OTHERS_CITABLE
مسجد در آیینه مثنوی
زیباترین نمود بندگی در درگاه الهی، نماز است و مسجد جلوهگاه این رابطه عاشقانه و عارفانه است. مساجد، برخلاف بعضی از پرستشگاهها در ادیان مختلف، نه تنها دور از دسترس نیستند که عموماً در دل بازارها و مجموعههای پر رفتوآمد بنا میشوند و با درهای باز و گشاده و بهرهمندی از زیباترین نمودهای معماری و هنری هر دوره، پذیرای نمازگزاران هستند.
مولانا اگرچه به مجموعه عرفان وابسته است و به نظر میرسد باید دلبستگی بیشتری به خانقاه، این مکان غیررسمی در برابر مسجد، نشان دهد؛ اما در سراسر مثنویِ خویش به اهمیّت جایگاه مسجد اشاره مینماید و در سطح تمثیلی، مسجد را دل پاک عارف و حتی همه عالم قلمداد میکند که هر پدیدهای در آن به پرستش خداوند متعال مشغول است. تأکید بر نماز جماعت و فضیلت آن، پیراستگی مسجد از آلودگیهای صوری و معنوی نیز از نکات دیگری است که در داستانهای مثنوی بدان پرداخته شده است.نگارندگان میکوشند تا با بررسی داستانهایی از مثنوی مولوی که در آنها مسجد نقش مهمّی دارد، دیدگاه و تصوّر مولانا را از این جایگاه معنوی و ارزشمند، روشن سازند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-130-fa.pdf
2016-06-29
11
24
مسجد
مثنوی مولوی
نماز جماعت
تمثیل.
Mosque in the Mirror of Masnavi
Prayer is the most beautiful sign of God's serving and mosque is the place of spiritual relationship. Unlike some of the temples in different religions, mosques usually are built in crowded places. Mosques, with their doors open and with the most beautiful architectural and artistic landmarks in each period, have always been accessible to Muslims.
Although Rumi was a mystic and attached to monasteries which were more casual than mosques, all through Masnavi he stresses on the importance of Mosque. For him, the mosque is a purified heart of a Gnostic where every being creature serves God. Other tips highlighted in Masnvi are emphasis on prayer and its virtues, and spiritual and physical purity of mosque.
This paper attempts to contemplate on Masnavi’s stories with the mosque in their focus and tries to discern Mowlavi’s point of view about this sacred place.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-130-en.pdf
2016-06-29
11
24
Mosque
Molavi's Masnavi
Prayer.
Ali
Mohammadi
mohammadiali2@yahoo.com
1
AUTHOR
Alireza
Roozbehani
rozbahani_ali@iau-malayer.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چالشهای شناختی در غزلیّات سعدی
یکی از مقولاتی که در سرودهها بحث برانگیز است، اعتقاد سراینده به جبر و اختیار است. از آنجاکه شاعر گاهی خود را جبری معرفی میکند و گاهی قایل به اختیار است، نتیجهگیری را دشوار میکند. امروزه روانشناسان شناختی با تکیه بر سبکهای اسنادی، دوگانگی تفکر شاعران را توضیح میدهند. از دید روانشناسان، آنکه قایل به جبر است دارای مکان کنترل بیرونی( External control )، و آنکه قایل به اختیار است، دارای مکان کنترل درونی(Self control ) است. در این جستار با استفاده از نظریه سبکهای اسنادی، سرودههای مبتنی بر جبرگرایی و اختیارگرایی سعدی کاویده میشود تا مکان کنترل ( Locus of control )سعدی آشکار شود و نه باور او به نحله کلامی خاص. سپس رابطه بین مکان کنترل و شناخت معیوب در سرودهها بر اساس نظریه خطای شناختی (Cognitive errors ) در روانشناسی بررسی میشود. در این مقاله سعدی دارای مکان کنترل درونی تشخیص داده شده است. خطاهای شناختی موجود در ابیات نیز به دو خطای تفکر دو مقولهای(Thinking of the two categories) و فاجعهسازی ( Catastrophising) محدود میشود که از آن دو با عنوان چالشهای شناختی نام برده شده است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-131-fa.pdf
2016-06-29
25
44
سعدی
روانشناسی شناختی
مکان کنترل
تفکّر دو مقولهای
فاجعهسازی
Cognitive Challenges Used in Saadi’s Qazals
One of the most important factors which forms the literary content of a poem is the poet’s cognition and views about fatalism or free will. With this approach, drawing a conclusion becomes difficult because sometimes the poet reveals himself as a fatalist and sometimes talks about free will. Nowadays, cognitive psychologists describe poet’s dual approaches according to attributive styles. Psychologists believe that those who stick to fatalism have external control place and those with free will tendency have self control place. Saadi’s cognitive elements in his qazals include the place of internal and external controls as well as the cognitive errors which are the results of his control. The place of everybody’s control shows the person’s self esteem in controlling the events or his belief in destination, chance and uncontrollable factors. Cognitive errors include erroneous beliefs and self-made rules as well as the person’s mistakes. This study tries to prove that Saadi has his control places, and his cognitive errors have not only deviated him but have all been organized and controlled by him. Two cognitive errors which have been analyzed in this study are two-dimensional thought and tragedy creating. In a two-dimensional thought, the poet accepts his beloved with perfect love and passion; there is a perfect love without any defect. Tragedies are resulted from dual thoughts, and that means tragedy because of not having beloved. Since the two mentioned errors have been used by the poet as psychological elements, they have been named cognitive challenges in the present article.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-131-en.pdf
2016-06-29
25
44
Saadi
cognitive psychology
control place
two-dimensional thought
tragedy creation.
Mahmood
Hokm Abadi
m.hokmabadi98@yahoo.com
1
AUTHOR
Safoora
Kazemian
safuraka@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
قاآنی شیرازی در مکتب بازگشت در دوره قاجار
شعر دورۀ قاجار با آنکه پایبند به سنتهای ادبی است، چنانکه معمول است همین پایبندی سبب خردهگیری شده است. باید دانست در کنار همین دلبستگیها، خلاقیت هنری نیز در نزد شاعران این دوره نمود پیدا کرده است. قاآنی به عنوان یکی از شاعران صاحب سبک در مکتب بازگشت در ساختار جلوههایی از زیباشناسی را ارائه داده است که میتواند به عنوان معیاری استوار از شاعری زمانۀ خود به شمار آید. شاعری که به «چگونگی» سرودن شعر بیش از «چرایی» آن توجه دارد و از این جهت نه تنها در میان معاصران خود متمایز بلکه در تاریخ ادبیات فارسی شایستۀ توجه درخور است. تصاویر شعری قاآنی هنگامی جنبۀ هنری خود را نشان میدهند که در بافت زبانی ساختمند در نظر گرفته شوند. به عبارت دیگر تأمل بر یک جنبه از عناصر ادبی شعر قاآنی باعث میشود که شعر او شعری تکراری فرض شود در حالی که اگر تمام عناصر شعری در نظر گرفته شود ساختار یکدست کلام این شاعر توانا بهتر جلوهگر میشود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-132-fa.pdf
2016-06-29
45
62
مکتب بازگشت
قاآنی
عناصر بیانی
عناصر خیالی.
Ghaani shirazi in " Bazgasht " school
Although the poetry of " Ghajar " period is bounded by literary traditions, this has caused it to be the subject of criticism. But it is noteworthy that artistic creativity has been represented in poetry of this period.A leading figure in Bazgasht school, Ghaani has represented aesthetic manifestation in structures that can be considered as a milestone of the period. Focusing on manner of composing rather than the reason of it, he proves himself to be a distinct poet among his contemporaries and one who cannot be ignored in Persian literature. When being considered in structured linguistic context, poetical imageries of Ghaani represent their artistic aspects. In other words, pondering about one aspect of literary elements of Ghaani’s poetry makes his work to be considered as an anaphoric poetryhowever, taking into account the whole elements of poetry, the consistent structure of his work appears.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-132-en.pdf
2016-06-29
45
62
" Bazgasht " School
Ghaani
rhetorical elements
imaginary elements.
Mokhtar
Ebrahimi
dr.ebrahimi1345@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
زروان در عرفان بررسی مقوله زمان در ادبیات صوفیانه
آیین زروانی از جمله کیشهایی است که در ایران باستان رواج داشته است. گروهی از ایرانیان با تأمل در دو مینویِ اهورامزدا و اهریمن به این باور رسیدند که این دو را باید بُنی باشد و از این روی به ایزد زُروان، به عنوان پدر دو مینو نگریستند. این اندیشه به ایرانِ اسلامی نیز رسید؛ به گونهای که در عبارتِ «الوقتُ سیفٌ قاطعٌ» - که بسیار در زبان متصوفه متداول است – اهمیّتِ وقت (= زمان/ زروان) دیده می شود. در متونِ اهلِ تصوف، وقت شمشیری پنداشته شده که از لبهای بُرنده (= اهریمن صفت) و از کناره ای نرم (= اهرمزد صفت) شکل گرفته است که در این تعبیر میتوان نشانههایی از دو بُعد وجودی ایزد زروان را دید. پژوهشِ حاضر در پیِ بررسی همین نکته در برخی متونِ متصوفه است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-133-fa.pdf
2016-06-29
63
84
آیین زروانی
تصوف
وقت/ زمان
اهورامزدا
اهریمن
لطف
قهر.
Zorvanism in Mysticism
Zorvanism was one of the common religions in ancient Iran. Considering Ahuramazda and Ahriman, some Iranian came to the conclusion that zorvan was their father in heavens. This idea came to Islamic Iran too, because in the Arabic proveb”time is a sharp sword”one can see the effect of time (zorvan). In sofist texts, time is regarded as a two- edged sword, with a sharp satanic edge and a soft divine one.It is a kind of interpretation in which two dimentions of zorvan can be seen.This study searches this point in sofist texts.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-133-en.pdf
2016-06-29
63
84
Zorvanism
Sufism
Time
Ahuramazda
Ahriman
Good
Evil.
Hamid Reza
Ardestani Rostami
H_Ardestani_R@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانش شعر سهراب سپهری براساس نظریۀ گفتمان
در" نقد مدرن غربی " تنها متن ادبی، جوهر ذاتی ادبیات به حساب میآید. به عبارت دیگر آن گونه که ساختگرایان میگویند، تنها وجه غالب( dominant) متن ادبی است، که اصالت دارد. یکی از محورهای مهم این گونه نقد" گفتمان " و "گفتمانکاوی " است. در گفتمانکاوی یک اثر ادبی، پنج محور اساسی فهم متون اعتبار و ارزش ادبی دارد : زبان، موسیقی، بلاغت تصویر،تجربۀ بشری( ساخت عاطفی) و بینامتنی( intertextuality). آنچه مسلم است این روش از زبان شناسی وارد علوم انسانی شده و به سرعت در نقد ادبی امروز جایگاهی والا یافته است. در ادب پژوهی معاصر عربی واژۀ" خطاب" معادل گفتمان آمده است. از جانب دیگر سهراب سپهری شاعری صاحب سبک است که شعر او در میان شاعران معاصر خوش درخشیده، و زبان همزمان یا(synchronic) در شعر او به وجه غالب رسیده است. در مقالۀ حاضر به شیوۀ توصیفی، تحلیلی شعر سهراب سپهری، که میان طبیعت و ماورای طبیعت در نوسان است، بر اساس روش تحلیل گفتمان مورد خوانش قرار گرفته است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-134-fa.pdf
2016-06-29
85
108
عناصرگفتمان
نقد مدرن و سهراب سپهری.
The Method of Discourse Analysis in Sohrab Sepehry’s Poems
In "Modern poetics”, “the text” is considered as the literature’s internal essence. In other words, just the dominant side of literary work is of nobility, the belief that comes from structuralism. Some of the most controversial issues in poetics are related to "discourse" and "discourse Analysis". In order for a text to be fully understood, five basic elements including language, music, imagery, human experience (emotional structure), and also the intertextuality issue should be taken into account. There is no doubt that this method has found its way from linguistics and played an important role in literary criticism. In contemporary Arabic inquiries the word ”khatab” is equivalent of “discourse”. On the other hand, Sohrab Sepehry is a stylist poet who has become a top one among his contemporaries, and synchronic has reached a prominent point in his works. In this article Sepehry’s poem that is fluctuating between nature and super natural is studied descriptively and analytically according to discourse analysis method.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-134-en.pdf
2016-06-29
85
108
discourse elements
modern criticism and Sohrab Sepehry
Mahdi
Sharifian
Dr_sharifian@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سیمای ملوک در شعر ملِک
در آیینۀ شعر ملکالشعرای بهار، نمایههای مجسم شخصیتی فرمانروایان بهخوبی هویداست. او به عنوان بزرگترین شاعر معاصر و صدای مردم، توانست انتظار این مردم را از فرمانروایان بیان کند و از زاویۀ دید آنها به نقد و داوری ملوک بنشیند. بهار در مواجهه با فرمانروایان عصر خوشبین است و به امید بهبودی اوضاع، تلخی پند را با شیرینی مدح درهم میآمیزد، هشدار و پند میدهد اما اگر کارگر نیفتاد، مردانه نقاب از چهرۀ زشت حاکمان برمیدارد و آنان را رسوا میسازد، سراسر شعر او از تصاویر زشت حاکمان زمانه پر شده، اما فضای روشن امید به نسل آینده ایران در آن به خوبی پیداست. در این مقاله، سعی بر آن است که شخصیت و عملکرد پادشاهان سلسلۀ قاجار از نگاه او بررسی شود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-135-fa.pdf
2016-06-29
109
128
ملک الشعرا بهار
قاجار
پادشاه
نکوهش
ستایش.
“Rulers’ Feautures in Bahars’ Poems”
Projected indices of rulers’ characters are vividly shown in the mirror of Malekoshoaraye Bahar’s poem. Bahar, as the greatest poet of his time and as a voice of Iranian people, was able to express the nation’s expectations as well as to criticize and judge the rulers’ actions.
He has an optimistic view towards the rulers of his time and combines the bitter advice and sweet eulogy to warn and to advise them in the hope of better future days. However, when the words don’t work, he removes the bawdy mask from the rulers’ faces and scandalizes them. Although his poems are overwhelmed with ugly pictures of rulers of his time, the clear positive picture of future is obviously seen. In this paper, an attempt is made to investigate Ghajar dynasty kings’ characters and performance in his viewpoint.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-135-en.pdf
2016-06-29
109
128
Bahar
Ghajar
King
remonstrance
eulogy
holam Hossein
Mollaei
mik_1391 @ yahoo.com
1
AUTHOR
Jaffar
Hammidi
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
از دریا تا خورشید (بررسی و تحلیل تمثیلهای وحدت وجود و تجلّی در شرح رباعیّات جامی)
در این مقاله که بر مبنای کارکرد تمثیل در شرح رباعیّات جامی -که رساله ای در شرح وحدت وجود و آرای ابن عربی است- سامان یافته است، ابتدا دربارۀ تمثیل، وحدت وجود و تجلّی به کوتاهی توضیحاتی داده شده است. سپس تمثیلهای موجود در متن، در ذیل هشت بخش جداگانه شامل تمثیل «نور و خورشید، آتش، آیینه، شیشه، جریان آب، دریا و بحر، حروف و اعداد» طبقهبندی و تشریح شدهاند، تا به کمک آنها «وحدت وجود و تجلّی» که موضوع ویژه رساله شرح رباعیات جامی در وحدت وجود به طور خاص و عرفان نظری مکتب ابن عربی به طور عام به شمار میروند، تفسیر و تحلیل شوند.
در حقیقت جامی با توسّل به این تمثیلها سعی کرده است، به تبیین نظریه وحدت وجود از طریق تجلّی در معنای جهان شناسی بپردازد. در جهانبینی عارفانِ وحدت وجودی، وجود حقیقی از نظر ذات و اطلاق واحد است و از نظر اسما و صفات متکثّر. بر این مبنا وجود حقیقی در مرتبه ذات و اطلاق غیرقابل ادراک و دست نایافتنی است، و در مرحله تجلّی در عالم اعیان است که قابل ادراک میشود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-136-fa.pdf
2016-06-29
129
145
تمثیل
وحدت وجود
تجلّی
نور
دریا
حروف
اعداد.
From the Sea to the Sun
In this paper which has been organized based on an explanation of analogy works of Jaami’s Rubaiyat - a treatise on explanation of pantheism and ideas of Ebne Arabi school – a brief explanation is given about the allegory, pantheism and manifestation. At the beginning, allegories of the text are categorized, described and explained in 8 separate sections comprising: “light and sun”, “fire”, “mirror”, “glass”, “ water flow”, “sea”, “ words & numbers” in order to help interpreting and analyzing “pantheism and manifestation” which is the main topic of “explanation of Jami’s Rubaiyat on pantheism” and also the common subject of conceptual mysticism in Ebne Arabi school.
Jaami, with the help of these analogies, has tried to explain the theory of pantheism through manifestation in cosmology. In mystics’ cosmological viewpoint about existence unity, the real existence is unique both in nature and predication, and it is elusive, intangible and incomprehensible by its names and numerous adjectives; However, it is by manifestation in eye-catching world that the real existence becomes understandable.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-136-en.pdf
2016-06-29
129
145
allegory
existence unity
manifestation
light
sea
words
numbers
Asghar
Dadbeh
1
AUTHOR
Gholamreza
Davoodi pour
Qolamreza.davoudi@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مراتب معرفت شناختی و نظرگاه شیخ احمد نامقی
از ابتدای پیدایش تفکرعرفانی، تمایز معنیداری میان انگارههای فقها و عرفاوجود داشته است. بعضی فقها، دین را در شریعت محصور میکنند اما گستره معنایی دین در نظر عرفا بیشتر است. نگرش متفاوت این دو، سبب جبههگیریهای دامنهداری میان آنها شده است.
نگارنده بر آن است تا با غور در آثار شیخ جام، مراتب معرفتی و مبانی نظری و عملی عرفان او را بررسی کند.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-137-fa.pdf
2016-06-29
146
171
مراتب معرفتی
شریعت
طریقت
حقیقت
احمد جام
The Levels of Epistemology in Ahmad Jaam Namaghis, view
From the first days of mystical contemplation, there have been significant differences between mystics’ interpretation of religion and that of canonists. Canonists have restricted religion to sharia and regard everything else as apostasy. Mystics, on the other hand, are liberal in their point of view and believe that religion covers a more expanded semantic field than that presented by canonists. Differences in interpretation have led to various clashes between mystics and canonists. The former considers the latter as being naïve and superficial while the latter considers the former as being pagan and apostate. The clashes between these two groups are rooted in two factors: (1) canonists’ superficial interpretation of religion and their focus on the outer layer along with their layman behavior have led them to consider mystics as pagans and apostates; (2) mystics’ unorthodox behavior and their blatant and superfluous remarks which contradict religion, especially when interpreted superficially, along with fake mystics’ behavior inspired by the social ills of the 5th and 6th century sowed the seeds of hostility with canonists. The researcher aims at scrutinizing Sheykh Jaam’s manuscripts to show that he goes beyond sharia and delves into deeper layers of tariqa and haqiqa.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-137-en.pdf
2016-06-29
146
171
Theological levels
Sharia
Tarigha
Haghigha
Ahmad Jam
Mohammad
Ostovar Namaghi
Namaghi1353@yahoo.com
1
AUTHOR