یکی از واژگان آشنای حوزه عرفان و تصوّف اسلامی، «فقر» است. این واژه، در ادب صوفیّه -که محصول اندیشه و تجارب متصوّفه و عرفای بزرگ ایرانی و اسلامی است- فراتر از معنای لفظی و حقیقیاش، در اغلب متون عرفانی، کاربردی وسیع و چندسویه یافته است؛ به این معنا که فقر از آنِ بنده است و در مقابل آن، غنا مختصّ ذات باریتعالی است. گاهی پرتگاه هلاکت است وآدمی را تا مرز خروج از دین پیش میبرد و گاهی به مصداق حدیث «أالفَقرُ فَخرِی» مایه نازش و قرب به حضرت حق است.
ما در این مقاله میکوشیم تا به فراخور مجال، با تحلیل نگرش دو عارف نامی«علی هجویری» صاحب کشفالمحجوب و«عزیزالدّین نسفی» مؤلّف انسان کامل، زاویه دید آنان را به این اصطلاح مهمّ عرفانی، بررسیم. گرچه به منظور پرورش بهینه مطلب، از باور عرفای نامی و سایر بزرگان حوزه عرفان و تصوّف اسلامی هم، بهره بردهایم.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |