رقابت همیشه عمل مذمومی نیست؛ گاهی میتواند انگیزه و عامل پیشرفت در حوزه تفکّر و تمدن باشد. آن چیزی که همواره از رقابت چهره نامطلوب در ذهنها ترسیم میکند مجادلاتی است که رابطهها را عرصه جولان منازعات میکند. محلّ حضور رقابت اغلب در فعّالیتهای دنیایی است که اهل تصوّف بر اساس جهانبینی اعتقادی خود رغبت چندانی به آن ندارند. امّا واقعیت این است که در بسیاری از دورهها نه تنها حامیان و هواداران مشایخ بلکه گاه خود مشایخ بزرگ نیز در حوزه فکر و ذکر و استغراق در حالات و مقامات عرفانی با یکدیگر به مجادله و رقابت میپرداختند. گاهی اساس این رقابتها به اختلاف دیدگاهها در پارهای از آداب و اندیشهها باز میگشت و گاهی نیز ریشه این رقابتها در اختلافات دیرینه محیطهای اقلیمی و خود ـ برترشماریهای مردمان آن نهفته بود. کثرت این اختلافها در نخستین سدههای پیدایش تصوّف، به شکلگیری چند کانون رقابت انجامید و فرجام آنها در دورههای بعد، فرقهها و سلسلههای اسم و رسمدار صوفیّه را به تاریخ تصوّف وارد کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |