دوره 5، شماره 17 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1392 )                   جلد 5 شماره 17 صفحات 64-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadivar H, Daheem R. Symbolism in Attar's poems. عرفانیات در ادب فارسی 2014; 5 (17) :47-64
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-107-fa.html
خدیور هادی، داهیم ربابه. نمادانگاری در منظومه‌های‌ عطّار. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1392; 5 (17) :47-64

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-107-fa.html


1- ، khadivar@gmail.com
چکیده:   (2966 مشاهده)

عطّار، شاعر و عارف بزرگ قرن ششم، صاحب چند مثنوی ارزشمند عرفانی است. او منظومه‌هایش رابرای خواص نسروده و به هنر نیاراسته، بلکه داستانهایش را به رمز و هدفی آراسته است که وی را در ردیف شاعران سمبولیست قرار می‌دهد. شاعر عارف رمزی را در پایه و اصل داستانهایش نهاده واز بازیگران صحنه‌ها به عنوان رمز و نماد بهره برده است که حالات و حرکاتش بیانگر اصل و رمز اوست.

این نوشته به اختصار در پی بررسی جنبه‌های رمزی و عرفانی هفت وادی شهر عشق منطق‌الطّیر ومثنوی‌های دیگر عطّار است و اینکه نمادهای به کار رفته در این مثنوی‌ها جنبه عرفانی و اجتماعی دارند و جنبه‌های عرفانی آن پررنگ تر از جنبه‌های دیگر است.

متن کامل [PDF 100 kb]   (668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/7 | پذیرش: 1395/4/7 | انتشار: 1395/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb