دوره 5، شماره 20 - ( فصل نامه ی علمی پژوهشی«عرفانیات در ادب فارسی» 1393 )                   جلد 5 شماره 20 صفحات 126-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shiri G. Role of Teachings in Appearance of Miracles. عرفانیات در ادب فارسی 2014; 5 (20) :105-126
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-83-fa.html
شیری قهرمان. نقش تعلیمات در پیدایش کرامات. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1393; 5 (20) :105-126

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-83-fa.html


، Ghahreman.shiri@gmail.com
چکیده:   (2919 مشاهده)

فلسفه­ تکوین شماری از حکایت­ها و کرامت‌های صوفیه بدون تردید در هدف­های تعلیمی آن­ها نهفته است. بعضی از باورها و معتقدات مذهبی برای تفهیم به مریدان، عملاً با حکایت­های متعدّد به صورت عملی به تصویر کشیده شده است تا برای سالکی که تازه به این راه قدم نهاده است یک اعتقاد قلبی و درونی، با تجسّم بیرونی ملموس‌تر جلوه نماید. به این سبب است که بین دیدگاه­ها و اندیشه­های خاص مشایخ و حکایت­های مرتبط با آن­ها همواره ارتباط مستقیم وجود دارد. تأکید بایزید بر فنا و جنید بر شریعت، حکایت­ها منقول از گفتار و کردارهای آن­ها را نیز در شعاع تأثیر این موضوعات قرار داده است. حسّاسیت ابراهیم خواص بر توکّل، ابوالحسین نوری بر ایثار و سهل تستری بر ریاضت، حکایت­های منسوب به آن­ها را نیز اغلب به طور مستقیم بر همین موضوعات متمرکز کرده است.

واژه‌های کلیدی: تصوّف، تعلیم، حکایت، کرامت، تجسم بخشی
متن کامل [PDF 1555 kb]   (685 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1395/4/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb