دوره 11، شماره 43 - ( 6-1399 )                   جلد 11 شماره 43 صفحات 119-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vesaghati jalal M, farajifar S, Nasiri Z. A study of Iranian perfectionism in Nezami’s “Haft Peykar” By emphasizing the myth of the great lady of the universe. عرفانیات در ادب فارسی 2020; 11 (43) :91-119
URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-622-fa.html
وثاقتی جلال محسن، فرجی فر شیما، نصیری زهرا. بررسی کمال‌گرایی ایرانیان در هفت‌پیکر نظامی با تأکید بر اسطورۀ بزرگ‌بانوی هستی. فصل‌نامه علمی عرفانیات در ادب فارسی. 1399; 11 (43) :91-119

URL: http://erfaniyat.iauh.ac.ir/article-1-622-fa.html


1- دانش‌آموختۀ دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، m.vesaghati.jalal553@gmail.com
2- دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3- دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران.
چکیده:   (865 مشاهده)
     هر چند یونگ در نقد ادبی جدید، مادینۀ روان و آنیما را بر سر زبان ­ها انداخت،  امَا باور کهن بزرگ­بانوی هستی با جغرافیای فکریِ نظامی سازگاری ویژه ای دارد. اسطورۀ بزرگ­ بانویِ هستی باور کهنی است که همواره در ذهنیَت مردم جهان وجود داشته و چنین می‌نماید که  نظامی، هنگام سرایش هفت پیکر، با این اسطورۀ قدیمی آشنا بوده و از آن در خلق این اثر ادبی بهره برده ­است. در این نوشتار پرسش اصلی این است که نظامی با چه شگردهایی اسطورۀ مادینۀ روان را در اثر هفت­پیکر به کار گرفته است؟ نویسندگان این مقاله برای دستیابی به پاسخی شایسته، هفت پیکر نظامی را از دید مادینۀ عظیمِ روان به روش توصیفی-تحلیلی، استقراییِ ناقص و آوردن شواهد مثال بررسی نموده و هر جا لازم بوده از نظریۀ یونگ نیز بهره برده اند. نتایج این پژوهش نشان می­دهد؛ کمال­ جویی همواره یکی از دغدغه ­های مهم ایرانیان بوده که در طول زمان با توجّه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دچار تحوّل شده و در منظومه ­های عرفانی به تکامل رسیده است. اگر سیر کمال­جویی ایرانیان به سه دورۀ آغازین، میانه و دورۀ تکامل تقسیم گردد، هفت­ پیکر نظامی مصداق بارزی از دورۀ میانه است؛ در این اثر ادبی همسران بهرام، نمادی از بزرگ­بانوی هستی و مادینۀ روان او هستند که در راه رسیدن بهرام به کمال، نقش راهنما و پیر و دلیل راه را ایفا می­ کنند تا او با تزکیۀ نفس و رسیدن به خودآگاهی، پادشاهی عادل و عاقل گردد و شایستگی رفتن به ظلمات غار و دستیابی به جاودانگی را پیدا کند. دریافت این نکته در کنار مؤلَفه­ های زیبایی­شناسی دیگر، این اثر را به شکل معناداری، زیبا و هنری و عمیق کرده­ است.   
متن کامل [PDF 499 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/2 | پذیرش: 1399/10/4 | انتشار: 1399/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Erfaniyat Dar Adab Farsi

Designed & Developed by : Yektaweb