دوره 6، شماره 23 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1394 )                   جلد 6 شماره 23 صفحات 176-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari M, Bakhshi Zadeh M, Roomiani B. Double Application of Black Color in Islamic Mysticism. عرفانیات در ادب فارسی 2015; 6 (23) :155-176
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-59-fa.html
سالاری مصطفی، بخشی زاده معصومه، رومیانی بهروز. کارکرد دوگانۀ رنگ سیاه در عرفان اسلامی. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1394; 6 (23) :155-176

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-59-fa.html


1- ، m.salari11@yahoo.com
چکیده:   (4921 مشاهده)

رنگ سیاه، رنگی شناخته شده و مرموز در عرفان اسلامی است که کارکردی دوگانه در عرفان اسلامی دارد. با توجه به این که در پیشینۀ فرهنگی ایرانیان و در دین مبین اسلام، رنگ سیاه به عنوان رنگ ظلمت و اهریمن محسوب می­شود، می­توان  نمودی از ظلمانیت رنگ را در عرفان اسلامی مشاهده کرد. با این حال، بخشی از کارکرد رنگ سیاه در عرفان اسلامی، دقیقاً در نقطۀ مقابل کارکرد اول قرار می­گیرد. رنگ سیاه، در برخی از متون عرفانی، نمایانگر تقدس، الوهیت و ذات حق می­باشد. این رویه، ظاهراً متأثر از نفوذ آراء یزیدی­ها در عرفان اسلامی است. یزیدیه، از فرقه­های عرفانی خاصی است که عقاید منحصربه فردی دارد. نگرشی که تأثیر گسترده­ای به ویژه از نظر تغییر معنای نمادین رنگ سیاه به وجود آورده است. 

متن کامل [PDF 125 kb]   (750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/24 | پذیرش: 1395/3/24 | انتشار: 1395/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb