OTHERS_CITABLE
بررسی تطبیقی مضمون مرگ در آثار سهراب سپهری و جان دان
شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری در برخی از اشعارش به موضوع مرگ میپردازد. جاندان، بزرگترین شاعر متافیزیک انگلستان، نیز از آن دسته از ادبایی است که توجّهش به مرگ در سطح جهانی زبانزد علاقهمندان به ادبیات است. این اشتراک در موضوع دستمایۀ پژوهش پیش رو قرار گرفته تا از این طریق افتراق میان تفکّرات دو شاعر بررسی شود. در حالی که دان، به دلیل بالا بودن بسامد موضوع مرگ در آثارش، شاعری مرگاندیش لقب گرفته، سپهری به مرگ به اندازۀ دیگر مسائل بنیادین بشر و نه بیش از آن میپردازد. برخلاف دان که در نحوۀ برخورد با مرگ ثبات رویه ندارد، سپهری با یک نگاه ثابت و مثبت به مرگ مینگرد. عدم ثبات رویۀ دان از تردید مذهبی وی ناشی میشود و نگرش مثبت سپهری به مرگ ریشه در عرفان اسلامی و آشنایی وی با عرفان شرقی دارد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-250-fa.pdf
2016-09-28
11
34
سهراب سپهری
جان دان
مرگ و عرفان اسلامی.
A Comparative Study of Death in John Donne and Sohrab Sepehri
John Donne, the greatest metaphysical poet, was one of the poets whose interest in death is known worldwide. A contemporary Iranian poet, Sohrab Sepehri employs the subject in some of his poems. The similarity in subject is the starting point of the present paper which aims at discovering the points of difference. While Donne was a death poet due to the frequency of the subject in his works, Sepehri employed death as much as other fundamental questions of man. While Donne was inconsistent toward death, Sepehri treated death with a constant positive manner. Donne’s inconsistency was a result of his religious uncertainty and Sepehri’s constant positive manner was a result of his familiarity with Islamic and eastern mysticism.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-250-en.pdf
2016-09-28
11
34
John Donne
Sohrab Sepehri
Death
Islamic Mysticism.
Behnam
Mirzababazadeh Fomeshi
behnam.mirzababazadeh@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گمگشتگی و نجات بخشی انسان از منظر غزلیات شمس و اسطورههای مندایی
غزلیات شمس، دارای نظام فکری و عاطفی قدرتمندی است که در مقایسه با مثنوی کمتر به آن پرداخته شدهاست. جایگاه خاص انسان در نظام هستی، یکی از جلوههای برجسته اندیشه مولوی در غزلیات است؛ او موجودی دوسویه است: از یک سو تعالی و شکوه محض؛ به عنوان یکی از ساکنان عالم بالا و از سوی دیگر غریب و گمگشته در طبیعت مادی که بهتنهایی و بدون کمکی از "ماوراء" قادر به نجات خود نیست. این نوع انساننگری، قرابت زیادی با روند هبوط، گمگشتگی و نجاتبخشی انسان دراسطورههای مندایی، شاخهای مهم از ادبیات گنوسی، دارد. در آثار متنوع بازمانده از این گروه، مکررا به نمادها و تصاویری خاص برمیخوریم که عمدتا اسطورهای است ولی به نوعی تجربه شهودی حقیقت را مینمایانند و بیانگر اندیشه ای عرفانی است. در مقاله حاضر، روند گمگشتگی و نجاتیافتگی انسان، از منظر غزلیات شمس و اسطورههای مندایی تبیین و در هر بخش، تصاویر متناظر با یکدیگر مقایسه شدهاند. وجوه تشابه و تمایز، درذیل هر مبحث ذکر و تحلیلهای مقاله بیشتر در نتیجهگیری منعکس گردیدهاست
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-253-fa.pdf
2016-10-01
35
52
غزلیات شمس
مولانا
منداییان
گنوسیان
انسان
معرفت.
Human’s Alien and Salvation from “Lyrics of Shams” and “Myths of Mandaean” Point of View
Lyrics of Shams have a powerful system of thought and emotion that has been noticed less than Rumi's Masnavi. Man's special situation in the cosmos, one of the prominent aspects of Rumi's thought. He is a dual, on the one hand the pure glory and excellence, one of the inhabitants of the heaven and on the other hand is the strange and mislaid being in the nature that is not able to rescue himself without the help of beyond. This kind of anthropology is high affinity with the process of man’s mislaid and salvation in the Mandaean myths, the important branch of Gnosticism. In many various and expended works of this groups that remained, we encounter repeatedly to special symbols and image that are largely myth, but represent the kind of intuitive experience of truth and express mystical ideas. . In the present article, mislaid and salvation of human, are explained from both Lyrics of Shams and myths of Mandaean point of view and in each section, the corresponding images compared with each other. Similarities and differences, listed below each topic and analysis are mentioned in the conclusion
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-253-en.pdf
2016-10-01
35
52
“Lyrics 0f Shams”
“Rumi”
“Mandaeans”
“Gnosis”
“Recognition”.
Ahmad
Hasani Ranjbar
1
AUTHOR
Mansooreh
Hooshi al Sadat
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مأخذ شناسی حکایات زاهدان و صوفیان قرن اوّل و دوم هجری مطالعه موردی (کتاب پند پیران)
حکایات بسیاری از زاهدان در کتب ادبی جمع آوری و نقل شده که منابع اصلی آنها مشخص نیست. از جمله این کتب پند پیران است که مجموعهای از حکایات زاهدان و صوفیان مشهور را در خود جای داده است. با توجه به اینکه منابع حکایات این کتاب مشخص نیست، در این گفتار برآنیم که با کاوش در منابع عربی و ایرانی معتبر و دست اوّل، ریشههای اصلی این حکایات را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس یافتههای پژوهش، 21 حکایت از حکایات پند پیران که در مورد 16 تن از زاهدان قرن اوّل و دوم هجری است در منابع عربی و ایرانی پیش و پس از این کتاب نقل شده است. این حکایات یا به صورت کامل در پند پیران نقل شدهاند یا بخشی از آنها اخذ شده است و این نشان از آن دارد که نویسندۀ پند پیران در شرح و نقل حکایات خود از منابع عربی بهره برده است.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-259-fa.pdf
2016-10-01
53
78
پند پیران
مأخذ شناسی
منابع عربی و ایرانی
زهد و تصوف
قرن اوّل و دوم هجری.
wsabzianpoor@yahoo.com
1
AUTHOR
moslem_khezeli@yahoo.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و مقایسهی عناصر عرفانی دو منظومهی عاشورایی (آتشکدهی نیّر تبریزی و گنجینهالاسرار عمّان سامانی)
دو منظومه ی عرفانی- عاشورایی، آتشکدهی نیّر تبریزی وگنجینه الاسرار عمّان سامانی دو شاهکار ادبی هستند که سرایندگانشان با نگرشی عرفانی که بخش اعظمی از ادب و شعر فارسی را در بر گرفته؛ به شرح واقعه ی عاشورا که خود دریایی از معارف دینی شیعیان را دربر می گیرد؛ پرداخته اند. بهترین و بالاترین جایگاه ارائه و بالیدن عرفان و نماد و نمود عشق واقعی عاشق به معشوق، ماجرای کربلا و داستان یگانهی عاشورا است که در این دو اثر فاخر به زیبایی با درآمیختن عشق با حماسه به تصویر کشیده شده است. پس بررسی و تبیین عناصر عرفانی به کار گرفته شده در این دو اثر فاخر حوزه ی ادبیّات عاشورایی و تشریح و تحلیل شباهت ها و تفاوت های آنان جهت غنا بخشیدن به آموزه های عرفانی ناب اسلامی شعر و ادب فارسی و فرهنگ عاشورایی از اهمّیت خاصّی برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی و مقایسه ی عناصر عرفانی در دو منظومه ی عاشورایی گنجینه الاسرار عمّان سامانی و آتشکدهی نیّر تبریزی است و در ادامه فراوانی مؤلّفه های عرفانی دو منظومهی مورد مطالعه را به دست آورده و در پایان به تحلیل اطّلاعات با روش تحلیل محتوا پرداخته شده است
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-254-fa.pdf
2016-10-01
79
100
عناصر عرفانی
شعر عاشورایی
گنجینه الاسرار
آتشکدهی نیّر تبریزی
Scrutiny and comparison “Theosophy” ingredient in two “Ashoraien epopee (Atashkadeh nayyer Tabrizi) and (ganjineh Alasrar Omman Samani)
The two “Theosophy” and “Ashoraien” epopee (Atashkadeh nayyer tabrizi) and (Ganjineh alasrar Omman Samani ) are two master piece that their singers.With “Theosophy” mind (which is including a large number of Farsi literature and poem) is explained the “Ashora “event (that it itself is Shiite،religious learning's).
So، scrutiny and making clear of “Theosophy” ingredient which are used at these two costly works in “Ashoraien” literature district and explanation and analyzation their resemblances and differences for completing unique “Theosophy” _”Islamic” training in Farsi poem and literature and “Ashoraien “ culture has very particular importance.
The main goal in this essay is scrutiny and comparison “Theosophy” ingredient in the two “Ashoraien “ epopee of (Ganjineh Alasrar Omman Samani and Atashkadeh Nayyer Tbrizi) and in countinuance ، we try to achieve the superabundance of compilation of these two epopee which were studied and at the end we try to analysis the information with the method of analyzing contents.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-254-en.pdf
2016-10-01
79
100
( Theosophy ingredient) (Ashoraien poem) (Ganjineh Alasrar Omman Samani) (Atashkadeh Nayyer Tabrizi).
Barat
Mohammadi
barat_mohammadi@yahoo.com
1
AUTHOR
Alireza
Gorbanpor
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نگاهی به مضامین عرفانی غزلیات سالک قزوینی
تاریخِ ادب عرفانیِ عصر صفوی در کنار شاعران بلند آوازه و مشهور خود نشان از بینام و نشانها نیزدارد که میتوان از آن میان به سالک قزوینی اشاره نمود. اشعار وی علاوه بر اشتمال موضوعات گوناگون، مشحون از مضامین عرفانی است اما پنهان بودن چهره هنری او در عصر مذکور، او را در حاشیه نگه داشتهاست.
هدف از مقاله حاضر آن است که نشان دهد غزلیّات سالک قزوینی از حیث توجه به مضامین عرفانی در خور تأمل میباشد و نگاه او به مضامینی چون: هفت وادی، وحدت وجود، کشف و شهود، تجلّی و جذبه، ملامتگری و مجاهده، صرفاً جنبه لغوی و استعمال کورکورانه و تقلیدی آنها نیست، بلکه از اعتقاداوبه این مؤلفهها خبر میدهد و همین دلیل، جایگاه شاعر را در عصر خویش با در نظر گرفتن شرایط نابسامان عرفان و تصوف برجسته میسازد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-255-fa.pdf
2016-10-01
101
125
سالک قزوینی
عرفان
مضامین عرفانی
عصر صفوی
هفت وادی.
A Look at the Mystic Themes of Salek Qazvini\'s Sonnets
In addition to its famous and great poets, the history of the mystic literature during the Safavid period witnesses rather anonymous ones like Salek Qazvini. His poems consist of a wide variety of topics and full of mystic themes. However, since his artistic life had been hidden from the community,little attention was paid to his worksin that era. The present paper attempts to show thatSalek's Qazvini's sonnets are of the utmost importance in terms of the mystic concepts and his view on the main themes such as seven deserts,pantheism, revelation, manifestation, charisma, self-reproaching, and endeavoris not a mere use of words in a blind or imitative way. Rather, it is indicative of his strong belief in such elements,helping improve the poet's position in the difficult situations of Mysticism or Sufism during his period.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-255-en.pdf
2016-10-01
101
125
Salek Qazvini
Mysticism
Mystic Themes
Safavid period
Seven Deserts.
Mojtaba
Mirjamaloddin
mojtaba.mirjamal@gmail.com
1
AUTHOR
Mohammad Jafar
Mazidi
MJafar.mazidi@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سیر تطور احوال و مقامات عرفانی تا قرن ششم هجری
نام "مقامات" در متون عرفانی معمولا با "احوال" همراه شده است و تفکیک این دو مقوله از یکدیگر، با توجه به نظرات متفاوت عرفا، دشوار است. در فرهنگ اسلامی آنچه احوال و مقامات عرفانی نامیده شد ابتدا به صورت مفاهیم ایمانی، اخلاقی و معنوی در قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) مطرح شده بود و به تدریج در عمل اصحاب و تابعین و دیگر مسلمانان راه یافت و به عوامل سیر و سلوک باطنی تبدیل شد و خلعت اصطلاحات عرفانی یافت. غایت این پژوهش نمایاندن سیر دگرگونی تعریف اصطلاح مقام و آمیختگی آن با مفهوم اصطلاح حال نزد عرفا از میان قدیمترین متن موجود صوفیان تا تالیفات قرن ششم است و ضمن مقایسهی متون گوناگون صوفیه، اختلاف نظر مشایخ در این زمینه مطرح میشود.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-256-fa.pdf
2016-10-01
126
146
احوال
مقامات
پیدایش
سیر و تحول
The Upheaval of Mystic Attitudes and Moods
In mystic texts, 'Attitude' usually accompanies 'Mood', and, based on the different approaches of theosophists, they may not be separable. In Islamic culture, the concept, which is called mystic Attitude and Mood,was firstly the ethnic and religious aspects explained in Holly Quran and Prophet's behavior (Sunnat); it gradually could, to different extents, be seen in prophet's disciples and other Muslims. It caused, then,evolutions in believers' spirits, and it, therefore, became an essential factor in mystic approach and entered the realm of mystic expressions.
This articles aims at depicting the evolution of the definition of the very expression 'attitude' and its relationship and closeness with 'mood' in mystic terminology based on the Sufis' texts from beginning to 6th century.In addition to comparing different texts, it will contrast different notions of the scholars in the realm.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-256-en.pdf
2016-10-01
126
146
moods
Attitudes (Maqamat)
emergence
evolution.
Alimohammad
Sajadi
1
AUTHOR
Masumeh
Jomeh
M_jomeh@sbu.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سوررئالیسم در مثنوی معنوی
سوررئالیسم جریانی است هنری و ادبی که در ابتدای قرن بیستم درکشور فرانسه آغازشد. سوررئالیستها به وجود عالمی ماورای عالم ماده معتقد بودند و راه رستگاری را در اشراقاتی میدانستند که در طی آن انسان از واقعیت و زندگی عادی خویش میبرد و به عالم ماورا دست پیدا میکند. آنان به ضمیر ناخودآگاه معتقد بودند و از شیوههایی چون نگارش خودکار، هذیان، جنون و خواب و رویا برای ثبت محتویات ضمیر ناخودآگاه استفاده میکردند. بسیاری از اصول سوررئالیستها را درعرفان ایرانی نیز میتوان یافت و ژرف ساختهای اصلی جریان سوررئالیسم، شباهت و پیوند نزدیکی با عرفان ایرانی دارد. از جمله این تشابهات می توان به این موارد اشاره کرد: نگارش خودکار یا بداهه گویی، آمیختن جد و هزل ، تکیه برکشف و شهود و ترجیح عشق بر عقل، اهمیت جنون و دیوانگی و... که بسیاری ازین موارد را می توان درآثاریکی از بزرگترین عارفان و شاعران این سرزمین یعنی مولانا یافت. در این پژوهش ابتدا مقدمهای در باب مکتب سوررئالیسم و آراء و عقاید آنان ذکر خواهد شد، سپس شیوههای سوررئالیستی و عقاید سوررئالیستی مولانا در مثنوی مورد بررسی قرارخواهد گرفت.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-257-fa.pdf
2016-10-01
147
165
سوررئالیسم
عرفان
مثنوی معنوی
مولانا
Surrealism in Masnavi Ma’navi
Surrealism is an artistic movement that began in early twentieth century in France. The surrealists were considered the way of salvation in illumination that makes the human to leave the facts of his real life and reach the over real and surrealistic world. They were believed to unconscious ego and used some ways to write, such as automatic writing, hallucinations, psychosis and a dream, to express and record their Unconscious Ego contents.
Most of surrealistic principles can also be found in Eastern mysticism, and the main surrealistic infrastructures have major and close similarities and relationships with Iranian mysticism, including: auto-writing or improvisation, that is very similar to Shathiat (paradoxes) of mystics; combination of enthusiasm and facetiae; relying on intuition; preferring love on intellect recourse to the force of dream; importance of madness and so on. Most of these cases can be found in the writings of one of the greatest mystics and poets of this land, i.e. Rumi.
The purpose of this study is to find surrealistic principles in Masnavi and reviewing the surrealistic view of Rumi.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-257-en.pdf
2016-10-01
147
165
Surrealism
Mysticism
Masnavi
Rumi.
Fereshteh
Jafari
fereshte.jafari7@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تجلی آیه
در تاریخ تصوف و عرفان اسلامی یکی از مهمترین مسائل نظری که تأثیر بسزایی بر اندیشه عرفا داشته، مسئله میثاق یا عهد الست (اعراف/172) است، و با ورود این مفهوم در آثار بزرگان عرفان اسلامی، سیر معنایی آن، که محدود به شکل ظاهریاش در صدر اسلام بود، تغییر یافت و با عشق ازلی درهم آمیخت و مکتبی به نام مکتب عشق بر اساس همین عهد شکل گرفت؛ که حافظ شیرازی با جادوی شعر خویش به زیباترین صور خیال آن را بهتصویر کشید. او در اشعار خود بر یادآوری عهد الست با تمام مظاهرش پافشاری می کند تا مشغول شدن به هواهای نفسانی انسان را به ورطه فراموشی و تباهی نکشاند. حافظ تنها راه رسیدن به شهود و رفع حجابهای نفسانی را رندی و مجاهدت در راه عشق میداند، او برای رسیدن به معشوق، از سرشتی که بر آن آفریده شده مدد میجوید تا به یاری فیض الهی از مرحله هبوط صعود نماید و در جام جهان نمای خویش عکس رخ جانان را مشاهده کند. این مقاله به بیان دیدگاه حافظ شیرازی - آینه دار جمال الهی- درباره عهد الست و ارتباط معنایی این عهد با چند مسئله عرفانی از جمله: فطرت، عشق و امانت الهی میپردازد.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-258-fa.pdf
2016-10-01
166
192
عهد الست
فطرت
عشق ازلی
امانت الهی
حافظ.
Manifestation of the
In the history of Islamic mysticism, one of the most important affecting issues on the mystic thoughts, is problem of Covenant or Testament Alast. When this concept entered the works of the great Islamic mystics, the course of semantic which was limited to the appearance shape in the early days of Islam its, changed and mixed with eternal love and the school love formed base on this testament. That Hafez Shirazi take it pictured with the most beautiful imagery in his poetry magic. Hafiz has insisted on reminding Testament Alast with all symbols its, to being busy with cravings of the human's ego dont drag him into the oblivion and destruction. He knows randy and jehad in the path of love is the only way to fix intuition and veils of the ego. He seeks the help of nature that it was created to achieve the lover, until he can climb up the step down with the help of divine grace and view picture of Janan's face in his Appearance World Cup. In this article expresses the view Hafez Shirazi - the mirror of divine beauty - about a testament Alast and the semantic relationship of this era with some of the mystical problem: nature, the love and the divine trust.
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-258-en.pdf
2016-10-01
166
192
Alast Testament
nature
eternal love
divine trust
Hafez.
Saba
Fadavi
s.fadavi.65@gmail.com
1
AUTHOR
Farzad
Abbasi
javaaba@gmail.com
2
AUTHOR