دوره 9، شماره 35 - ( فصل نامة « عرفانیات در ادب فارسی» تابستان 1397 )                   جلد 9 شماره 35 صفحات 125-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kouchaki N, Hosseini Kazeruni S A, Parhizgari M. Rumi’s Religion Experiences in Masnavi based on Glock’s and Stark’s pattern. عرفانیات در ادب فارسی 2018; 9 (35) :105-125
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-398-fa.html
کوچکی نرجس، حسینی کازرونی سیداحمد، پرهیزگاری مریم. تجربه دینی مولوی در مثنوی بر اساس الگوی گلاک و استارک. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1397; 9 (35) :105-125

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-398-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی؛ واحد بوشهر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ بوشهر؛ ایران
2- استاد تمام گروه زبان و ادبیات فارسی؛ واحد بوشهر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ بوشهر؛ ایران. ، sahkazerooni@yahoo.com
3- گروه زبان و ادبیات فارسی؛ واحد بوشهر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ بوشهر؛ ایران.
چکیده:   (2522 مشاهده)
چالش های دین در دنیای معاصر، جامعه شناسان دینی را بر آن داشت تا الگوها و راهکارهای عملیاتی کردن گسترده و متنوع آن را تبیین نمایند از این رو،برای دین ابعاد متعددی قائل شده، آن را به عنوان پدیده ای چند بعدی معرفی کردند. نظریه گلاک و استارک از جمله مهم ترین نظریه های مطرح در حوزه مذکور است در این نظریه برای دین پنج بعد ذکر شده:1- اعتقادی  2- مناسکی 3- تجربی 4- فکری 5- پیامدی
بعد تجربی دین شیوه ای برای احساس حضور خداوند در درون می­باشد گلاک و استارک برای تجربه دینی چهار شاخص برشمردند: 1- شناخت 2- توجه 3- ایمان 4- ترس
مولوی در مثنوی از سه نوع شناخت حسی، عقلی و شهودی سخن می­گوید. نقش توجه و دعا را در شکل گیری و تکامل شخصیت فردی و اجتماعی آحاد جامعه بسیار تعیین کننده می­داند. ایمان در مثنوی به عنوان باور قلبی و عملی، عزت، امنیت و اصلاح نابه سامانی­های اخلاقی اجتماعی را به ارمغان می­آورد؛ اما درباره ترس، مولوی دیدگاههای متفاوتی دارد؛ در مراحل و موقعیتهایی آن را میپذیرد و در جایگاههایی، ترس را حجاب بین خلق و خالق دانسته، امید را جایگزین آن می­گرداند، لیکن در گام های بعدی، از امید هم فراتر رفته، در مسیر خواست و پسند حق به پیش می­رود.
این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانه ای است. بنابراین پس از جمع آوری داده های لازم، به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته می­شود.
متن کامل [PDF 1174 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/26 | پذیرش: 1397/3/23 | انتشار: 1397/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb