دوره 10، شماره 40 - ( 9-1398 )                   جلد 10 شماره 40 صفحات 73-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzeian A, Khakpour. R. Comparative and Bearing from the Perspective of Azizeddin Mohammad Nasafi and Allameh Bahr-ol-Olum. عرفانیات در ادب فارسی 2019; 10 (40) :55-73
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-485-fa.html
حمزئیان عظیم، خاکپور رودابه. بررسی تطبیقی سیر و سلوک از منظر عزیزالدین محمّد نسفی و علامه بحرالعلوم(ره). فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1398; 10 (40) :55-73

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-485-fa.html


1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (1358 مشاهده)
سلوک یعنی پیمودن راه و سیر، یعنی تماشای آثار و خصوصیات منازل و مراحل در بین راه است. سیر و سلوک عرفانی درواقع سفری معنوی است که در آن سالک و طالب راه حق از خود به جانب حق تعالی گام برداشته و منازل و مقاماتی را طی‏می‏کند، تا به پیشگاه حضرت حق نایل گردد. زاد و توشۀ این سفر روحانی مجاهده و ریاضت نفسانی است. هر یک از عرفا دربارۀ سیر و سلوک دیدگاه خاصی را طرح کرده و مطالب ارزشمندی را در این زمینه بیان نموده‏اند که در کتب ایشان، به آنها اشاره شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا با روش توصیف و تحلیل به بررسی تطبیقی سیر و سلوک در آثار عزیزالدین محمّد نسفی و در کتاب سیر وسلوک منسوب به بحرالعلوم پرداخته شود. با توجه به آثار ارزشمند ایشان، به این نکته می‏رسیم که هر دو عارف ارکان، مراحل، آداب و مقدمات خاصی را برای سیر و سلوک سالک بیان کرده‏اند که بیانگر دیدگاه عرفانی و شرعی آنها است. اما با وجود تفاوت در طریقه و شیوه سلوکی هر دو عارف مذکور، شباهتهایی را نیز می‏توان بین آنها بدست داد. این مقاله به بررسی و تحلیل نقاط اختلاف و اشتراک عزیزالدین محمد نسفی و علامه بحرالعلوم(ره) در این باره می‌‏پردازد.
واژه‌های کلیدی: قرآن کریم آریا، غلامعلی.1277. کلیاتی در مبانی عرفان و تصوف. چاپ دوم، تهران: موسسه‌ی فرهنگی و انتشاراتی پایا. آملی، حیدر.1375.المقدمات من کتاب نص النصوص: مصحح: هانری کربن، تهران: انتشارات توس. سجادی، ضیاء الدین.1387. مقدمه‌ای بر مبانی عرفان و تصوف. چاپ چهاردهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت). الطباطبایی النجفی، مهدی.1370. رساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم. چاپ دوم، با مقدمه و شرح محمّد حسین تهرانی، بی جا: انتشارات حکمت. الطباطبایی نجفی، مهدی.1415. رساله سیر و سلوک (تحفه الملوک فی السیر و السلوک). با مقدمه و شرح محمد حسین تهرانی، مشهد: انتشارات علانه طبابایی. کلینی، محمدبن یعقوب.1407. اصول الکافی، ج2، باب 73، تهران: دارالکتب الاسلامیه. گوهرین، صادق.1368. شرح اصطلاحات تصوف. چاپ اول، تهران: انتشارات زوّار. نسفی، عزیزالدین.1379. بیان التنزیل: مصحح علی اصغر میر باقری فرد، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. ــــــــــــــــ 1381. زبده الحقایق. چاپ دوم، تصحیح، مقدمه و تعلیقات حق وردی ناصری، تهران: طهوری. ــــــــــــــــ1341. الانسان الکامل، تصحیح ماریژان موله، تهران:انستیتوی ایران و فرانسه. ـــــــــــــــــ بی‌تا. مقصد اقصی، در: گنجینه عرفان، حامد ربانی، تهران:انتشارات گنجینه. ــــــــــــــــ..1359. کشف الحقایق، تصحیح احمد مهدوی دامغانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. کاشانی، عبدالرزاق.1372.اصطلاحات الصوفیه، ترجمه محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی. مکی، ابوطالب.2004، قوت القلوب فی معامله المحبوب، تصحیح سعید نسیب مکارم، بیروت: دارالصادر.
متن کامل [PDF 204 kb]   (293 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/4 | پذیرش: 1398/5/14 | انتشار: 1398/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb