@article{ author = {Saki, Mohammad Reza and Gordan, Gholam Rez}, title = {Review of the Main Thoughts of Mystics and Sufis (Shiah and Sunni)}, abstract ={It is possible to know everybody’s character, knowledge and school by studying his works. Although what a mystic states or writes is only some of the sweals of his inner world, not all, but from these little inner sweals we can obtain many results. By analysing some of the mystics and sufis’ works we are going to show that the main concepts of their thought (shiah or sunni) is believing in the saintship. In order words the saintship is a basic element that relates mysticism to shiah. }, Keywords = {Mystic, Sufi, Shiah, Sunni, Saintship.}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {11-22}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی مفاهیم اصلی نظام فکری عارفان و صوفیان شیعه و سنی}, abstract_fa ={شناخت هر شخصیت و دامنه علم و اندیشه هر شخصی یا مکتبی، از راه مطالعه آثار آنان میسر است. هر چند آنچه را که عارف بیان می کند یا می نویسد، تنها رشحاتی از عالم درون اوست، نه همه آنچه که در درونش گذشته است، لیک از همین اندک رشحات درونی وی می توان به نتایجی دست یافت. در این جستار تلاش می کنیم تا با بررسی آثار عارفان و صوفیان، نشان دهیم که اساس وپایه نظام فکری اینان ـ چه سنی و چه شیعه ـ اعتقاد و باور به ولایت است. به سخن دیگر، ولایت، اصلی اساسی است که این مسلک را به مذهب شیعه پیوند می دهد. }, keywords_fa = {عارف, صوفی, شیعه, سنی, ولایت. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-62-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-62-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {Sahraei, Ghasem and Fatollahi, Ali}, title = {Staticism and Dynamism of the World Order From Molavi Balkhi’ Perspective}, abstract ={The issue of motion and change in the world has long attracted the attention of all sages, especially muslem thinkers. In Molavi’s ideas, all the parts of the world are in motion. And, this motion is evident in both appearances and the inner nature of the universe. According to Molavi, the interior nature of all phenomena is in motion. The stagnance and apparent motionlessness in the world is illusion. This intellingent movement is only detected by the people of truth like the prophets. Molavi relates the source of this motion in nature to the teleological end of the world as predestined by soleman, and mountains sing with David’s songs. According to Molavi, all movements in this world orginate from a stable truth, which is above any motion and is referred to as “ocean, the den of truth, or the colorless world of peace.” The restless things become peaceful and motionless in this den of truth.}, Keywords = {Molavi, Staticism, Dynamism, Motion, Motionless, Change, Rest.}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {23-48}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {پویایی و ایستایی نظام هستی از دیدگاه مولوی بلخی}, abstract_fa ={مبحث حرکت و تغیّر در اجزای عالم از دیرباز مورد توجه عموم حکما به ویژه حکمای مسلمان قرار گرفته است. در اندیشۀ مولانا، تمام اجزای عالم در حرکت و تکاپوی مستمر است و این حرکت هم در ظواهر پدیده­ها و هم در باطن هستی سریان دارد. پدیده‌های عالم، حیات و شعور دارند و حرکت آنها نشانه­ زندگی و شعور و ادراک آنهاست. به نظر مولانا باطن هیچ پدیده­ای ساکن نیست، سکون­ و رکودی که در ظاهر پدیده­ها مشاهده می­شود، تصوری بیش نیست. تنها مستان حق مانند انبیای الهی، توان ادراکِ حرکتِ هوشمند اجزای هستی را دارند. مولانا سبب جنبش و تسبیح هستی را به اجرای هدفمند اوامر الهی ربط می­دهد. چنان که عنصر باد هوشمندانه تحت فرمان سلیمان، و کوه و سنگ هم­آواز داوود می­شود. به زعم مولانا تمام حرکات این عالم از حقیقتی پایدار و مافوق حرکت و سکون موسوم به «بحر، خلوتگاه حق، جهان صلح یکرنگ و...» نشأت گرفته است. همۀ پدیده­های بی­قرار و در حرکت تنها با رسیدن به خلوتگاه حق، آرام می­گیرند.}, keywords_fa = {پویایی, ایستایی, حرکت, سکون, تحول و مولوی. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-63-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-63-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {HoseinyMoakhar, Mohsen and Goodarzi, Hojat and Goodarzi, Kourosh}, title = {Investigation and Analysis of the Quality of the Chasing and Ascendence Phases in Myth and Mysticism}, abstract ={From the mythological era on, the myth emergence and impact has been an undeniable fact from many different viewpoints in human being living experience. Further to making myth and mythological rituals known, in this paper, attemps have been made to trace the visible and non-visible footsteps and impressions of one of the mythological rituals chase and ascendence phases as well as canonization in Persian chosen mystic prose up to the seventh lunar century. Moreover, among so many ritual manifestations, chase and ascendence phases as well as canonization, as a common category between two other onse: myth and mythics, has been put under the scrutiny in the light of human beings collective unconscious, which knowingly or unknowingly has obtained a relatively common output in myth and mystic texts.     }, Keywords = {Mythological Rites, Mysticism Rituals, Chase and Ascendence}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {49-62}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی و تحلیل کیفیّت مراحل گذر و سلوک و تشرّف در اسطوره و عرفان}, abstract_fa ={مثنوی معنوی دربرگیرنده گونه‌ای از داستان‌‌ است که از لحاظ موضوع و شخصیّت، غالباً از نوع تمثیلی به شمار می­آید و از درون‌مایه تعلیمی، اخلاقی و یا عرفانی برخوردار است. پاره‌ای از این ‌داستان‌ها، چه در ساختار کلّی و چه در درون‌مایه، شباهت به افسانه‌های ازوپ دارند. برای انجام این تحقیق، ابتدا تمامی داستان‌های ازوپ مورد ارزیابی قرار گرفت و در میان آن­ها، هفده داستان با داستان‌های مثنوی مشابهت‌های پیدا و پنهان داشت که آن­ها را در این پژوهش با یکدیگر مقایسه نمودیم. نتیجه مقایسه حاکی از شباهت ساختاری پنج داستان از مثنوی با افسانه­های ازوپ است که تردیدی در اقتباس آن­ها از ازوپ دیده     نمی‌شود چراکه این داستان‌ها منطبق با فابل‌های ازوپ مطرح شده‌اند و تفاوت‌های آشکاری با دیگر نمونه‌های مشابه در ادب فارسی و عربی دارند. در شش داستان نیز با وجود دخل و تصرّف مولانا در تغییر شخصیّت­های داستان، نتایج به گونه­ای است که احتمال اقتباس را نمی­توان نادیده گرفت. در شش مورد آخر هم نتایج افسانه­های ازوپ در ابیات حکیمانه مولانا به­گونه­ای آمده که اگر نشان از اقتباس نداشته باشد نشان­دهنده تجربه­های مشترک بشری، احساسات همسان و معرفت مشترک انسانی است.}, keywords_fa = {مثنوی, مولوی, تمثیل, پارابل, افسانه‌های ازوپ, ادبیات تطبیقی.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-64-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-64-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {SoltaniKoohbanani, Hassan and Latifian, Sar}, title = {Alast Universe in the Mystical Prose Texts}, abstract ={Treaty that was taken from all the children of Adam in the world of Zar has long been of interest to scholars even before Islam. After Islam, commentators, scholars, philosophers, and mystics,… have taken it into consideration. Mystics have studied world of Alast based on their individual mystical orientations and have talked about accordingly. This article has analyses the world of Alast and issues related to it. In the mystical old prose texts. Based on the books various aspects of it such as Alast and nature, quality of the treaty, Alast and love, Alast and conduct mystics, Alast and mystics audition (mystics dance) have been analysed. Mystics have believed that the treaty of Alast has two spiritual and objective aspects and in addition to these two, they have talked of Lordship, Guidance, Success and Inculcation of God. In any case they have counted various foundation all which have been based on God’s love which have been explanation of by topics such as manifestation, intuition, destiny and talent of children of Adam.}, Keywords = {Alast, Eternal Covenant, Zar World, Nature and Love, Lordship. }, volume = {6}, Number = {22}, pages = {63-81}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {عالم اَلَست در متون منثور عرفانی تا قرن هفتم}, abstract_fa ={پیمان ازلی الست که در عالم ذرّ به همه فرزندان آدم ارائه شده، از گذشته‌های دور حتّی قبل از اسلام مورد توجه متفکران بوده است. بعد از اسلام، مفسران، محدّثان، فلاسفه و عرفا و... به آن پرداخته‌اند. عرفا عالم الست را مبتنی بر مشرب عرفانی خود بررسی کرده و بر اساس دریافت خود از این واقعه سخن‌ها گفته‌اند. در این نوشته عالم الست و مباحث مربوط به آن در متون منثور کهن عرفانی بررسی شده است و بر اساس کتب مذکور جنبه های متنوع آن از قبیل: مبانی ارائه پیمان الست، قبول پیمان الست، الست و ربوبیت، عبودیت و فطرت، الست و مراتب انسانها، الست و عشق، الست و سماع، الست و سلوک عرفانی استخراج و بررسی شده است. عارفان مبانی متنوعی برای پیمان الست برشمرده‌اند که اساس همۀ آنها حبّ و ربوبیت خداوند بوده  که با مباحثی از قبیل: تجلّی، شهود، مراتب نوری و استعدادهای فرزندان آدم و تقدیر توضیح و تبیین شده است. همچنین برای پیمان الست سه جنبه روحانی، نفسانی وعینی معتقد بوده‌اند و قبول پیمان را از سوی آدمیان مبتنی بر ربوبیت، هدایت، توفیق و تلقین خداوند دانسته‌اند.}, keywords_fa = {الست, ذرّ, پیمان ازلی, عشق, فطرت و ربوبیت.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-65-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-65-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {Khodadadi, Mohammad and SadeghiGivi, Maryam}, title = {Investigation and Analyses of Human Identity In Mersad-Al- Ebad}, abstract ={Najm-eddin Razi (a.h 573-654) -the author of Mersad-AL- ebad- described  important religious points and phrases. He gave more attention to creation of man and consider the factors that make the identity of man, such as: self knowing, wisdom, spirit, religion, prayer, love, honesty, name and lust. In this research we have considered four steps, with the method of qualitative contextual analyse, affect,fixation, knowledge and disobedience and action in analyzing Mersad-Al- abad.}, Keywords = {Identity of Man, Mersad -AL-Ebad, Najm-e Razi, Fixation, Knowledge, Disobedience.}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {82-106}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {تبیین و تحلیل مؤلفه‌های هویت انسان در مرصادالعباد}, abstract_fa ={نجم­الدین رازی1 (654- 573 هـ) نویسندۀ مرصاد العباد، نکات و اصطلاحات مهم عرفانی را با دیدگاهی نوین نسبت به پیشینیان خود، تشریح کرده است؛ او در این اثر به آفرینش و خلقت انسان توجهی ویژه­ دارد، و مولفه هایی مانند: خودشناسی، معرفت، روح، شریعت، سجده، عشق، بار امانت، جنسیت، دین، نام و شهرت را  به عنوان عناصر تشکیل دهنده هویت انسان طرح می کند. این پژوهش در نظر دارد با روش تحلیل محتوای کیفی، مولفه‌های فوق را در مرصادالعباد با در نظر گرفتن چهار مرحلۀ: 1- انفعال 2- تثبیت 3- معرفت و کلام 4- عصیان و عمل،  بررسی نماید.}, keywords_fa = {هویت انسان, نجم رازی, مرصادالعباد, انفعال, تثبیت, معرفت, عصیان}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-66-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-66-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {Yousefi, Roohollah and Baygzade, Khalil}, title = {Farreh Izadi and Enayat Elahi in Mythical and Fictional World view with Emphasis on shahname ferdousi and Masnavi Molavi}, abstract ={FarrehIzadi and Enayat Elahi are two mythical and fictional categories but have one origins, concept and theme. The God farr is a heavenly fact and spiritual quality which in ancient Iranian's belief is created by Ahuramazda and also "Enayat" is the attention of God to the perfect believer. Those having FarrehIzadi and EnayatAzali are providing with a kind of divine support with be qualified to rule with it. These two divine blessings are one spiritual humor which pure people attract. This article has studied the concept of Farreh and Enayat in mythical world view in a descriptive and analytic way and with emphasis on shahname Ferdousi and masnvi manavi and analyzed their history, thought grounds, characteristics, communication aspect and common effect.}, Keywords = {Farreh Izadi, Enayat Elahi, Mythical and ficitional world view, shahname Ferdousi and Masnavi Molavi.}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {107-130}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {«فرّه ایزدی» و «عنایت الهی» درجهان‌بینی اسطوره‌ای و عرفانی با تأکید بر شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی}, abstract_fa ={فرّه ایزدی(اهورایی) و عنایت الهی دو مقوله اسطوره­ای و عرفانی؛ امّا با یک مفهوم، منشأ و درون­مایه هستند. «فرّ» حقیقتی آسمانی و کیفیتی معنوی است که در باور ایرانیان باستان آفریده اهورامزداست و نیز «عنایت» توجّه حضرت احدیّت به سالک و عارف کامل است. برخورداران از فرّه ایزدی و عنایت ازلی از نوعی حمایت و الهام غیبی بهره دارند که بدان شایستگی سروری و ولایت می­یابند. این دو موهبت اهورایی و الهی یک لطیفه معنوی هستند که فطرت پاکان مجذوب آن است. این مقاله مفهوم فرّه و عنایت را در جهان­بینی اساطیری و عرفانی به روش توصیفی و تحلیلی با  تکیه بر شاهنامه و مثنوی معنوی بررسی و پیشینه تاریخی، مبانی فکری، ویژگی­ها، وجه ارتباط و تأثیرگذاری مشترک آن­ها را تحلیل کرده است.}, keywords_fa = {فرّه ایزدی, عنایت الهی, جهان‌بینی اسطوره‌ای و عرفانی, شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی.}, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-67-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-67-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {Zoghi, Soheil}, title = {Microcosms and Macrocosms in Zoroastrian Mysticism and its Commons with Molana’s Mysticism}, abstract ={This writing deals with examination and conformation of mystic concept in microcosms means human suppose like to small world including of all elements of macro cosmos mean world in ancient Iranian mysticism and Islamic mysticism (Molavi). To glance though history of microcosms and macrocosms in Greece, ancient India and Iran, cultures, deal with general explanation of  Islam  view  particularly view of  Molavi in area. The human was cornered in existence hierarchy as last degree of the world and or he/she is time being, but is main and ultimately of creation and is part of whole creatures, and although he/she is a small the world appearly, but he/is a great the world in heart. Such that Molana says in noble Mathnawi book.}, Keywords = {Mysticism, Microcosm, Macrocosms, Zoroaster, Molana}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {131-147}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {عالم صغیر و کبیر در عرفان زرتشت و مشترکات آن با عرفان مولانا}, abstract_fa ={این نوشتار، به بررسی و تطبیق مفهوم عرفانی «عالم صغیر» یعنی پنداشتن انسان به منزله جهانی کوچک که در بردارنده تمام عناصر «عالم کبیر» یعنی جهان هستی است در عرفان ایرانیان باستان و مشترکات آن با عرفان اسلامی (= مولوی) می پردازد. با نگرشی اجمالی و کوتاه درباره تاریخچه اندیشه عالم صغیر و کبیر در فرهنگ یونان، هند قدیم، ایران باستان، به تبیین کلّی دیدگاه اسلام بخصوص مولوی در این زمینه می پردازیم. انسانی که در سلسله مراتب وجود، به عنوان آخرین مرتبه هستی پا به عرصه وجود گذاشته و یا به قولی متأخر زمانی است. ولی علّت غایی آفرینش محسوب می شود و خلاصه و زبده تمام مخلوقات به شمار می رود و اگرچه به ظاهر و صورت جهانی کوچک به شمار می رود در باطن عالمی بزرگ است. }, keywords_fa = {عرفان, عالم صغیر, عالم کبیر, زرتشت, مولانا. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-68-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-68-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} } @article{ author = {Oskooei, Narges}, title = {The Disposition of Indian Style Poets}, abstract ={The terms Solh-e-kol and Vosat-e-mashrab were frequently used by the poets of Indian style of Persian literature. Considerable insight to the thoughts of the noticed poets is provided by tracking hermeneutical meaning and interpretations of these two terms. Moreover,it reveals socio-critical layers hidden in these expressions and similar concepts. In addition to the subject presented above, this article also includes a comparative study of a/m terms and related attitudes, with respect to those presented by some later schools of thought, such as Religious Pluralism.}, Keywords = {Pluralism, Religious Pluralism, Solh-e-kol and Vosat-e-mashrab.}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {148-170}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {مشرب شاعران سبک هندی}, abstract_fa ={هر مکتب ادبی‌ دارای یک ایدئولوژیِ غالب است که عموما در هیات نمادها یا اصطلاحات هرمونتیکیِ پربسامد متجلّی می‌شود؛ دو اصطلاح تامل‌برانگیزِ «صلح کل» و «وسعت مشرب» که نمود بسیاری در شعر شاعران سبک هندی، چون صائب، بیدل، طالب، فیضی و عوفی و... دارد، از جملۀ چنین اصطلاحاتی است. بررسی نمودهای این دو اصطلاح پرتکرار، آگاهی‌های فراوانی در زمینۀ هستی‌شناسی این مکتب ادبی و از جمله تناظر آن با پلورالیسم دینی در اختیار می‌گذارد. این مقاله به معرفی و ارزیابی  هرمنوتیکی «صلح کل» و «وسعت مشرب» مطرح در شعر شاعران سبک هندی، در سه سطح 1.خاستگاه اصلی این دو اصطلاح، علل پیدایش و اهداف آن؛ 2.ریشه‌یابی آن در اندیشه‌ها و مکاتب فکری پیشین؛ 3.تطبیق این دو اصطلاح با مکاتب فکری نوین و به طور اخص مکتب پلورالیسم می‌پردازد. }, keywords_fa = {صلح کل, وسعت مشرب, پلورالیسم دینی, سبک هندی. }, url = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-69-en.html}, eprint = {http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-69-en.pdf}, journal = {Erfaniyat Dar Adab Farsi}, issn = {2008-7195}, eissn = {}, year = {2015} }