دوره 11، شماره 44 - ( 9-1399 )                   جلد 11 شماره 44 صفحات 69-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، ایران ، zeinali_soheila@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، ایران.
چکیده:   (635 مشاهده)
     حکمت نوافلاطونی، یکی از مهم­ترین مکاتب فلسفی یونان باستان است که در قرن سوم میلادی، فلوطین آن را به یک نظام فلسفی جامع و منسجم تبدیل کرد و سال­­های متمادی بر غرب و شرق تسلّط یافت. این نظام فلسفی، ابتدا بر فلسفه و سپس بر عرفان مسیحی و تصوّف اسلامی تأثیر گذاشت. شباهتهای بسیاری در طرز نگرش فلوطین به هستی، با عارفانی چون سنایی، عطار، مولوی و... وجود دارد. در این مقاله برای داده‌­های تحقیق، از روش تحلیلی توصیفی استفاده شده و هدف آن، نشان دادن دیدگاه­‌های مشترک فلوطین و عطار در بیان مسائل فلسفی - عرفانی است. بنابراین این سؤال مطرح است که این اشتراکات در بیان چه موضوعاتی است؟ از این رو نویسندگان تلاش دارند با شواهد شعری متعدّد از منظومۀ منطق‌­الطیر و به عنوان بخشی از نتایج پژوهش، نشان دهند که عطار به مثابۀ عارفی موحّد، در جای جای این منظومه، به مسایلی نظیر وحدت وجود، عقل، روح­ و... که پیش از عارفان مسلمان، در آثار فلوطین آمده، اشاره کرده است. بررسی این شباهت‌­ها، میزان تعامل اندیشه­‌های نوافلاطونی را با آرای عطار نمایان ساخته است.
متن کامل [PDF 579 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/2 | پذیرش: 1399/9/29 | انتشار: 1399/9/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.