Dini H, Akrami M J, Mousazadeh M A. Comparison of Behavior Positions of trust, satisfaction, and surrender in Mysticism literature and Attar's Masnavi. عرفانیات در ادب فارسی 2018; 9 (34) :72-47
URL:
http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-372-fa.html
دینی هادی، اکرمی میر جلیل، موسی زاده محمد علی. مقایسۀ مقامات سلوکی توکل، رضا و تسلیم در مکتب و ادبیات عرفان با تکیه بر مثنویهای عطار نیشابوری
. فصلنامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1397; 9 (34) :72-47
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-372-fa.html
1- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، hadi.dini1372@gmail.com
2- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (4119 مشاهده)
یکی از مباحث بسیار مهم در عرفان عملی، مقاماتی است که سالک باید در طریق وصول به حق، طی کند. عرفا اعتقاد دارند انسان برای رسیدن به قلۀ رفیع معرفت، باید مراتب طریقت را به طور اکمل و اتمّ در وجود خود کسب کند. هدف پژوهش این است که با استفاده از برداشتهای استدلالی و روش توصیفی و تحلیلی، بینش عرفا و به ویژه عطار نیشابوری به مقامات سهگانۀ توکل، رضا و تسلیم را مورد بررسی و مقایسه قرار دهد. در نگاه عرفا و عطار، راز جاودانگی و غلبه بر نفس امّاره و رسیدن به مقام فناء فی الله و بقاء بالله در متحلّی شدن به مراتب وجودی توکل، رضا و تسلیم و سر باختن در درگاه حضرت احدیّت است. در جهانبینی مکتب عرفان و عطار شباهتهایی بین این مقامات سهگانه وجود دارد. از دیدگاه آنها، مقام تسلیم از مقام توکل و رضا بالاتر است؛ چون در توکل، خواستۀ سالک در اولویت است، در رضا سالک خواستۀ الهی را اصل قرار میدهد؛ ولی در تسلیم، خواستن و خوشایند بودن برای سالک مطرح نیست؛ مقامی است که سالک از قضای الهی استقبال میکند، تسلیم مقدّرات الهی میگردد و همۀ هستی خود را به خدا میسپارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/3 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1397/4/12