
Karimi
نجمیّه
کریمی
najmeekaremi@gmail.com
003194753284600535
003194753284600535
Yes
fa
جلوههای کودکان روستایی در آثار مولانا با تاکید بر دیوان کبیر
بررسی روستا و روستائیان از زوایای مختلف ادبی، فرهنگی و دینی در آثار مولانا از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرشها و بینشهای گذشتگان را نسبت به روستائی و زندگی روستائیان به طور عام و کودکان روستایی به طور خاص به نمایش میگذارد. مولوی در بلخ به دنیا آمده، بلخ در زمان وی یکی از باشکوهترین شهرهای بزرگ به حساب میآمده است. برای همین در مثنوی، فیهمافیه و غزلیات، شهرگرایی را ستایش و روستانشینی را نکوهش میکند. در قصیدهای در دیوان کبیر، نفس امّاره را به کودکی روستائی مانند کرده است:
روستائی بچهای هست درون بازار دغلی، لاف زنی، سخرهکنی بس عیّار
که از او محتسب و مهتر بازار به درد؛ در فغاناند از او، از فقعی تا عطّار
سوال اصلی این پژوهش بررسی جلوههای کودکان روستایی در اندیشه مولانا است که با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. در این مقاله، ضمن بررسی نگاه مولانا در این باب، خواهیم کوشید دلایل چنین نگرشی را، به بررسی بنشینیم. یافتههای تحقیق نشان میدهد که یکی از جنبههای تکامل افکار مولوی، سمتگیری اندیشه وی به سوی شهر است. از دیدگاه وی زندگی در روستا مورد پسند نیست و از روستائیان که جامعه را به لغزش و گمراهی دچار میکنند، سخت بیزار است و از آنان میگریزد. از نگاه او این کودک روستائی موجب فتنه و شر در شهر است و همه اقشار جامعه شهری را به ستوه آورده است. این نمودار بدبینی انبوه این عارف از روستا و روستازادگان است.
کودک, زندگی روستایی, فرهنگ روستائی, دیوان کبیر.
153
167
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-196&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
2016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/12016/10/1
1395/7/10
قدمعلی
سرامی
gsarami@gmail.com
003194753284600536
003194753284600536
Yes
مریم
علایی خرایم
M.ahoora32@yahoo.com
003194753284600537
003194753284600537
No