دوره 8، شماره 32 - ( فصل نامة علمی‌پژوهشی « عرفانیات در ادب فارسی» پاییز 1396 )                   جلد 8 شماره 32 صفحات 77-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Symbolization and the Destruction of Meanin . عرفانیات در ادب فارسی 2017; 8 (32) :100-77
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-271-fa.html
سلطان محمدی امیر. « سمبل سازی و معنا سوزی» قرائتی مولف‌محور از حکایت شاه و کنیزک . فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1396; 8 (32) :100-77

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-271-fa.html


، amir.soltanmohamadi@yahoo.com
چکیده:   (3206 مشاهده)

فتح باب مثنوی، حکایت شاه و کنیزکی است که جولانگاه آراء بسیاری است. پایان تلخ و خاص آن، باعث انتقاد تلخ برخی از مولانا از یک طرف و سمبل­سازی بعضی دیگر از طرفی دیگر است. اما از نظر نگارنده این داستان تبیین یک خط مشی مهمی از مرام­نامه مبانی عرفانی است که سمبل­ سازی­ها باعث مکتوم ماندن این خط مشی است. سالک برای سلوک در اولین گام باید پیری برای خود بگزیند و مانند مرده در دست غسال، تحت اراده او باشد. به آنچه او می­کند، اعتراض نکند. این خط مشی را مولانا در این داستان که اول گام مثنوی است، با نیک بدنمای یک پیر به تصویر می­کشد و آن عمل را چونان عمل خضر (نماد پیر) می­داند که حتی درکش برای موسی نیز دشوار است. همین نکته است (قیاس نگرفتن کار پاکان با کار خود) که او را به داستان طوطی و بقال می­کشاند

متن کامل [PDF 1335 kb]   (814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/24 | پذیرش: 1396/10/4 | انتشار: 1396/10/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb