OTHERS_CITABLE
گرامیداشتِدم (اغتنام فرصت) در اندیشه خیام با نگاه تطبیقی به مولوی
گرامیداشتِدم، یکی از بنیادهای اندیشهای و باورشناختی در ادبیات شادخوارانه و نیز ادب نهانگرایانه(صوفیانه) پارسیاست که به شیوههای گوناگون پیرامون آن در این دو سامانه ادبی سخن رفته است. خیام به عنوان نمونه برترین در ادبیات شادخوارنه که این مضمون را به گونههای مختلف در رباعیاتش پرورده است و ازسوی دیگر مولانا به عنوان سمبل ادبیات عرفان ایرانی که به نوعی خود را (ابن الوقت) میخواند در اشعارش، از اغتنام دم سخن گفته است.
ما دراین پژوهش برآنیم تا مضمونِ گرامیداشتِ دم را در اندیشه این دو شاعر مورد بررسی قراربدهیم،چگونگی و کارکرد آن را در این دو سامانه ادبی بیان بداریم.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-95-fa.pdf
2016-06-26
11
26
خیام
مولوی
گرامیداشتِ دم ( اغتنام فرصت )
ادب شادخوارانه
ادب نهانگرایانه (صوفیانه).
Commemoration of Twinkle (seizing an opportunity) in Khayyam’s Intellection with a Comparative Glance at Mowlavi.
Commemoration of twinkle which is one of a thought foundation and belief recognition in joyousness and Persian mystical also, has variously been talked about in this two literary systems. Khayyam is a brilliant example of joyousness literature who has nourished this content in his Rubayyat in various ways and Mowlavi as a sample of Iranian theosophy, that in some way knows himself as ‘’Ibnol-al-Vaght’’( son of the time), has talked about commemoration of twinkle in his poems. This study aimed to survey this issue in the thought of these two poets and to clarify the application of which in the two above-mentioned literary systems.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-95-en.pdf
2016-06-26
11
26
Khayyam
Mowlavi
Commemoration of twinkle
Mystical literature
Joyous literature.
Davood
Bagherizad
bagherizaddavod@yahoo.com
1
AUTHOR
Jalaladin
Kazzazi
mjKazazi@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
زائوم در غزلیات شمس
زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون میپردازد.از مهم ترین ویژگیهای زائوم این است که مانند سایر واژههای زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمیشود و همیشه میتواند به خوبی عهدهدار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ابزار انتقال معنی است، فرو مینهند و غایتی فراتر از خرد معمولی مییابند.این مقاله به بررسی و تحلیل مصادیق زائوم و نقش آن در غزلیات مولوی پرداختهاست. مهم ترین دستاوردهای این مقاله به کارگیری نظریه فرمالیستی زائوم در زمینه غزلیات شمس و شیوههای استفاده هنری مولوی از این نظریه است. مطالعه نشان میدهد، مولوی با هنرمندی خاص خود اصوات زبان را در خدمت موسیقی کلام میگیرد و واژههای جدیدی خلق میکند یا از کلمات بهرهجویی میکند به گونهای که روزمرّگی نداشته باشند و از این طریق احساسات و عواطف مخاطب را بر انگیزند و خواننده را مسحور خود نمایند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-96-fa.pdf
2016-06-26
27
46
زائوم
دیوان شمس
صورتگرایان
فراخرد
Zaum\' in shams lyric poems
Zaum' or Trans rational is one of the new issues that studies and investigates texts in formalism analysis. One of the zaum's characteristics is that dispute of other language words can not be automatized or routine and always can be responsible for its duty, it means by exciting the emotions and sense it can help the words melody and complete the meaning of words. Most of the words in shams lyric poems neglect its main duty that by other poets is limited to transfer the meaning and get a further purpose more than ordinary thought. This article tries to investigate and analysis zaum' example and its role inMaulavies lyric poems. The main achievement of this article is applying zaums formalistic theories in shams poems and artistic usage methods of this theory by Maulavi. Studies have shown that Maulavi by his own special art apply the language voices in favor of spoken melody and invent new words or use words in a way that don’t have routine and by that method excites the emotions and senses of the audience and fascinate the reader.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-96-en.pdf
2016-06-26
27
46
Zaum'
rhythm
shams lyric poem
Trans rational
formalism
Hassan
Haidary
h-haidary@araku.ac.ir
1
AUTHOR
Yadollah
Rahimi
kahman_84@yhoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه آراء حکیم ترمذی با آیین گنوسی
کیش گنوسی یک آیین کهن است که اصول آن با آیینهای مانوی، افلاطونی و نوافلاطونی نقاط اشتراک بسیاری دارد. حکیم ترمذی یکی از عرفای سده سوم هجری است که نماینده حکمای مشرق و بنیانگذار آراء ابن عربی است.مقایسهآراء حکیم ترمذی با اصول کیشهای یادشده به شیوه توصیفی-تحلیلی حاکی از تأثیرگذاری آیینهای یاد شده بر دیدگاههای او به دلیل خاستگاه مشترک آنهاست و رشته پیوسته ادیان و آیینهای بشری را به اثبات میرساند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-97-fa.pdf
2016-06-27
47
64
حکیم ترمذی
گنوسی
مانوی
افلاطونی
نوافلاطونی.
Comfarison between Hakim Termezi’s Thoughts and Ghosticism
Gnosticism is an ancient school of thought which has a lot in common with Manichean, Platonic and Neo-Platonic schools. Abu Abdullah Muhammad bin Ali Termezi (the first quarter of third century AH) is a mystic figure who represents eastern philosophers and is the founder of Bin Arabi’s views. An analytical-descriptive comparison between Hakim Termizi’s views and the principles of the above-mentioned schools of thought is indicative of the effects those schools have had on his views and is due to the fact that Termiz’s viewpoints and the aforementioned schools come from the same origin. This comparison proves that the religions and/or human schools of thought are hierarchically connected to each other.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-97-en.pdf
2016-06-27
47
64
Hakim Termezi
Gnosticism
Manichean
Platonic
Neo-Platonic.
Manoochehr
Akbari
makbari@ut.ac.ir
1
AUTHOR
Fatemeh
Babaie soror
ba.farzan@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
حذف واسطهها از رابطهها در جهان بینی عارفان
در زندگی روزمرّه قاعده مرسوم آن است که هر حادثهای به دلیل متأثّر بودن از اسباب و علل انسانی و زمینی امکان وقوع پیدا میکند. امّا در تصوف به سبب متفاوت بودن طرز نگرش به نظام هستی، این واسطههای مادّی اغلب نادیده گرفته میشوند و بعضی از کنشها و حوادث مستقیماً به مسبّب الاسباب که در ورای تمام وقایع هستی در جایگاهی قدرتمند و بی منازع نشسته است نسبت داده میشوند. بخشی از خوارق عادات که اغلب در کتابهای اهل تصوف به فراوانی دیده میشود ریشه در چنین دیدگاهی دارد. با حذف واسطههای زمینی از رابطه علّت و معلولی حاکم بر پدیدهها، یک رخداد معمولی به راحتی میتواند به قلمرو کرامتها وارد شود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-98-fa.pdf
2016-06-27
65
82
سبب
مسبّب
تصوف
کرامت
مائدههای غیبی
Removing Mediators from Relations in Sufism Ideology
According to the widespread rules of everyday life, every event occurs based on the human and material causes and effects. But most of these material mediators ignored in Sufism, because of different viewpoints upon the universe, So some of these effects and events attributes directly toward the God or causer of all causes whom standing powerfully beyond the all events of the universe.
There are a lot of miracles in the Sufism books and writings which rooted in these view points. By removing the material mediators from all the causes and effects relations upon investigated as a miracles.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-98-en.pdf
2016-06-27
65
82
cause
causer
Sufism
miraculousact
ambrosia.
Ghahreman
Shiri
Ghahreman.shiri@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیراصلاح ظاهربرباطن درآموزههای تربیتی صوفیه
تصوف بهدنبال تربیت و ایجاد تحول درانسان بوده و ، خواهان هماهنگی ظاهر و باطن است ظاهر و باطن انسان ازهمدیگر تأثیر پذیرندو ناهماهنگی میان این دومنجر به بروز ناهنجاری در رفتار و خلقیات انسان میگردد . یکی از اصول و مبانی آموزشی در عرفان و تصوف اسلامی اصلاح ظاهر بهمنظور متوجه ساختن سالک به درون خویش و تربیت عالیه وی می باشد.ازجمله روش های تربیتی صوفیان بر اساس و مبنای اصل ذکر و ریاضت است که زیر نظر شیخ و با مراقبت دقیق وی به انجام میرسد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-99-fa.pdf
2016-06-27
83
94
تربیت صوفیانه
ریاضت
ذکر-تلقین- ظاهروباطن
The Impact of Appearance on the Inside in Educational Teachings of Sufism
Sufism seeks change and education in human and wants the harmony between the appearance and inner conscience. The appearance and the conscience of human influence each other and any imbalance between the two can cause disorders in human's mood and manner. One of the fundamentals of Islamic education and mysticism is reform in appearance in order to make mystic aware of his inner life and great upbringing. Here educational methods include the principle of remembrance and abstinence which is achieved under Sheikh and his meticulous supervision.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-99-en.pdf
2016-06-27
83
94
Sufi training
Abstinence
Remembrance
uggestion
Appearance and Inner/Conscience
Jamshid
Sadri
sadri_ jamshid@tiau.ac.ir
1
AUTHOR
Nahid
Jiani
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
عرفان و عرفان نمایی در آیینه فرهنگ عامیانه
عرفان اسلامی با تکیه بر پشتوانه غنی فرهنگ اسلامی از قرن دوم هجری به بعد بتدریج در بیشتر مناطق خاورمیانه بویژه ایران ریشه دوانید و بر بیشتر ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ادبی جامعه سایه افکند. با تحقیق در آثار ادبی گذشته بویژه آثار قرن ششم به بعد کمتر اثری را می توان یافت که به نحوی تحت تأثیر عرفان اسلامی نباشد. کاستن از تعصبات دینی و مذهبی، رواج آزادگی و وسعت مشرب، تلاش جهت تقریب ادیان و مذاهب، بی اعتنایی به جاذبه های فریبنده دنیایی و مسائلی از این قبیل عرفان اسلامی را در دوره هایی از تاریخ ایران با اقبال خاص و عام مواجه ساخت. سوء استفاده برخی از عارف نمایان و مسائلی از این قبیل نیز در مواردی موجب عرفان ستیزی در میان عامه مردم گردیده است. هدف این مقاله بررسی عرفان و عرفان نمایی در فرهنگ عامیانه می باشد. این موارد در حیطه های واژگان، اصطلاحات و امثال و حکم بررسی شده است. نقش عرفان در تهییج توده ها در مبارزه علیه ستمگران به عنوان تأثیرات مثبت عرفان بر فرهنگ عامه تشریح شده و عرفان نمایی و عوامل عرفان ستیزی نیز مورد بررسی واقع شده است. نتیجه نشان خواهد داد با این پژوهش می توان به درک بهتری ازعرفان اسلامی و جلوه های آن در فرهنگ عامیانه دست یافت.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-100-fa.pdf
2016-06-27
95
106
عرفان
تصوف
فرهنگ عامیانه
امثال
ادب فارسی.
Mysticism and Fake Mysticism in the Mirror of Folklore Culture
Islamic mysticism, thanks to the support of the rich Islamic culture, gradually developed into the most parts of the Middle East from the second century onward and encompassed the cultural, social, political, and literary aspects of the society. Studying the literature of the past, especially those of the sixth century onward, it’s very rare to find a literary work that is not influenced by Islamic mysticism. Lessening the religious dogmatism, promoting open-mindedness and bearing, trying to approximate religions, disregarding the seductive attractions of the world, and suchlike made the Iranian Islamic mysticism met the interest of the particular and the general. In some cases, misconducting behaviors of fakery mystics had the general public contest the mysticism. This study focuses on Mysticism and fake mysticism among folklore culture by considering words, expressions, adages, and anecdotes. The role of mysticism in spurring the masses in the struggle against the oppressors as the positive effects of mysticism on folklore culture has been surveyed; fake mysticism and anti-mysticism factors are also investigated. The results of this research will help us better understand the Islamic mysticism and its manifestations in folklore culture.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-100-en.pdf
2016-06-27
95
106
Mysticism
Sufism
folklore culture
adages
Persian literature
Ahmad
Parsa
dr.ahmadparsa@gmail.com
1
AUTHOR
Haydar
Dehmardeh
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی« ولایت» در کشف المحجوب هجویری
پس از توحید حضرت حق، مهمترین مسأله تصوف اسلامی، مسأله «ولایت» است. هجویری عارف نامدار قرن پنجم، درباره اهمیت ولایت میگوید: « بدان که قاعده و اساس طریقت ومعرفت جمله بر ولایت و اثبات آن است».( هجویری، 1389: 317).. هجویری در کتاب کشف المحجوب به گونهای همه جانبه و مستوفی، به موضوعاتی از جمله «ولایت» می پردازد. وی ابتدا «ولی» و «ولایت» را در لغت واصطلاح بررسی نموده سپس با استشهاد به سخنان دیگر عرفا به طرح مسائلی از قبیل: اثبات ولایت، اثبات کرامت، تفاوت معجزه و کرامت... میپردازد. و از آنجا که طریقت حول محور ولایت میچرخد میتوان نتیجه گرفت که ولایت، امری اکتسابی نیست بلکه از مواهب الهی است. این مقاله به بررسی مسأله ولایت از دیدگاه هجویری، با تکیه بر آراء و عقاید رایج در این زمینه تا اواخر قرن پنجم هجری ، می پردازد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-101-fa.pdf
2016-06-27
107
123
ولی
ولایت
کشف المحجوب
کرامت
اولیا
نبوت.
The study of “Guardianship” in “Kashf-ol-Mahjub” of Hojviri
After beliving in monotheism, the most important problem of Islamic mysticism is guardianship. The famous mystic of fifth century, Hojviri, says about the importance of guardianship: “you should know that the rule and base of doctrine and cognition is on basis of guardianship and its proof”. (Hojviri, 1389, p 317). In Kashf-ol-Mahjub book, Hojviri has generally set to some subjects as “guardianship”. First, he investigates “guardian” and “guardianship” in vocabulary and idiom then he sets to design with by refering speeches of other mystics such as: proof of guardianship, munificence, the difference between miracle and munificence. And whereas doctrine turns around guardianship it can be derived that guardianship is not acquired but is blessings of God. This paper sets to study the guardianship problem in view point of Hojviri, with emphasis on current opinions in this base up to end of fifth century.(A.H)
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-101-en.pdf
2016-06-27
107
123
guardian
guardianship
Kashf-ol-Mahjub
munificence
authority
prophecy.
Thurayya
Sharifi
soraya_a44@yahoo.com
1
AUTHOR
Qadamali
Sarami
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تجلّی رقص های اساطیری در سماع عرفانی
تجلّی و تأثیر اسطوره از جهات گوناگون در زندگی انسان پس از عصر اساطیری، امری است اجتناب ناپذیر. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر شناخت مختصر عرفان و اسطوره و آیین های اساطیری، به یافتن تجلّی و تأثیر و ردّ پاهای محسوس و نامحسوس یکی از این آیین ها یعنی رقص، در سماع عرفانی مندرج در برگزیدهء نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری قمری پرداخته شود. در این پژوهش، یکی از تجلّی های آیینی بررسی شده است که آگاهانه یا ناخودآگاه با توجّه به ضمیر ناخودآگاه مشترک جمعی انسان ها، میان دو مقولهء اسطوره و عرفان مشترک است، یعنی رقص و سماع که در اسطوره و متون عرفانی، کارکردی تقریباً مشترک یافته است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-102-fa.pdf
2016-06-27
124
145
آیین و مناسک
رقص و سماع
اسطوره
عرفان و تصوّف.
The Manifestation of Mythological Dance in Mystic Semaa.
From the mythological era on, the myth emergence and impact has been an undeniable face from many different viewpoints in human being living expenence. Further to making myth and mythological rituals known, in this paper, it has been strived to rise and impactas a ritual in mystic Semaa inserted in Persian chosen mystic prose up to the seventh lunar century.
Moreover, among so many ritual manifestations, dance and Semaa, as a common category between two other ones: myth and mythices, has been put under the scrutiny in the light of human beings collective unconscious, which knowingly or unknowingly has obtained a relatively common output in myth and mystic texts.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-102-en.pdf
2016-06-27
124
145
rites and rituals
dance and semaa`
myth
mystic and sufistry.
Hojat
Goodarzi
hogatgoodarzi35@yahoo.com
1
AUTHOR
Kourosh
Goodarzi
Kourosh_goodarzi@yahoo.com
2
AUTHOR