دوره 6، شماره 24 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1394 )                   جلد 6 شماره 24 صفحات 172-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamalian A, Salehi Najafabady A. The Relation between Mysticism and Politics in Shia’s Political Thought with Emphasis on the Nizari Ismailis’ Imamat-oriented Mysticism (Hassan Sabbah). عرفانیات در ادب فارسی 2015; 6 (24) :151-172
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-225-fa.html
کمالیان عزیز، صالحی نجف‌آبادی عباس. رابطه عرفان و سیاست در اندیشه سیاسی شیعه با تاکید بر دولت امامت گرای عرفان محور اسماعیلیان نزاری (حسن صباح). فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1394; 6 (24) :151-172

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-225-fa.html


1- ، azizkamalian2008@yahoo.com
چکیده:   (3063 مشاهده)

نسبت چالش برانگیز عرفان و سیاست همواره در طول تاریخ اسلام مورد مناقشه میان متفکران بوده است. عده‏ای با تاکید بر فضیلت مدنی، تنها راه سعادت انسان را در حیات سیاسی جستجو می نمایند، در حالی که برخی نیز بر تکیه ستون سیاست بر عرفان پا فشاری دارند. اما به نظر می رسد کنش سیاسی اسماعیلیان نزاری و به ویژه اندیشه های حسن صباح به خوبی نمایانگر پیوند محکم عرفان نظری و سیاست عملی می باشد . حکومت حسن صباح بدون پیوند مفهوم نبوت و امامت با توحید قابل فهم نیست و از طرف دیگر جایگاه محوری امام در این نظریه سیاسی بر غیر قابل انفکاک بودن زعامت سیاسی از امامت شیعی تاکید می نماید. 

متن کامل [PDF 128 kb]   (659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/26 | پذیرش: 1395/4/26 | انتشار: 1395/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb