1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، basyavash@yahoo.com
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (410 مشاهده)
در تأثیرپذیری عین القضات از ابوسعید ابوالخیر تردیدی نیست. او به سانِ ابوسعید، شریعت را مجموعه ای از قواعد میداند که نه تنها احوال عاشقان درآن مجموعه نمیگنجد، بلکه در عالم عرفان، مانند «نگاهبان» و حارسی است که نمیگذارد اسرار ربوبیت مجال بحث و پیدایش بیابد. نیمی از تصوف عین القضات استمرار تصوف خراسان است و نیم دیگر استمرار تصوف سلسله جبال ایران. عین القضات از ابوسعید شناختی دقیق داشته و از طریق محمد حَمویه با وی آشنا شده و ظاهراً یکی از مقامات او را هم خوانده بوده است.این دلایل برای همسو بودن بخشی از نگرشها و نگارش های قاضی با ابوسعید استوار به نظر میرسد و ما با عنایت به همین اصل برخی از وجوه تعالیم عرفانی عین القضات همدانی را در تعالیم عرفانی ابوسعید بازیافتهایم که نشان از گرایش و تعلق خاطر قاضی به تصوف خراسان و صوفیان خراسان دارد. این وجوه اشتراک به ترتیب عبارتاند از: نفی خودبینی، نفی تکبر، نفی تدبیر، نفی مقاومت و حکم وقت.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/2 | پذیرش: 1402/6/5 | انتشار: 1402/12/11