OTHERS_CITABLE
توصیف نمودهای اهریمنی در نگارههای شاهنامه طهماسبی
آریاییان باستان به دو نیروی راستی و نظم، و دروغ و بینظمی باور داشتند و بعدها این اندیشه در آیین زردشتی گستردهتر شد و همه هستی و اجزا و حوادث آن را دربرگرفت. نواندیشیها و نوآوردههای زردشت و آیینش عاملی بس مهم در سقوط خدایان کهن آریایی و رانده شدن بسیاریشان به حوزه بدی و بینظمی بود. گروهی از خدایانِ بیرون آمده از جهان خدایی به حماسهها وارد شدند و نقش ضدقهرمانان و گاه قهرمانان را بر عهده گرفتند. در بخشی بزرگ از شاهنامه، از جدال میان نیکی و بدی و ستیز میان نیکان و بدان سخن به میان آمده که همواره با غلبه نیکی بر بدی پایان میپذیرد. با توجه به اهمیت این اثر تاریخی و همچنین اهمیت نگارههای تصویر شده برای آن، در این مقاله سعی شده است وجوه مشترک ادبی و تصویری مظاهر شر در شاهنامه فردوسی بر اساس شاهنامه طهماسبی مورد بررسی قرار گیرد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-154-fa.pdf
2016-07-01
11
36
اساطیر
شر
شاهنامه
دیو
اژدها
ضحاک.
Describing the Evil Aspects in Miniatures Tahmasbi’s shahnameh
Ancient Aryans believed in two types of power, honesty and regularity,and dishonesty and irregularity. This idea was popularized by Zoroastrianism and included all being and its components and events. Zoroastrian innovations was a very important factor in the ancient gods, falling down and being driven to dishonesty and irregularity.A number of driven gods from godhood world , had entered epics and played the role of and sometimes prctagonist. Most of Shahnameh, deals with war between honesty and dishonesty that always terminated by victory of honesty against dishonesty. Regarding importance of this historical literary work and the importance of its miniatures this article has attempted to study common literary and miniatures of dishonesty symbols in Shahnameh based on Tahmasebi’s shahnameh.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-154-en.pdf
2016-07-01
11
36
Myths
Evil
Shahnameh
Demon
Dragon
Zahhak
Ebrahim
Vasheghani Farahani
vasheghani1353@pnu.ac.ir
1
AUTHOR
Nasim
Yazdankhah
n_yazdankhah@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
«سماع» در مثنوی مولوی و اللّمع سرّاج
مقوله«سماع» از بحث برانگیزترین مفاهیم حوزه عرفان و تصوّف اسلامی است. این واژه فراتر از معنای قاموسی خود، در معنی اصطلاحی، جایگاه ویژهای در پهنه معارف و تعالیم اسلامی و ایرانی یافته است.
در مثنوی معنوی که حاصل جوششهای معرفتی حضرت مولاناست، این مهم به فراخور داستانهای آن مورد توجّه قرار گرفته است و نیمی از موارد کاربرد «سماع» در معنای اصطلاحی آن میباشد.
از دیگر سو در کتاب ارزشمند اللّمع، که یکی از منابع معتبر و متقدّم تصوّف اسلامی و تألیف ابونصر سرّاج طوسی«طاووس الفقراء» است، شاهد هستیم که مسأله سماع در دو جای مجزّا و در زمره یکی از قابل اعتناترین مسائل حوزه دین و عقیده مورد بحث قرار گرفته و حتّی بخش دهم کتاب را نیز منحصراً به خود اختصاص داده است. در همین راستا، ما در این جستار، نحوه نگرش این دو اندیشمند بزرگ اسلامی و ایرانی را در دو عصر مختلف در باب مسأله«سماع» بررسی کردهایم.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-155-fa.pdf
2016-07-01
37
64
سماع
مولوی
سرّاج
مثنوی
اللّمع
"Sama\'a" in Mawlavi\'s Masnavi and Sarraj\'s Alloma\'a
"Sama'a" is one of the most controversial categories in the domain of Islamic gnosticism and Sufism. In addition to its lexical meaning, "Sama'a" has gotten an idiomatic meaning in the realm of Islamic and Iranian teachings and learnings.Within Masnavi ma'anavi, which is the outcome of Hazrate Mawlana's ( love) madness and drunkenness, this concept fits Masnavi's stories and, half of its application is related to its idiomatic meaning.
Moreover, in the valuable book of "Alloma'a", the work of Abu Nasr Sarraj Toosi (Tavoos Alfoghara'a) ,as one of authentic and ancient sources of Islamic Sufism, we also see that "Sama'a" has been discussed in two separate places as one of the most reliable categories in the religion domain in a way that it has wholly covered Chapter 10 of the mentioned book. In this research, we have studied the stances of two Islamic and Iranian distinguished scholars on "Sama'a" in two distinct ages.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-155-en.pdf
2016-07-01
37
64
Sama'a
Mawlavi
Sarraj
Masnavi
Alloma'a
Abdollah
Nosrati
1
AUTHOR
Nosrati
Arabi
Arabi.farshad@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بازتاب معراج پیامبر(ص) در شعر فارسی از آغاز تا پایان قرن هشتم
سخن گفتن در مورد عروج آسمانی آخرین سفیر الهی، اگرچه محال نیست، امّا بس مشکل مینماید، سفری که در جهانی فراتر از زمان و مکان اتفاق افتاده است. معراج داستان سفر انسان به عالم ملکوت است. انسانی که شاه بیت غزل آفرینش است و آفریدگار هستی پس از خلقتش خود را با صفت احسنالخالقین ستود. موجودی شگفتانگیز و دو بُعدی، از سویی آسمانی و از دیگر سو زمینی و پیوسته درصدد بازگشت به خاستگاه اصلی خویش، زیرا مرغ باغ ملکوت است نه از عالم خاک.
شاعران فارسی زبان که به موضوع معراج توجه ویژه کردهاند. آنها با بهرهگیری از قریحه سرشار، استعداد، درک و باورهای دینی خود و با تأثیرپذیری از قرآن کریم، اعتقادات خردپسندانه و اندیشههای متعالی خویش را در زمینه معراج در قالب اشعاری دلنشین و جاودانه ارائه نمودهاند. برآنیم تا در این مقاله به منظور آشنایی بیشتر با افکار، عقاید و بینش گویندگان فارسی زبان درباره این معجزه الهی، جلوههایی از تأثیرات گوناگون معراج را بر شعر فارسی نشان دهیم.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-156-fa.pdf
2016-07-01
65
88
معراج
پیامبر اکرم
معراجنامهها
شعر فارسی.
The Reflection of Holy Prophet’s Heavenly Ascension in Persian Poem from the Beginning to the End of the 8th Century
Although speeking about celestial ascension of the latest prophet is possible, but it seems so difficult. A travel as if has happened in a universe beyond time and place. Ascension is the story of traveling of mankind to the celestial world, a mankind who is the best creature of the universe, and God the creator of being, after his creation, named himself with this adjective: “the best of creators”. A person who is surprising and two dimentional, from the one hand is celestial and from the other hand telluric, and continuously wishes to return to his original origin, because he belongs to another world.
The Persian poets who have particularly concerned the subject of heavenly ascension. have offered their own intellectual beliefs and exalted thoughts in the form of agreeable poems using enormous talent, understanding and religious beliefs and the influence of the Holy Koran. We also attempt to show some of the various effects of heavenly ascension on the Persian poem for much familiarity with the Persian poet’s thoughts, beliefs and insights about this divine miracle.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-156-en.pdf
2016-07-01
65
88
Heavenly ascension
Holy prophet (p.b.u.h)
heavenly ascension accounts
Persian poem
Majid
Hajizadeh
hajizade.majid@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
آموزه های اخلاقی خواب و رؤیا و تأثیر آن بـر تحوّل شخصیّت عرفا
هدف مقاله حاضر آن است تا نشان دهد اولاً خوابها و رؤیاها چون از یک منبع اصیل و کهن تغذیه میشوند و از یک زمان اسطورهای میآیند و از طـرفی به دلیـل داشتن صبـغه روحـانی و مـعنـوی، با ارزش هسـتند، بنابر این بر خلاف تصور عوام، مهمل و بیهوده نیستند بلکه مشحون از ارزشها و آموزههای اخلاقیاند همچنین دارای کارکردها و تأثیراتی در زمینه های مختلف میباشند.
ثانیاً بسته به نوع خواب، مفهوم خوابها متفاوت است. اگر خواب از نوع اضغاث احلام باشد، عوامل مختلفی در ایجاد و شکلگیری آن سهیماند، از جمله بازتابی از فعالیتهای روزانه میتوانـد باشد که در اینصورت تعبیری برای آن نباید قائل شد و اگر خواب از نوع رؤیای صادقه باشد حتماً تعبیر و تأویل دارد و هدف و منظوری از شکلگیری آن در پس پرده وجود دارد و حامل پیامی از طرف نیروهای ناخود آگاه و ملکوتی ما میباشد که لزوماً وظایفی را برای ما ایجاد میکند. همچنین در این مقاله نشان داده میشود که تحریف و تفسیر به رأی، خواب را از اصل خود و تأثیر به حق آن تغییر نمیدهد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-157-fa.pdf
2016-07-01
89
118
خواب و رؤیا
خیال
وحی
مکاشفه
الهام
اسطوره
Moral teachings of Sleep and Dreams and Its Impact on Mystic’s Character Development
The purpose of this paper is firstly to show that dreams are not futile, because they are fed from a noble and ancient source on the one hand, and come from a mythical time and on the other hand. They are having a spiritual color and they are valuable. So unlike vulgar imaginations, dreams are not meaningless and futile. But the dreams are full of moral values and teachings. And also dreams have effects on different functions, including changing the character, views, and consequently dreams change the life principles. Secondly, it is shown that, depending on the dreams, the concepts of them are different. If the dream is the Azghas Ahlam type, various factors are involved in creating and shaping it, so it can be the reflection of daily activities. If your sleep is a kind of Sadegheh, then there is surely interpretation of it. And the purpose of dream is beyond its the formation and carries a message from the unconscious that necessarily assign duties to us. In this article it has also been shown that the distortion and individual inter pretation of dream do not change the truth of it.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-157-en.pdf
2016-07-01
89
118
Sleep and dream
Imagination
revelation
apocalypse
inspiration
legend
Mansour
Pirani
1
AUTHOR
Fatemeh
Azimi
azi.azi1390@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نوآوریهای حسین منزوی در غزل
منزوی از مبتکران اصلی غزل نو است که ضمن در نظر داشتن ارزشها، قابلیتها و ویژگیهای برجسته و منحصر به فرد شعر کلاسیک، اشعار خود را به بسیاری از ظرافتها، تکنیکها و ویژگیهای مطرح در شعر نو آراسته است.
وی در سرودن غزلهای خود از شگردها و نوآوریهایی بهره گرفته که سبب تمایز با غزلِ غزل سُرایان سنّتی و پیدایش شیوهای تازه در غزل شده است. در این مقاله به بررسی نوآوریها و ویژگیهای خاص اشعار او پرداخته شده است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-158-fa.pdf
2016-07-01
119
142
شعر
غزل
واژه
نوآوری
حسین منزوی.
Hussein Monzavi’s Innovations in Sonnet
Monzavi is a one of the main innovators of new Lyric considering the values, outstanding and unique capabilities of classical poetry, he has ornamented his poetry with the techniques and delicacies of the modern Poetry. In composing his sonnet, he has used the techniques and innovations which distinguish the appearance of tradional Lyricisin and created lyric poem in a new Way of singing. This article intends to review innovations and special features of his poems
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-158-en.pdf
2016-07-01
119
142
poetry
sonnet
innovation
Javad
Taheri
Ir. J.Taheri@tiau.ac
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بنیادهای نگرش هنر عرفانی- اسلامی در دیوان حافظ
خواجه شمس الدّین محمّد حافظ شیرازی یکی از شاعران برجستۀ ادب پارسی است که بهویژه در نیم قرن اخیر به شاعر طراز اول ایران ارتقاء یافته است.
بی تردید ، دیوان حافظ یکی از بینظیرترین یادگارهای ادبیات کهن ایران است که در کنار دیگر متون نظم و نثر فارسی همچون شاهنامۀ فردوسی، کلیات سعدی، مثنوی و غزلیات مولانا و خمسۀ نظامی ـ که به راستی ارکان قومیّت و ملیّت ایرانی هستند ـ بر تارک یادگارهای ادبیات کهن جهان میدرخشد . کاوش و نگرش هستی شناسانۀ حافظ در چند قرن گذشته از چنان انسجام، استحکام و استواری برخوردار است که هنوز هم کند و کاوهای جامعه شناختی، فلسفی، ادبی و... در دیوان این شاعر بزرگ فارسی پایان نیافته است.
در مقالۀ حاضر به شیوۀ تحلیلی توصیفی با نگاهی متفاوت، غزلیات حافظ بر مبنای نگرش هنر عرفانی- اسلامی در پنج مقولۀ نگرش آیهای، نگرش تسبیحی، عدل در دستگاه هستی، تصویر ایده آل از جهان سرمدی، مدینۀ فاضله و جایگاه انسان در عرفان ناب اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-159-fa.pdf
2016-07-01
143
166
عرفان اسلامی
نگرش آیهای
نگرش تسبیحی
عدل
جهان سرمدی
مدینۀ فاضله
انسان و حافظ.
The Attitude Foundations of Islamic Gnosticism in Hafez’s Work
Shams Al-Din Mohammad Shirazi is one of the famous poets in the Persian literature. He has been known as the leading poet of Iran, especially in the recent half century. Undcubtedly, Hafez’s work is one of the unparalled ancient literary monuments of Iran that stands out to gether with other Persian verse and prose texts such as Ferdowsi’s shahnameh, Sa’di’s works, Moulana’s couplets and sonnets as well as Nezami’s Khamseh-that are the pillars of Iranian ethnicity and nationality- among the world’s ancient literature. Hafez’s ontological seeking and attitude, in some centuries ago, have been so souns, Vigor, and unified that give way for further sociological, philosophicas, and literary studies in the work of this great Persian poet, In the present article, using analytical-descriptive method. And via a different angle of vision, Hafez’s sonnets have been analyzed relying on Islamic art focusing on the five categories of Quranic verse attitude, praising attitude, justice in being system, an ideal picture of the eternal world, utopia, and the place of human in the pure Islamic Gnosticism.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-159-en.pdf
2016-07-01
143
166
Islamic Gnosticism
Quranic verse attitude
praising attitude
justice
eternal World
utopia
human and Hafez
Mehdi
Sharifian
Dr_sharifian@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی اصطلاحات عرفانی مشترک در حدیقه الحقیقه و مناقب العارفین
عرفان احساس عمیق خداوند در درون خویش و تسلیم شدن و عشق ورزیدن به او با جان و دل است . سنایی و مولوی از بزرگترین عارفان و مجذوبان دریای عشق الهی هستند. سنایی پدر شعر عرفانی فارسی است که برای نخستین بار مضامین عرفانی را با فرهنگ عامیانه و حکایات تمثیلی درآمیخته و اکثر آموزههای صوفیانه را با بیانی زیبا ارائه نموده است و مولانا پارسایی عاشق پیشه، پاکباز و سرانداز است که سالها اسیر بود و به برکت آن، ترک اختیار کرد و نوای بینوایی سر داد .
این مقاله به بررسی اصطلاحات عرفانی مشترک (عشق، فنا، بقا، کشش و کوشش، تجلی، معرفت، وحدت وجود، خوف و رجا، مشاهده و محبّت ) در حدیقه الحقیقه سنایی و مناقب العارفین افلاکی میپردازد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-160-fa.pdf
2016-07-01
167
189
حدیقه الحقیقه
مناقب العارفین
عرفان .
The Study of common theoso phical Terms in Hadiqat-ol-Haqiqeh and manaqeb-ol-Arefin
Theosophy is a deep sense of God in humble person inside and submitting to Him and adoration to Him heartedly.
Sanaei and Molavi are of the greatest theosophists and fascinated by the devine love. Sanaei is the father of theosophical literature in Persian poem that for the first time has compounded theosophical purports with slangy culture and allegorical tales and has presented most of the teachings of Sufism with a beautiful expressions and Molana is a lovelorn pious highborn, and humble person who was a slave of love and left his liberty and sang a pauper song for many years.
This paper is purposed to study the common terms of theosophy (including love, doom, perpetuity, inducement and attempt, manifestation, pantheism, scare and hope, observation and amour). In Sanaei’s Hadiqat-ol-haqiqeh and Aflaki’s Manaqeb-ol-Arefin.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-160-en.pdf
2016-07-01
167
189
Hadiqat-ol-haqiqeh
Manaqeb-ol-Arefin
theosophy.
Sareh
Yazdanfar
sareh.yazdanfar@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و مقایسه آرمانشهر سهراب سپهری و پاد آرمانشهر طاهره صفّارزاده
آرمانشهر یا نیک شهر و دنیای وارونه آن یعنی پاد آرمانشهر یا آنچه گاه از آن با عنوان پلید شهر و دوزخ شهر نام میبرند همواره به عنوان یکی از دغدغههای صاحبان خرد و اندیشه و خاصه ادیبان و شاعران بوده و حضوری پررنگ در متون ادبی داشته است. نگارندگان در این مقاله به بررسی دو مفهوم آرمانشهر و پاد آرمانشهر در شعر دو تن از شاعران نوپرداز معاصر، سهراب سپهری و طاهره صفارزاده پرداختهاند. به این منظور ابتدا به تبیین این دو واژه پرداخته و تاریخچهای از حضور آنها در متون ملل مختلف را یادآوری میکنند سپس به تحلیل اشعار سهراب سپهری در جهت واکاوی اندیشه آرمانشهر در شعر او پرداخته و در ادامه پاد آرمانشهر مرحوم طاهره صفارزاده را در اشعار او نشان میدهند. از دیگر اهداف این مقاله نگاهی غیر مستقیم به نقاط اشتراک و افتراق در دنیای مطلوب دو شاعر است
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-161-fa.pdf
2016-07-01
190
210
آرمانشهر
پاد آرمانشهر
سهراب سپهری
طاهره صفّارزاده.
Scrutiny and Comparison of Sohrab Sepehri’s Utopia and Tahere Saffar zadeh,s Antiu topia
"Utopia" or "My City" and the inverted world of the "anti-utopia" or what is sometimes known as "city of evil" and "Hell Town" brand name, always as one of the concerns of the thinkers, Literary men and poets has been present in literary texts. This article reviews the concept of "utopia" and "anti-utopia" in, two of the modern contemporary poets, "Sohrab Sepehri" and "Tahere.
Safarzadeh" deals. To do this, first the explanation of these two words and a history of their presence in the texts of different nations have been dealt with. That we have analyzed the poems of Sohrab Sepehri regarding the idea of searching for utopia, and continued to deal with anti-utopia in Late Tahere Saffarzadeh’s Poems. The final purpose of the article has been an indirect glance at the similarities and differences between the favorite world of the two poets.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-161-en.pdf
2016-07-01
190
210
utopia
antiutopia
Sohra Sepehri
Tahera Saffar zadeh
Khalil
Hariri
hadidi_kh@yahoo.com
1
AUTHOR
Mohammad Ali
Ziaie Alishah
maziaei@yahoo.com
2
AUTHOR