از مشابهتهای بسیاری که بین کرامتهای صوفیان و معجزات پیامبران وجود دارد، میتوان به این استنباط رسید که خاستگاه مقبول کرامات چیزی جز موجّه بودن موجودیت معجزات در میان اهل تصوّف نیست؛ چون اگر آن معجزات در کارنامهی انبیاء نمیبود، این کرامات نیز در سیر و سلوک صوفیان عرصهای برای چهرهنمایی پیدا نمیکرد. دیگر آن که بسیاری از کرامتهای صوفیان، نوعی نظیره سازی یا الگوگیری مستقیم از اعجازگریهای مرسوم در سیرهی رسولان است. به خصوص معجزاتی، که در قرآن نیز بارها از آنها سخن رفته است. این گونه الگوگیریها گاه از خلال کردن دندان تا پرواز کردن بر آسمان را در بر میگیرد. در میان پیامبران نیز، بیشترین تأثیرپذیری از اعمال و گفتار حضرت موسی و حضرت عیسی که پیروان بسیاری حتّی در ممالک اسلامی داشتند، انجام گرفته است و از همهی اعمال آنها نیز بیشترین تأثیر مربوط به عبور از آب بدون کشتی و ظاهر کردن مائدههای غیبی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |