OTHERS_CITABLE
شکل شناسی دو قصّه از مثنوی مولوی بر اساس نظریهی ولادیمیر پراپ
این نوشتار، تحلیل دو قصّه از مثنوی مولوی، با به کارگیری روش ریخت شناسی پراپ است. این روش آزمونی برای نظریهی ریخت شناسی در ادب عرفانی به شمار می رود. بسیاری از اجزا و کنشهای بررسی شده در حکایتهای مثنوی با رده بندی خاص پراپ از قصّهها، همسانی دارد. همچنین با بررسی قصّهی پادشاه و کنیزک و تطبیق آن با قصّهی اعرابی درویش، همگونیهای این دو، با وجود ظاهر متفاوت آنها، نمایان می شود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-178-fa.pdf
2016-07-03
11
24
قصّه
ریخت شناسی
مولوی
پراپ.
The Study of the form of Two Tales in Molavi’s Mathnavi Based on Velademir Prop’s Theory
This paper has analyzed two tales in Molavi’s Mathnavi using the morphology of Prop . This method is an experiment for morphological theory in mystical literature.Many components ana actions studied in tales of Mathnavi correspond with special classification of Prop concerning tales. Also considering the tale of king and bondmaid and comparing it with Arabic tale of dervish and his wife , it is revealed that they have similaritis , however they have different appearance
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-178-en.pdf
2016-07-03
11
24
tale
morphology
Jalal-al-din Mohammad Molavi
Prop
Mohamad Reza
Saki
R.saki_33@yahoo.com
1
AUTHOR
Narjes
Shiroye
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اسطورهی هبوط در اشعار فروغ فرخزاد
داستانِ هبوطِ آدمی از بهشت یگانگی به برزخ بیگانگی، به گونههای متفاوت در تفاسیر اسلامی و غیر اسلامی گزارده شده است. در مسیحیّت نوعِ انسان، به ذات گناهکار است؛ در قرآن نیز استعدادِ طغیان و گناهکاری در نوعِ انسان وجود دارد؛ امّا این هر دو روایت پایانی متفاوت دارد. در روایت مسیحیّت، مسیح با ایثارِ خونِ خویش، تاوانِ گناه کاریِ آدم را میپردازد؛ ولی در روایتِ قرآنی، در همان زمانِ ازلی، قلم، از نتایجِ مشیّت قِدَم، در حقِ آدم به سعادت میرود و گناه او به حکمِ عذر به وی حوالت داده میشود. درهم ریزیِ معناها؛ همچنین سرشتِ مشابهِ آغازین و سرنوشتِ متباینِ فرجامین، پژوهندگان را برآن داشت تا با رویکردی تفسیرگرانه به بازخوانیِ شعرِ فروغ به قصدِ معناگشایی از اسطورهی هبوطِ آدمی، با خوانشیِ میان متنی، بپردازند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-179-fa.pdf
2016-07-03
25
40
میان متنی
تفسیر
تفسیرگرانه
اسطورهی هبوط
شعر فروغ.
The Myth of the Fall of Man in Forough Farokhzad’s Poems
The myth of the Fall of man from the Garden of Eden down to the purgatory of alienation has been variedly reported in both islamic and nonislamic interpretations. In Christianity, humankind is, in essence, sinful. In the Quran, also, there is this revolt and sinfulness in humankind nature. However, the two narratives lead to different endings. According to the Christian narrative, Chris is sacrified to compensate for the human Original Sin. However, based on the Quranic account, Pen, in the very beginning, as a result of a holy fate, leads to the salvation of humankind and his/her sin is forgiven.The fusion of meanings, the similar original nature, and the dissimilar eventual fate have motivated the researchers to analyze the Fall of man’s myth in the light of hermeneuticism and intertextuality in Forough Farokhzad’s poetry.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-179-en.pdf
2016-07-03
25
40
intertextuality
interpretation
hermeneuticism
myth of the Fall of man
Forough’s poetry.
Mahin
Tahmasebi
Mahin.tahmasebi@gmail.com
1
AUTHOR
Javad
Taheri
j.taheri@tiau.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
صلاح عبد الصّبور و هنر استفاده از میراث گذشته، به ویژه تصوّف
به کارگیری میراث گذشته، ادب معاصر عربی را به کلّی دگرگون ساخت. صلاح عبدالصّبور نویسنده و شاعر مصری، از جمله ادبایی است که با استفادهی هنرمندانه از این میراث، دغدغههای انسانی و اجتماعی خود را به خوبی بیان کرده است. به کاریگیری ادب صوفیانه، مانند داستان حلّاج و بُشرحافی، و استفاده از ادبیّات فلکلور (عامیانه) از قبیل ماجراهای سندباد، نمونههایی از کاربردهای میراث پیشین در آثار وی است. او به اقتضای نیازهای اجتماعی روز، و با توجّه به روحیهی درونگرای خود، از گرایش تصوّف در ادب قدیم، بیشتر از دیگر ادبا الهام گرفت و با دخل و تصرّفی شاعرانه، توانست پیامهای انسانی و اجتماعی خود را، از زبان میراث گذشته بیان کند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-180-fa.pdf
2016-07-03
41
61
صلاح عبدالصّبور
ادب مصر
میراث گذشته
حلّاج
بُشرحافی
سندباد.
Salah Abd-ol-Saboor and the Art of Using past Heritage, Especially Sufism
Arabic contemporary poetry has been revolutionized through the past heritage. Salah Abdol- Saboor, an Egyeptian poet, is one of those who practiced the heritage well.
Making an artistic use of the heritage, he clarified his own personal and social problems. Among the great examples of such practices are the use of sufi literature such as Haludge story , the story of Boshrol_ hafi, and the use of folkloric literature like Sandbud’s adventures and a frustrated king called Ajeeb- ibn- ol khaseeb. Looking the social needs of the time along with his introversion, he was much more encouraged by the Sufism hermeticism branch in the ancient literature and used it symbolically in his own practice .
He made a link, through a poetic manipulation, between the past heritage and today’s social issues. He conveyed his own social and human messages from the perspective of the past heritage.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-180-en.pdf
2016-07-03
41
61
egyptian literature
past heritage
Salah Abdol_ Saboor
Halludge
Boshr-al-Hafi
Sandbud.
Ali
Salimi
salimi1390@yahoo.com
1
AUTHOR
Mayfar
Karami
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
«سفینهی تبریز» گنجینهی ارزشمند علم و ادب
نسخ خطّی گنجینهای از میراث فرهنگی و ملّی به شمار میآیند که در اعتلای فرهنگ و تمدّن یک ملّت نقش عمده و مؤثّر دارند.
«سفینهی تبریز» از ابوالمجد محمّد بن مسعود تبریزی یکی از این گنجینههای ملّی است که در سالهای اخیر در کشور ترکیه کشف و به ایران آورده شده است. این مجموعهی بی نظیر شامل دویست و نه رسالهی دستنویس کوتاه و بلند به زبان فارسی و عربی است از گزیدهی متون و موضوعات مختلف علمی در زمینهی ادبیّات، عرفان، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، ریاضیّات، نجوم، موسیقی و ... که در اوایل قرن هشتم هجری تألیف شده و در مواردی نیز اطّلاعاتی تازه و بدیع ارائه میکند.
نگارنده در این مقاله میکوشد تا شخصیّت علمی و معنوی گردآورندهی این رسالهها -که در محیط مناسب و عصر طلایی تمدّن و دانش قرن هفتم و هشتم هجری در آذربایجان پرورش یافته- و ارزش کار او را در حفظ آثار علمی و ادبی بنمایاند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-181-fa.pdf
2016-07-03
62
80
سفینهی تبریز
عروض
شعرفارسی
ابوالمجد تبریزی
مناظرات
رباعیّات.
Safineye Tabriz, the Valuable Treasure of Science and Literature
Manusripts are treasures of cultural and national heritage that have a great role in the promotion of culture and civilization. Safineye Tabriz, written by Abolmajd Mohammad-ibu-Masoud Tabrizi, is one of the national treasures which is recently discovered in Turkey and brought to Iran. This unexemplary collection consists of 209 short and long essays written in Farsi and Arabic selected from different texts and scientific subjects about Literature, mysticism, philosophy, history , geography, mathematics, astronomy, music ect. compiled in early 8th century and gives new information and ideas in some cases.
This paper represents the scientific and spiritual characteristics of the compiler of these essays who was grown up in the suitable atmosphere and the golden era of civilization and science of 7th and 8th century in Azarbayejan, and proves his efforts in the maintenance of scientific and literary works.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-181-en.pdf
2016-07-03
62
80
Safineye Tabriz
Prosody
Persian poetry
Abolmajde Tabrizi
controversies and quatrains.
Shahrooz
Jamali
Jamali.shahroz@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
قدر مجموعهی گل (نقدی بر مقالهی بنیانهای تفکّر حافظ)
شعر و غزل حافظ از دیرباز و به ویژه در روزگار ما سخت مورد توجّه و نقد و بررسی و تفسیر قرار گرفته است. تا حدود صد سال پیش کسی در مورد غیر اسلامی بودن و یا رنگ عارفانه نداشتن این اشعار سخنی نگفته است. امّا از هنگامی که دانش پژوهان ایرانی با نقد و تفسیر و دیدگاه غربیان و به ویژه خاورشناسان آشنا شدند، اندک اندک زمزمههایی در این باره بلند شد و گروهی به کلّی ریشهی عرفانی-اسلامی شعر حافظ را انکار نمودهاند. این مقاله نقدی است بر مقالهی «بنیانهای تفکّر حافظ»، نوشتهی آقای دکتر محمود درگاهی دانشیار دانشگاه زنجان. نویسندهی محترم پس از رد نظر و دیدگاه کسانی که بخش بزرگی از شعرهای حافظ را عارفانه معنی وتفسیر میکنند، بنیانهای فکری او را بر چهار پایه استوار دانسته است که عبارتند از: 1- اندیشیدن به مرگ و ناکامی انسان 2- جبرگرایی 3- هستی شناسی شکّاکانه 4- لذّت گرایی و هدونیسم. در این گفتار چهار پایهی مذکور و دیدگاههای مطرح شده ی دیگر محقّقان، بررسی و کاویده شده است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-182-fa.pdf
2016-07-03
81
108
حافظ
عرفان و تصوّف
مرگ اندیشی
جبر گرایی
شک گرایی
لذّت گرایی
نسبی گرا یی و مطلق گرایی.
Value of the Flower Set
This paper is a respond and criticism on the paper “the mentality bases of Hafez’s thought” written by Professor Mahmood Dargahi from Zanjan University. The respected writer, after rejecting the opinion of people who mystically interpret and define massive parts of Hafez’s poems, has secured his mentality bases on four foundations which are: 1) thinking of death and human disappointmeut, 2) fatalism, 3) skepticism ,and 4) pleasure seeking and hedonism. In this article the above mentioned four bases have been criticized and reviewed.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-182-en.pdf
2016-07-03
81
108
Hafez
Mysticism
Thinking of Death
Fatalism
Skepticism
Hedonism
Absolutism & Relativism.
Mohammad
Shabani
m_shaebani@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مفهوم خِرد در پازند مینوی خِرد
متنهای پازند از جمله آثار به جای مانده از دورهی میانهی زبان فارسی است. پازند همان آوانویسی متن پهلوی به الفبای اوستایی است. متن «پازند مینوی خِرد» از اندرزنامههای دورهی میانه است که متن پهلوی آن در ایران موجود بوده است. این کتاب شامل 62 پرسش و پاسخ است که بین دانا و مینوی خِرد مطرح میشود. واژه ی خِرد که در مفهوم«خواستن، تدبیر، هدف، پند، هوش، فهم و عقل» بکار رفته است در متن مینوی خِرد در مفهوم خِرد افزونی، خِرد پرهیزگاران، خِرد غریزی و خِرد همه آگاه آمده است. در این مقاله ابتدا پرسش و پاسخهایی که خِرد در آنها بکار رفته است آورده شده، سپس به تجزیه و تحلیل مفهوم آن پرداخته میشود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-183-fa.pdf
2016-07-03
109
120
خِرد
پازند
مینوی خِرد
اندرز نامه
The Meaning of Xrad in Pazand Menog Xrad
Pazand texts, including works left from the Middle Persian. Pazand is the same of the transcription of Pahlavi text in the Avestan alphabet. The Pazand text of «mēnōg xrad» is one of the Middle Persain Andarznameh that its Pahlavi text has been available in Iran. This book contains 62 questions and answers between Dānā and mēnōg xrad. The term xrad that means «desire, purpose, mind, intelligence, understanding, and wisdom» has been used in the meaning of «The growing xrad», «The xrad of Righteous », «Instinctive xrad», and «xrad that is all aware». In this article first I have brought up the questions and answers that the xrad has used, then I analyzed the concept.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-183-en.pdf
2016-07-03
109
120
xrad
Pazand
mēnōg xrad
Andarznameh
Vida
Naddaf
Vida_nadaf@yahoo.com
1
AUTHOR
Sholeh
Pak Nejad sahneh
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
انسان باوری و برخی از کارکردهای آن در شعر احمد شاملو
شاملو شاعری انکار ناپذیر و اندیشمندی برجسته و از مهمّترین رهگشایان شعر معاصر فارسی پس از نیماست. مهمّ بودن او از یک سو به سبب پدید آوردن نوعی شعر فارسی است که به شعرسپید معروف است و از سویی دیگر به تاثیر کلامی و گفتار او مربوط میشود که کمتر شاعری در زمان حیات خود به چنین امکان و موقعیّتی دست یافته است .
یکی از برجستهترین مشخّصههای شعر شاملو در حوزهی محتوا و اندیشه، مضامین انسانی و اجتماعی است. صمیمیّت شاملو به انسان و عواطف او ، نتیجهی مستقیم زندگی و تجربههای شخصی اوست. درواقع، هستهی اصلی و مرکزی شعر شاملو ، مردم هستند و ارزشهای انسانی؛ آن هم انسانی آزاد با شور و هیجان و عشق . در مقالهی حاضر، برخی از عناصر انسان باوری در سرودههای احمد شاملو باز خوانی و بررسی میشود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-184-fa.pdf
2016-07-03
121
140
انسان باوری
شعر معاصرفارسی
احمد شاملو
Humanism and some of its aspects in Ahmad shamlu’s poems
One of the most prominent features of Shamlu’s poems concerning content and ideas, is human and social themes. Shamlu’s intimacy to human and his emotions, are the direct result of his personal life and experiences. Indeed, the central core of Shamlu’s poetry consists of People and human values, that is, free human with passion and love. The present article, some elements of human-confidence, are investigated in Ahmad Shamlu,s poetry.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-184-en.pdf
2016-07-03
121
140
Humanism
Persian contemporary literature
Shamlu.
Shahrukh
Hekmat
Sh-hekmat@iau-arak.ac.ir
1
AUTHOR
Simin
Riyazi
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
درآمدی عرفانی بر معنای «المدرکه»
«المدرکه» یا همان «برجستگی میان دو کتف» یکی از اصطلاحات مشهور عرفانی به شمار میآید. این موضع، به عنوان یکی از مواضع مهمّ و اساسی ادراک و آگاهی شناخته شده است و از آن با تعبیرهای دیگری همچون ؛ «پیوندگاه»، «نقطهی ربّانی»، «محلّ ثابت شده ادراک» یاد شده است. افزون بر این، «المدرکه» در برخی روایتهای اسلامی با شخصیّت عرفانی پیامبر اکرم (ص) در ارتباط است؛ تا آنجا که از این موضع با تعبیرهایی همچون؛ «مهر نبوّت» و «خال نبوّت» خبر داده شده است. اثبات و شرح پیوند میان ادبیّات عرفانی و علم روایت و حدیث از دیگر محورهای این پژوهش به شمار میآید که در مرتبهی دوم قرار میگیرد.
دو محور اساسی این پژوهش، عبارتنداز:
الف. پیشگفتاری دربارهی معنای لغوی و اصطلاحی «المدرکه» و کلیّات پژوهش.
ب. پردازش تحلیلی موضوع در پرتو ادبیّات اسلامی و عرفانی.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-185-fa.pdf
2016-07-03
141
178
المدرکه
ادب عرفانی
روایت و حدیث
پیوندگاه
برجستگی میان دو کتف
درک و شهود.
A Gnostic Introduction to the meaning of "Almodrakatev"
"Almodrakate" or the same "embossed part between the two shoulder" is one of the well- know gnostic terms. This is one of the important and essential areas of perception and cognition. The other terms used forit are "joint", "divine point", and "proved area of perception".
Moreover, "Almodrakat", via some Islamic tradition, has been attributed to the gnostic character of the holy prophet (p.u.h), so that it has been referred to as "prophetic seal" and "prophetic spot". The secondary themes the paper deals with are proving and explaining the relationship between Gnostic literature and the sciences of narration and tradition. Two main thems in this study are:
a preface about the literal and idiomatic meaning of "Almodrakate" and the study as a whole.
An analytical process of the theme in the light Islamic and gnostic literature.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-185-en.pdf
2016-07-03
141
178
"Almodrakate
Gnostic literature
embossed part between shoulders
Perception
witnessing.
Touraj
zeanivand
t zinivand56@yahoo.com
1
AUTHOR
Fatemeh
Askari
2
AUTHOR