سماع بهعنوان بارزترین مشخصه صوفیگری مرکب است از موسیقی و رقص و ذکر با آدابی ویژه که به اهتمام موافقان و علیرغم نظر مخالفان آن، از سده سوم هجری آغاز و تاکنون به حیات خود ادامه داده است. این آیین مانند تمامی آیینهای اعتقادی دارای ظاهر و باطنی است که راه یافتن به باطن آن بهآسانی امکانپذیر نیست. پس از مولانا، این آیین به همت فرزندان و نوادگان او نظاممند شده است و برخلاف گذشته که سماع مختص صوفیان و در بین آنها صورت میگرفت، در سالهای اخیر از جانب فرقه مولویه، در معرض دید عموم گذاشته میشود. نگارندگان این مقاله در پی آناند تا به روش کتابخانهای و میدانی به بررسی و تحلیل نشانهشناسی سماع فرقه مولویه بپردازند و آراء مختلف را درخصوص رمزگانهای سماع گرد آورند و به مخاطب در درک و دریافت معانی رمزگانهای سماع هنگام خواندن متون عرفانی و یا دیدن مراسم سماع، یاری رسانند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |