دوره 5، شماره 20 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1393 )                   جلد 5 شماره 20 صفحات 104-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatami H, Nosrati A. The Rites of the Sufis in the Ensane- Kamel "Perfect Man". عرفانیات در ادب فارسی 2014; 5 (20) :83-104
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-82-fa.html
حاتمی هادی، نصرتی عبدالله. آداب اهل تصوّف در کتاب "الانسان الکامل". فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1393; 5 (20) :83-104

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-82-fa.html


1- ، hadihatami2013@yahoo.com
چکیده:   (2973 مشاهده)

تصوّف در آغاز یک حرکت صرفاً اخلاقی و پرهیزکارانه بود اما کم کم این جریان فکری به نهادی عظیم تبدیل شد با آداب و ادوات فراوان. بزرگان این مکتب کوشیدند تا با نوشتن کتاب‌هایی در جهت تبیین آداب آن، ضمن آموزش مریدان، به گمان خود از انحراف این جریان جلوگیری کنند. آنان برای بیشتر اعمال خود آدابی بر شمردند تا جایی که وجود این آداب فراوان در تعریفی که از تصوّف شده هم تأثیر گذاشته و گفته‌اند: «تصوّف رعایت آداب است.» «عزیزالدین نسفی» در کتاب خود به بیان مباحث عبادت، ذکر، خلوت، ریاضت، صحبت، سفر، سماع، و طعام خوردن صوفیان پرداخته، برای هر کدام از این اعمال رعایت آدابی را لازم می‌داند. این مقاله بر آن است تا آداب اهل تصوّف را از دیدگاه نسفی صاحب کتاب «انسان کامل» بررسی کند.

متن کامل [PDF 1286 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb