fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
5
17
online
1
fulltext
fa
تجلّی اسماء و صفات الهی در دیوان سنایی
Manifestation of Divine Names and Attributes in Sanaei’s Divan
سنایی غزنوی از پرآوازه ترین شاعران قرن ششم هجری و از پیشگامان شعر عرفانی محسوب میشود. برای نخستین بار در شعر اوست که مفاهیم و اصطلاحات عرفانی، لطایف و دقایق قرآنی بسیاری به شعر فارسی راه مییابد، که اسماء و صفات حضرت احدیّت، مهم ترینِ آنها به شمار میآید. در این تحقیق نحوه تجلی اسماء و صفات الهی از منظر زبانی و واژگانی مورد بررسی قرار میگیرد. سنایی گاه نام و صفت باری تعالی را منطبق با آیات و روایات و ادعیه به کار میگیرد و گاه معادل فارسی برای اسماء الهی برمیگزیند. بخشی دیگر از این مبحث ذیل شعر عارفانه- عاشقانه قرار میگیرد و نامها و صفاتی چون معشوق، دوست، دلبر و ... در خطاب به حق، وارد شعر سنایی میشود.
Sanaei Ghaznavi is one of the famous poets in sixth A.H. He is one of the pioneers of mystical poetry. We find the mystical concepts and terms and Quranic expressions in Persian poetry in his divan for the first time. Divine names and attributes are the important elements in his divan. This research aims to investigate the manifestation of the Divine names and attributes from linguistics and lexical perspectives. Sanaei sometimes employs Divine names and attributes in accordance to miracles, narratives and prays and sometimes he uses Persian equivalent for them. The other part of this research contains mystical and love poems and names and attributes like beloved, friend, sweetheart and etc refered to the God.
divine Names and Attributes, Sanaei Ghaznavi, Mysticism, linguistics and lexical
اسماء وصفات الهی, سنایی غزنوی, عرفان, زبانی و واژگانی.
11
30
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-51&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/27
1395/4/7
2016/06/27
1395/4/7
Khalil
Hadidi
خلیل
حدیدی
Hadidi_kh@yahoo.com
003194753284600173
003194753284600173
Yes
Kamran
Pashaei Fakhri
کامران
پاشایی فخری
ashayikamran@yahoo.com
003194753284600174
003194753284600174
No
Hamid
Sanaei
حمید
ثنایی
SanaeeHamid@ymail.com
003194753284600175
003194753284600175
No
fa
بررسی مفهوم تعلیق اخلاقی از نگاه مولوی و ویلیام جیمز
A Study on the Ethical Withhold from Mowlavi and William James' Point of View
جلال الدین محمّد بلخی که از بزرگترین شاعران وبرجسته ترین متفکران جهان است،در کتاب تعلیمی خود،«مثنوی معنوی»از عالی ترین مفاهیم عرفانی و اخلاقی سخن گفته است. اخلاق مقدمۀ ورود به سیروسلوک عرفانی می باشد و مباحث اخلاقی حجم عظیمی از کتاب مثنوی را تشکیل میدهد. واز آنجا که مولوی در القای مؤثر این مباحث از روش داستان پردازی بهره میجوید ، همین امر نیز سبب ماندگاری و پویایی این مباحث اخلاقی در مثنوی گشته است. مسأله تعلیق اخلاقی یکی از این مباحث می باشد که البته مولوی قرائت و خوانشی نو و بی نظیر از آن ارائه می نماید. با توجه به این که ویلیام جیمز فیلسوف عمل گراروان شناس تجربی واقع گرا نیز یکی از کسانی است که در آثار خود به این موضوع پرداخته است؛ مقاله حاضر به بررسی تطبیقی این مسأله در نگاه این دو متفکّر میپردازد.
Jalalod-din Mohammad Balhki is considered to be one of the greatest poets and thinkers in the world. The best mystical and ethical concepts have been treated in his Mathnavi-e-Manavi. Ethics is the introduction of mystical behaviour, and this book consists of ethical subjects. Mowlavi has used the method of telling story in this book, so we can see that the told ethical concepts have survived. Mowlavi has presented a new reading of ethical withhold too. On the other hand, William James who is known as an activist philosopher as well as a realist psychologist, has treated the subject of ethical withhold in his works. The present article studies these two persons' point of view on the same subject.
Philosophy of Ethics, Ethics, Ethical Withhold, Acceptance, Non-acceptance
فلسفه اخلاق, اخلاق, تعلیق اخلاقی, پذیرش, عدم پذیرش
31
46
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-52&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/27
1395/4/7
Mostafa
Gorgi
مصطفی
گرجی
gorjim111@yahoo.com
003194753284600176
003194753284600176
Yes
Khadijeh
Safari Kandsari
خدیجه
صفری کندسری
safari_kh@yahoo.com
003194753284600177
003194753284600177
No
fa
نمادانگاری در منظومههای عطّار
Symbolism in Attar's poems
عطّار، شاعر و عارف بزرگ قرن ششم، صاحب چند مثنوی ارزشمند عرفانی است. او منظومههایش رابرای خواص نسروده و به هنر نیاراسته، بلکه داستانهایش را به رمز و هدفی آراسته است که وی را در ردیف شاعران سمبولیست قرار میدهد. شاعر عارف رمزی را در پایه و اصل داستانهایش نهاده واز بازیگران صحنهها به عنوان رمز و نماد بهره برده است که حالات و حرکاتش بیانگر اصل و رمز اوست.
این نوشته به اختصار در پی بررسی جنبههای رمزی و عرفانی هفت وادی شهر عشق منطقالطّیر ومثنویهای دیگر عطّار است و اینکه نمادهای به کار رفته در این مثنویها جنبه عرفانی و اجتماعی دارند و جنبههای عرفانی آن پررنگ تر از جنبههای دیگر است.
Attar, the Sufi and eminent poet of the twelfth, century, is the owner of several precious long narrative poems (masnavi) . He has not written his poems for nobles or ornamented them with art of speech, but his mysterious stories present him as a symbolist poet. The Sufi poet has based his stories on some secrets and applied the characters as symbols whose motions and postures denote mysterious concepts of his fables.This paper appraises the cryptic and theosophical aspects of The Seven Valleys (Haft-Wadi) and The City of Love (Shahr-e-Eshgh) in Attar’s Mantegh-ot-tayr and also studies the symbolic concept of Elahi-Nama, his other long narrative poems, and the symbols applied in the poems. These symbols embrace both social and theosophical aspects in which the theosophical part is more distinguished.
Attar,Symbol,Manteg-ot-tayr, Elahi-nameh, Mosibat-nameh, Asrar- nameh.
عطّار, نماد, منطقالطّیر, الهینامه,مصیبت نامه, اسرارنامه
47
64
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Hadi
Khadivar
هادی
خدیور
khadivar@gmail.com
003194753284600178
003194753284600178
Yes
Robabeh
Daheem
ربابه
داهیم
003194753284600179
003194753284600179
No
fa
بررسی فنا در اشعار بیدل دهلوی
A Review of Annihilation in Bidel’s poetry
آشنایی با عرفان بیدل دهلوی یکی از مهم ترین مقولههای نزدیک شدن به اندیشههای عرفانی وی است. یکی از این اندیشهها که مسألهء «فنا» میباشد بارها در شعر بیدل آمده است. فانی شدن در دریای بی کران حقیقت و در سیر و سلوک عارفانه اهمّیت والایی دارد. از نظر بیدل، عارف در سیر و سلوک عرفانی به سمت فنا در حرکت است . نهایت عرفان ، فانی شدن در خداست. اهمیت فنا تا حدی است که به یکی از اساسی ترین مسائل عرفانهای مختلف دنیا تبدیل شده است. و با نام «نیروانه» در عرفان هندی بسیار قابل توجه است . بیدل از گویندگان بزرگ شعر عرفانی در شبه قارهء هند است و مفاهیم مورد علاقه در شعر او ، در عرصهء عرفان ، ادامهء تفکّر مولانا جلال الدین بلخی و ابن عربی است.
Familiarity with mysticism of Bidel Dehlavi is one of the most important ways to approach to his mystical thoughts. Annihilation is a recurrent thought in his poems. Being perished in an endless sea of reality and in the mystical journeys is of eminent importance. In the opinion of Bidel, mystical journey of a Gnostic is towards annihilation .The far end of mysticism is annihilation in God. The importance of perishing is so high that it has become one of the basic issues of different mysticisms all around the world. Nirvana is a noticeable example in Indian mysticism. Bidel is one of the great mystical poets in India and his favorite concepts in the field of mysticism are continuation of Mowlana Jalalo- din Balkhi and Ebn-e- Arabi.
Mysticism, Annihilation, Nirvana, Bidel Dehlavi, Indian Mysticism
عرفان, فنا, نیروانه, بیدل دهلوی, عرفان هندی
65
84
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Mohammad
Ahi
محمّد
آهی
hi200940@yahoo.com
003194753284600180
003194753284600180
Yes
Amene
Varmaghani
آمنه
ورمقانی
varmaghani@gmail.com
003194753284600181
003194753284600181
No
fa
مفهوم مرگ اختیاری از دیدگاه سنایی و عطار
The concept of Voluntary Death from the view of Sanaei and Attar
مرگ از موضوعاتی است که همواره ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. در عرفان، به غیر از مرگ اجباری که همان قانون طبیعی و الهی است، به نوع خاصّی از مرگ اشاره شده است که آن را مرگ اختیاری یا تولّد دوم می نامند.
مراد از مرگ اختیاری، زدودن حالات و صفات ناپسند و آراستن روح به اخلاق و صفات الهی است ؛ بنابراین مرگ اختیاری، نوعی خودسازی روحی است.
در این مقاله، ابتدا مرگ اجباری به عنوان لازمۀ عالم وجود مطرح شده است و سپس نگارنده، به بحث دربارۀ مرگ اختیاری پرداخته و در انتها، مفهوم«مرگ اختیاری» در اشعار سنایی و عطار مورد بررسی قرار گرفته است.لازم به ذکر است که هم سنایی و هم عطّار، «مرگ اختیاری» را « مرگ پیش از مرگ» می نامند.
Death is among the subject which has always occupied the human’s mind. In mysticism, in addition to the compulsory death which is a rule of nature, another specific type of death has been considered that is called voluntary Death or “rebirth”. Voluntary death means to wipe out the evil and inhuman manners and characteristics from the soul and to decorate the soul with divine and moral ones. As a result, voluntary death is a kind of rebuilding of one’s soul.
In the present article, first compulsory death as an important aspect of the world has been discussed and then the research has elaborated on” voluntary death “and finally, the concept of voluntary death in poems by Sanaei and Attar has been investigated. It should be mentioned that” voluntary death “has been called “Death before Death” by both Sanaee and Attar.
Mysticism, Compulsory Death, Voluntary death, Sanaei, Attar.
عرفان, مرگ اجباری, مرگ اختیاری, سنایی, عطّار.
85
102
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Tayyebeh
Fadavi
طیبّه
فدوی
T.fadavi@uok.ac.ir
003194753284600182
003194753284600182
Yes
fa
بررسی مباحث تعلیمی سنایی در مثنوی تحریمهالقلم
The Sanaei’s Advices in Tahrimat al-qalam
سنایی، شاعر، عارف و حکیم بزرگ در خلال آثار متنوّع خود از مثنوی گرفته تا دیوان قصاید و غزلیات و قطعات به بیان وشرح مضامینی از پند واندرز گرفته تا سلوک وعرفان واخلاق وقلندریات پرداخته است. سنایی در مثنوی کوتاه تحریمهالقلم خود نیز پس از توصیف مختصری از قلم و تمجید و ستایش از آن به شرح و تبیین بعضی از مضامین مورد نظرش از مباحث اخلاقی گرفته تا عرفانی پرداخته است. وی در این مثنوی قلم را بازتاب دهنده و منعکس کنندۀ معانی و مضامین عالی نهفته در ذهن میداند. در این مختصر کوشیده شده است تا حتیالامکان به کشف و شرح پارهای از مباحث پند و اندرز مورد توجه سنایی پرداخته شود و با جنبههای اخلاقی مورد توجه سنایی بیشتر آشنایی حاصل آید.
During his various works, Sanaei, a great Iranian poet, mystic and sage explains some important motives from the ethical issues to the principles of mysticism.
In his short masnavī ,i.e. Tahrimat al-Qalam, after description and praising of ‘Qalam’ (the Pen), he explains some of his favorite motives such as ethical and mystical issues. In this work, he believes that ‘Qalam’ can reflect some great meanings and themes which are hidden in mind.
As far as it is possible, this brief article searches to explore and explain some of the ethical and moral issues to which Sanaei pays more attention, and to familiarize the readers with some ethical principles of Sanaei.
Sanaei , Tahrimat al-Qalam, Truthfully, Repentance , Avoiding hypocrisy
سنایی, تحریمهالقلم, صدق, توبه, پرهیز از ریا.
103
118
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Leila
Hashemian
لیلا
هاشمیان
dr_hashemian@yahoo.com
003194753284600185
003194753284600185
Yes
Kamal
Rezaie shaban
کمال
رضایی شعبان
003194753284600186
003194753284600186
No
fa
تلقّی عرفا و مشایخ صوفیّه از«فقر» با تکیه بر کشفالمحجوب علی هجویری و انسان کامل عزیز الدّین نسفی
The Inference of Gnostics and Sufism Sheiks from Poverty, relying on Ali Hojviri’s Kashf almahjoob and Aziz Alddin Nasafi’s Ensane kamel
یکی از واژگان آشنای حوزه عرفان و تصوّف اسلامی، «فقر» است. این واژه، در ادب صوفیّه -که محصول اندیشه و تجارب متصوّفه و عرفای بزرگ ایرانی و اسلامی است- فراتر از معنای لفظی و حقیقیاش، در اغلب متون عرفانی، کاربردی وسیع و چندسویه یافته است؛ به این معنا که فقر از آنِ بنده است و در مقابل آن، غنا مختصّ ذات باریتعالی است. گاهی پرتگاه هلاکت است وآدمی را تا مرز خروج از دین پیش میبرد و گاهی به مصداق حدیث «أالفَقرُ فَخرِی» مایه نازش و قرب به حضرت حق است.
ما در این مقاله میکوشیم تا به فراخور مجال، با تحلیل نگرش دو عارف نامی«علی هجویری» صاحب کشفالمحجوب و«عزیزالدّین نسفی» مؤلّف انسان کامل، زاویه دید آنان را به این اصطلاح مهمّ عرفانی، بررسیم. گرچه به منظور پرورش بهینه مطلب، از باور عرفای نامی و سایر بزرگان حوزه عرفان و تصوّف اسلامی هم، بهره بردهایم.
In the literature of Sufism, as the outcome of the thought and experiences of the Iranian great sufis and Gnostics, there are many words whose application has been beyond their literal and actual meanings. They have also been used in different aspects of Gnostic texts. In the domain of Sufism and Gnosticism, one of these words is “poverty’’.
It is conveyed that poverty belongs to man and independence is the characteristic of the suprime being of the almighty. In this article, we attempt to attain the opinions of the great gnostics in this regard.
What we focus on here, analysis of the ideas of two distinguished Gnostics, "Ali Hojviri" the owner of the "Kashf almahjoob", and Aziz Alddin Nasafi the author of the "Ensane kamel". In order to increase the validity of the task, we have also tried to utilize the views of other great scholars of Gnosticism and Sufism.
poverty, Gnosticism and Sufism, Hojviri, Nasafi
فقر, عرفان و تصوّف, هجویری, نسفی
119
141
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-58&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Abdollah
Nosrati
عبدالله
نصرتی
003194753284600187
003194753284600187
Yes
Farshad
Arabi
فرشاد
عربی
Arabi.farshad@yahoo.com
003194753284600188
003194753284600188
No
fa
ریاضت و تاثیر آن بر تربیت نفسانی سالک
" The Mortification and its Impression on wayfarer’s intellectual Education"
ریاضت تمرین نفس برای تقویت بعد انسانی است، در این منزل سالک سه هدف را دنبال میکند:1- دور ساختن غیر حق از خود.2- رام کردن نفس اماره.3- تلطیف روح به وسیله عشق عفیف وفکر ظریف.در اهمیت ریاضت همین بس که مولانا آن را اساس رجوع الی الله میداند و حافظ آن راوسیله وصول به محبوب و رسیدن به باطن پسندیده میداند وخداوند سبحان نیز آن را عامل راه یابی سالک به حق میداند و علی (علیه السلام) در نهج البلاغه آن را سبب بهرهمندی از اشراقات الهیه معرفی نموده است و پیر هرات برای آن اقسامی ذکر کرده که مهمترین آنها ریاضت اهل الله است ،ریاضتی که سالک را از دو بینی میرهاند وبه توحید میرساند.
Mortification is a self practice to enrich human demension, in this stage the traveler seeks three goals:
1- Parry non-God from self,
2- taming concupiscience,
3- softening the soul through chaste love and sheer thought.
To emphasize on the significance of Mortification it suffices that Rumi considers it as the basis for reverting to Allah (God), and Hafez knows it as a path to reach to the beloved and achieve admirable conscience. Sacrosanct God shows it as a factor for a wayfarer to reach to Him and Ali (peace be upon him) in Nahjul Balaghah describes it as a leading to imparting Divine intuitions. Harat’s leader enumerates some types of it , the most important of which is Mortification by the saints, the Mortification which disentangles the wayfarer from the Most Holy (duality) and arrives him to unification.
self, Mortification, theology.
نفس, حقوق, ریاضت, معرفت دینی
142
161
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-59&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
2016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/272016/06/27
1395/4/7
Zabihollah
Motahari Khah
ذبیح اله
مطهری خواه
003194753284600189
003194753284600189
Yes