fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
4
16
online
1
fulltext
fa
هفتپیکر نظامی و پیشینۀ تاریخی آن
Haft Peikar and Its Historical Background (A Comparison)
در این مقاله، به بررسی تطبیقی روایتهای نظامی در هفت پیکر با چند اثر تاریخی پرداخته شده است. سؤال اصلی این است که روایتهای نظامی در هفتپیکر تا چه میزان با واقعیتهای تاریخی مطابقت دارد و مهمترین هدف این تحقیق، تعیین بهرهگیری نظامی از متون تاریخی و تعیین تصرفهایی است که وی در بیان حوادث تاریخی داشته است.
این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و بررسیها نشان داده است که نظامی، بخشی از هفت پیکر را با عنایت به متون تاریخی بازآفرینی کرده و بخش دیگری از آن حاصل اندیشهورزی ادبی و تصرّفاتی است که او با بهرهگیری از تخیّل شاعرانۀ خود در وقایع تاریخی پدید آورده است.
The present article focuses on the results of a comparative study of Nezami's narratives in Haft Peikar and some historical works. The main concern of this study is to determine the extent that Haft Peikar’s narratives are adaptable with the historical facts. Also, the most important objective of this study is to determine Nezami’s exploitation from historical texts and also, distortions he has made to narrate the historical events.
The results obtained from content analysis method showed that some sections in Haft Peikar have been produced based on historical texts, while others are the results of the poet’s own literary reflections as well as distortions he has made over- using his poetic imagination- into historical accounts.
Nezami, Haft Peikar, History, Historical Accounts.
نظامی, هفت پیکر, تاریخ, داستانهای تاریخی.
11
30
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-60&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/29
1395/4/9
2016/06/29
1395/4/9
Hadi
Khadivar
هادی
خدیور
hkhadivar@gmail.com
003194753284600190
003194753284600190
Yes
Fariba
Alipoor
فریبا
علی پور
003194753284600191
003194753284600191
No
fa
جلوۀ ((حُبّ عُذری)) در منظومۀ لیلی و مجنون نظامی
Virtuous love manifestation in Nezami’s “LEILI AND MAJNooN”
پژوهش حاضر، کوششی است در راستای شناخت ماهیت تاریخی حُبّ عُذری و بازتاب آن در منظومۀ غنایی لیلی و مجنون. عشق عفیفانه به عنوان حدّ اعلای عشق انسانی، چه در ادبیات عرفانی و چه در ادبیات غنایی از جایگاه ارجمندی برخوردار است. این نوع از عشق، با وجود مصادیق اندک تاریخی- ادبی، همچنان در عرصۀ عرفان جلوهگری میکند و گاه بهانهای میشود برای وصول به دریای معرفت حقیقی. این عشق، سرآغازی است برای شیوۀ جدیدی از دلبستگی که موجب تزکیۀ روح عاشق و به تبع آن، تأثیر پذیری متون صوفیه از متون عاشقانه میشود.
This study is an effort towards understanding the historical nature of “Ozri Love” and its reflection in the lyrical poem of Leili and Majooun. Being a supreme human love, the virtuous love holds an outstanding position both in mystical and poetical literature. In spite of little historical –literary evidence, this kind of love still manifests itself in mysticism and sometimes becomes an excuse for approaching to the ocean of true knowledge. This love is a beginning for a new way of affection that causes the soul of the lover to be cleaned and consequently influences Sufia texts by didactic educations.
Ozri Love, Ozri Poem, Love, Mysticism, Leili and Majnoon
حُبّ عُذری, شعر عُذری, عشق, عرفان, لیلی و مجنون
31
48
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/29
1395/4/9
Reza
Mostafavi Sabzevari
رضا
مصطفوی سبزواری
003194753284600192
003194753284600192
Yes
Elham
Roostayee Rad
الهام
روستایی راد
neyestaan_1361@yahoo.com
003194753284600193
003194753284600193
No
fa
تحلیل تحول معیار ارزشهای اجتماعی در مدایح قرنهای اول تا نیمه دوم قرن پنجم
Analysis of changing social values based on panegyric poems (1st to the second half of the fifth century)
ارزشهای اجتماعی در جوامع انسانی تأثیر بسیار دارد و معیارهای فرهنگی هستند که مردم با توجه به آنها خوبی و بدی، زیبایی و جذابیت و مطلوبیت پدیدهها و اشخاص را ارزیابی میکنند.
در این جستار تلاش کردهایم تحول معیار ارزشهای اجتماعی را در مدایح شاعران ایرانی ـ عربی و پارسی گوی ـ از قرن اول تا نیمه دوم قرن پنجم هجری نشان دهیم.
به همین منظور با بررسی مدایح این دوره، معیار ارزشهای اجتماعی را دسته بندی و سپس نتیجه گیری کردهایم. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در سه قرن اول هجری، نژاد مهمترین معیار ارزشهای اجتماعی است. در قرن چهارم هر چند دین و جهاد با کفار اهمیت و ارزش بسیار دارد ولی باز هم در مرتبۀ بعد از نژاد قرارمیگیرد. از نیمه اول قرن پنجم به بعد دین و دینداری به عنوان برترین معیار ارزشهای اجتماعی در صدر و جنگجویی و عدالت در مرتبه بعدی قرار دارند. دلایل عمده تحول معیار ارزشهای اجتماعی در این دوره عبارتند از: رشد و گسترش دین اسلام، روی کار آمدن حکومتهای غیر ایرانی و جنگها و شورشها و ناامنیهای حاصل از حملههای پی در پی زرد پوستان آسیای مرکزی به ایران.
In this paper, we have attempted to show the evalution of social norms in the panegyric poems of Iranian – Arabic and Persian poets-from the 1st to the second half of the fifth century. For this purpose, by studing the panegyric poems of this period, we category the benchmark of social values.
The results show that in the first three century, race is the most important of social values. In the fourth century, however, religion and jihad against in fidels are very important and valuable, They are after the race. From the first half of the fifth century, religion and religiosity as the best norm of social values are the top, and warrior and justice are in the next period. The main reasons for the evaluation of social values criteria include: Growth and spread of Islamic, the rise of non-Iranian governments, wars, riots, and insecurity resulting from repeated attacks of Huns of central Asia to Iran.
Social values, panegyric poems, Persian poets
ارزشهای اجتماعی, اشعار مدیح, شاعران ایرانی
49
70
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-62&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Mohammad Reza
Saki
محّمدرضا
ساکی
r.saki_33@yahoo.com
003194753284600194
003194753284600194
Yes
Mohammad Taghi
Goudarzi
محّمدتقی
گودرزی
003194753284600195
003194753284600195
No
fa
تصویر طبیعت در غزلیات مولوی
Natureُ s Image in Mowlanaُ s Sonnets
یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال مییابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیدههای متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بینظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی- ادبی مولانا به شمار میرود. هدف این پژوهش، تحلیل انواع تصاویر مرتبط با طبیعت در غزل مولوی است؛ در جریان تحقّق این مقصود، مخاطب از مهمترین نمودهای اجزاء طبیعت و دلایل توجّه مولوی به هر پدیده آگاه میگردد و با برجستهترین شیوههای تصویرپردازی شاعر با استفاده از این عناصر آشنا میشود. در میان این دسته از تصویرها، تشبیه پربسامدترین و برجستهترین صورت خیال است و نماد و استعاره، به ویژه استعاره مصرّحه، به ترتیب، پس از آن قرار میگیرند. از میان عناصری نیز که مستقیماً یا گاهی با واسطه از طبیعت گرفته شدهاند، نمود آسمان و اجرامش بارزتر است. آب و پدیدههای وابسته به آن، گلها، گیاهان، درختان و میوهها و نیز حیوانات و پرندگان، عناصر پرکاربرد دیگرند.
One of the most efficient tool for explaining theosophical concepts, is image. Unmaterial matters, indescribable spiritual experiences and unknown theosophical concepts, have ability to visualize by literary images and therefor transmitted to the reader. The role of nature and its elements in a variety of image processing; especially the theosophical imagery, has always been considerable. Multiple and diverse natural phenomena, have unrivaled function for metaphysical matters making sensible; so that the use of nature in the image, is taking account of Mowlana's most sensible theosophical technique – literary. Purpose of this study, is to analyze the types of images correlated with the nature of mowlavi's sonnet; the aim that is not yet supplied in detailed and independent researchable form, despite many researches about mowlana's sonnets. During the realization of this objective, the reader will encounter the most important elements of nature and reasons of attention of mowlavi to phenomena, as well as the most prominent types of images used by the poet. Among this group of mowlana's images, the most frequency and the most dominant fictional aspect is simile and following it, symbol and then metaphor succeed. Among the elements that are derived directly sometimes by from nature and form these image, the most explicit appearance is sky and its luminaries. Water and its dependent phenomena, flowers, plants, trees and fruites; also animals and birds are other the most frequency elements.
Mowlavi, Sonnets, Nature, Image, Theosophical poem
مولوی, غزلیات, طبیعت, تصویر, شعر عارفانه.
71
92
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Fateme
Kolahchian
فاطمه
کلاهچیان
F_kolahchian@yahoo.com
003194753284600196
003194753284600196
Yes
Nadia
Heydariniya
نادیا
حیدری نیا
Nadia_heydarinia@yahoo.com
003194753284600197
003194753284600197
No
fa
تجربیات شاعرانه در تعلیمات عارفانه
Poetic Experience in the Gnostic Teaching
آثار ماندگار عرفانی چه در حوزه شعر و چه در نثر اغلب با استفاده از هنرهای بیانی و زبانی و به شیوه ادبیات شکل گرفته است. اشعار و امثال و گفتار و کلمات قصار و تمثیلات و تلمیحات و تعبیرات بسیار جذّاب و زیبا و حکایتهای بسیار کوتاه و پر معنا از ویژگیهای مشترک ادبیات و عرفان است. صرف نظر از تفاوت در نوع نگرش و سویه نگاه به پدیدهها در ادبیات و عرفان، اساس کنشها و روشها در هر دو غالباً همسان است و بنیاد بسیاری از متون مهم ادبی و عرفانی را عنصر عاطفه و اندیشه و تخیّل تشکیل میدهد. در حوزه زبان نیز بین عرفان و ادبیات تقریباً اشتراک نظر وجود دارد. جلوههای موسیقایی و بنمایههای بلاغی به طور تمام عیار و بسیار طبیعی در آثار منثور عرفانی نیز به کار گرفته شده است. تعریف دکتر شفیعی کدکنی از عرفان، به عنوان نوعی نگرش هنری به دین ناشی از این واقعیتها است.
Most of the verse and prose Gnostic works have oral and verbal aesthetics senses. Poems, proverbs, speeches, brief writings, allusion, illustrations, and most of the attractive and elegant tales are common qualities of the literature and Gnostic works. In spite of the differences in kinds and aspects of the view points from the phenomenon’s in literature and Gnostic, all the reactions and methods are common in both of them and composed from thinking, kindness and imagination in all the important literary and Gnostic works. Of course, there are a lot of music manifestations and eloquent and original elements in all the prose and Gnostic works completely. For example, Dr shafiee kadkani defines Gnostic as a very special artistic view point toward the natural world.
Gnostic, Imagination, poetic Experience, Artistic Gnostic,
عرفان, تخیّل, تجربیات شاعرانه, عرفان هنری
93
108
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Ghahreman
Shiri
قهرمـان
شیری
Ghahreman.shiri@yahoo.com
003194753284600198
003194753284600198
Yes
fa
بررسی معنای اصطلاحی «الإستبطان» در ادبیات عرفانی
The Mystical Introduction to the “Alstebtan”
در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن تفکیک نظرات گوناگون پیرامون معنای لغوی و اصطلاحی مدخل «استبطان»، به جایگاه علمی و اصطلاحی معنای آن در زمینهٔ ادبیات عرفانی و قرآنی پرداخته شود. در این جستار نشان داده شده است که معنای مفهومی و اصطلاحی «استبطان» در حقیقت به معنای «دیدن ماهیت ذات اشیاء» و یا مسئلهٔ «بینندگی و دیدن ماهیت الأشیاء» است و از جایگاه ارزندهای در ادبیات عرفانی برخوردار است؛ به ویژه آنکه برخی از فیلسوفان غرب درباره آن به ابهام افتاده، و به طور کلی با بیان نظراتشان، منکر شناخت و ماهیت ذات اشیاء جهان پیرامون خود شدهاند؛ بنابراین سه محور اساسی این پژوهش، عبارتاند از:
بررسی معنای لغوی و اصطلاحی مدخل «استبطان» و تفکیک نظرات پیرامون آن.
جایگاه کاربردی معنای مفهومی و اصطلاحی واژهی «استبطان» در میان برخی از شواهد ادبی و عرفانی و قرآنی.
تحلیل و بررسی معنای اصطلاحی مدخل «استبطان» از منظر ادبیات عرفان اسلامی.
“Estebtan” means to go through something in order to know about a deep fact in the most encyclopedias. Bout in some of them it means “internal – discovering”, “Enteve”, “heart”, …. There are some experts believe that “heart” and “Estebtan” are not the same in their meanings, hence it is oblivious. On the other hand, the reference of “Alstebtan” plays an important role in the light of culture, encyclopedia, mystical literature, and philosophical discussions. Finding them show the interconnections between word science in Arabic language and other sciences such as “mystical literature”, and “philosophy”. This study tries to examine the narrative, literary, Quran examples to show the scientific position of term “Estebtan” in the comparative, mystical discussions and to illustrate their connections. The goal is to show term concept of “Alstebtan” as “to see and show the identity of things”, “the identity of things” in the vast region of mystical literature and philosophical discussions. There especially some philosophers who to know the identity of things around them. Therefore there are two axes in this study including:
Preface to vocabulary meaning, term of “Alstebtan” in some of literary, narrative and Quran examples and Analytical study of mystical and Islamic literature.
Alstebtan, Internalization, , the identity of things, mystical literature
استبطان, باطن, دروننگری, بینندگی, ماهیت اشیاء, ادبیات عرفانی.
109
132
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-65&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Fatema
Askari
فاطمه
عسکری
fas.raha@yahoo.com
003194753284600199
003194753284600199
Yes
Abbus
Talebzadeh Shoshtari
عباس
طالب زاده شوشتری
shoshtari@um.ac.ir
003194753284600200
003194753284600200
No
fa
منابع عربی و فارسی چهل حکایت از حکایات صوفیه مطالعه مورد پژوهانه (کتاب روضه خلد)
Persian and Arabic Sources of Forty Stories from Sufiyeh Stories: The Study under Investigation (Roze Khold)
در کتاب روضه خلد مجدخوافی داستانهای بسیاری مربوط به تصوف و زهد وجود دارد. از هجده باب این کتاب، یک باب کاملا به اهل تصوف، و دو باب به زهد و بیوفایی دنیا اختصاص دارد. شایان ذکر است که داستانهای پراکنده و معدود دیگری نیز با موضوع زهد و تصوف در سایر بابهای این کتاب وجود دارد. مجد خوافی به منبع هیچ یک از این داستانها اشاره نکرده است. ما توانستهایم منبع سی و یک حکایت صوفیانه را از منابع عربی و فارسی قبل و بعد از مجد خوافی را در این مقاله استخراج کنیم.
In the book “Roze Khold” written by Majd Khafi, there exist lots of stories related to mysticism and piety. From eighteen chapters of this book, one chapter is devoted to mystic, two to piety and disloyalty of the world. It should be mentioned that there are also other few dispersed stories with the content of piety and mysticism in other chapters of this book. Majd Khafi has not pointed to any of these stories; and we managed to extract sources of thirty-one mystic stories from Arabic sources of before and after Majd Khafi in this paper.
Roze Khold, Majd Khafi, Mysticism, Sufiyaneh Stories, the Study of Sources.
روضه خلد, مجد خوافی, تصوف, حکایات صوفیانه, مأخذ شناسی
133
155
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-66&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Wahid
Sabzianpour
وحید
سبزیان پور
wsabzianpoor@yahoo.com
003194753284600201
003194753284600201
Yes
Sara
Hasani
سارا
حسنی
003194753284600202
003194753284600202
No
fa
بررسی علل اختلاف در اندیشههای صوفیه
A Study on the Reasons of Difference in Mysticism Thoughts
تصوف یکی از مهمترین نحلههای فکری تأثیرگذار در طول تاریخ ادبی ایران محسوب میشود. با این که متصوفه یک جریان اعتقادی– اجتماعی به حساب میآید، به علل مختلف در طول تاریخ حیات خود دچار تناقضات فکری و اعتقادی شده و متحول گردیدهاند. در این جستار، با ارائهٔ نمونههای احوال مختلف صوفیان، علل و مبانی اختلافات فکری و آرای آنان بازیابی شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
Mysticism is one of the most effective school of thought in Iran literature history, it has been involved in conflicts in thought, believes , while it has been considered as a social and ideological process. Then, the reasons and foundation of differences in thoughts and ideas of Mystical have been studied.
mysticism,conflicts,thoughts,reasons
تصوف, اختلاف احوال, اندیشهها, علل.
156
181
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
2016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/292016/06/29
1395/4/9
Mehdi
sharifian
مهدی
شریفیان
Dr_sharifian@yahoo.com
003194753284600203
003194753284600203
Yes
Ali
Asmand Juneghani
علی
آسمند جونقانی
Aliasmand.@yahoo.com
003194753284600204
003194753284600204
No